PERAN PEMBELAJARAN BERBASIS ALAM TERBUKA DALAM MENINGKATKAN OBSERVASI DAN KREATIVITAS SISWA SD

Authors

  • Elya Sulistia Safitri Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Haifaturrahmah Universitas Muhammadiyah Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.34602

Keywords:

outdoor-based learning, observation skills, creativity

Abstract

This study aims to analyze the role of outdoor-based learning in enhancing observation skills and creativity among elementary school students. The research employs a Systematic Literature Review (SLR) method by reviewing scientific publications indexed in Scispace, Elicit, Google Scholar, and DOAJ from 2015 to 2025. The findings indicate that outdoor-based learning effectively improves students’ observation, creativity, and critical thinking skills through contextual and meaningful direct learning experiences. In addition to strengthening cognitive aspects, this approach also fosters motivation, collaboration, and environmental responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Haifaturrahmah, Universitas Muhammadiyah Mataram

PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Mataram

References

AI Sumini, Asep Tutun Usman, & Ja’far Amirudin. (2025). Penerapan Model Somatic, Audiotory, Visual And Intelectual Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 203–213. https://doi.org/10.37216/badaa.v7i1.2307

Alfathul Khairi, & Mahluddin Mahluddin. (2025). Peningkatan Kreativitas Siswa pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Sosial Melalui Sumber Belajar di Lingkungan Madrasah Ibtidaiyah Jauharul Ihsan Punti Kalo Muaro Tebo. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(2), 243–258. https://doi.org/10.55606/lencana.v3i2.5054

Alfi Fauziyatus Tsani, Moh Hafilul Akbar, & Ammar Rijal. (2025). Pilar Pendidikan Dasar: Analisis Pengembangan Fisik Hingga Kreatifitas Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 165–174. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3635

Candra, M. (2025). Mahasiswa Dan Akademisi Volume 1 Nomor 2 e-ISSN : xxxx – xxxx Belajar IPA Dari Alam : Strategi Observasi Lingkungan Untuk Menumbuhkan Kepedulian Siswa. 1, 4–5.

Faisal. (2025). MAHASISWA DAN AKADEMISI Volume 1 Nomor 3 Membangun Karakter Dan Logika Anak Memalui Pembelajaran. Intelektual: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Mahasiswa Dan Akademisi, 1(3), 1–7.

Fanni Virskya, A., Hanna Fazira, N., Dzikrina, N. M., Dilla Kusuma Putri, S., & Muhtarom, T. (2025). Menciptakan Generasi Peduli Lingkungan Melalui Pendidikan di Sekolah Alam Dengan Metode Experiential Learning (Belajar melalui Pengalaman) Di SD IT Alam Nurul Islam. Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(2), 1561–1567.

Firman, R., Prijambodo, N., Punggeti, R. N., & Azizah, L. F. (2025). 30234-84768-2-Pb. 2(1), 121–126.

Florensia K. Lamanele1, Daisy S. M. Engka2, A. L. C. P. L. (2024). 3 1,2,3. 24(1), 25–36.

FRANIVA SAFFITRI, Z., Susilawati, S., & Syaripah, S. (2023). Analisis Kemampuan Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sdit Khoiru Ummah.

Hafiz, M., Aziz, A. R. A., & Hamli, H. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis Keterampilan Abad Ke-21 untuk Sekolah Dasar. Madrasah : Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(2), 77–90. https://doi.org/10.61590/mad.v1i2.33

Ichsanuddin Abimanyu, Narulita, H., & Dwi Purwani, L. L. (2024). Kajian Outdoor Learning Proses dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar: Studi Pustaka. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 6(1), 25–33. https://doi.org/10.30599/jemari.v6i1.3197

Indah, J., Syaikhani, K., & Susanti, U. V. (2025). Pentingnya Manajemen Penyelenggaraan Di Lembaga PAUD Terhadap Pembelajaran Luar Ruangan Anak Usia Dini. Jurnal Edusiana : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 128–135.

Januardi, E. (2025). Belajar Bersama Alam Studi Konseptual Tentang Implementasi Pendidikan Alternatif Di Sekolah Alam. Integrative Perspectives of Social and Science Journal, 2(2), 2186. https://orcid.org/0009-0004-

Kartikasari, W., & Muthi, I. (2024). Penerapan Metode Field Trip Dalam Pembelajaran IPA Guna Meningkatkan Pemahaman Siswa Mengenai Lingkungan Alam. Jurnal Ilmiah Multidisipin, 2(8), 384–388.

Kastur, A., Hidayati, F., & Rahmawati, E. (2025). Menguatkan Keluwesan dan Kebaruan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Melalui Project-Based Learning (PjBl) yang Kontekstual. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 31(2), 277–292. https://doi.org/10.30587/didaktika.v31i2.10032

Lasmana, A. R. P. (2025). Beyond Gadget: Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Siswa SD Melalui Pembelajaran Luar Ruang. Karimah Tauhid, 4(2), 1543–1553. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v4i2.17108

Mauliska, N., & Lestari, W. (2024). Pengaruh Pembelajaran Luar Kelas (Outdoor Learning) Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa. Tematik : Jurnal Konten Pendidikan Matematika, 2(2), 58–64. https://doi.org/10.55210/tematik.v2i2.1786

Muhamad Syafiqul Humam, & Muh. Hanif. (2025). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Keterampilan Kritikal Siswa di Era Modern. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(1), 262–281. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3592

Mukminah, M., & Hirlan, H. (2025). Integrasi Pembelajaran Kolaboratif untuk Penguatan Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pendidikan IPA. MANDALA WIDYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 13–25. https://doi.org/10.71094/mandalawidya.v1i1.3

Mulyaningsih, S., Baihaqi, A. R., Ah, R. ’, Susanto, H., & Muchlis, M. (2025). Learning Tournament: Inovasi Pembelajaran Kooperatif dalam Konteks Pendidikan Abad 21. Jurnal Pendidikan Dan Hukum Islam, 11(1), 316–327. https://doi.org/10.55849/attasyrih.v11i1.306

Nopiana Nopiana. (2025). Model Pembelajaran Berbasis Alam untuk Meningkatkan Ecoliterasi Anak Usia Dini. Journal of Humanities, Social Sciences, and Education, 1(4), 96–108. https://doi.org/10.64690/jhuse.v1i4.209

Pepilina, D., Yustikasari, M., Desi, S., Sari, N., Farika, S. E., Maryani, W., Dewi, S., Rohwani, S., & Sari, I. (2025). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 3(4), 3091–3099.

Permatasari, S. J., Saputra, E. E., & Sarah, S. (2025). Mengembangkan Imajinasi Anak Usia Dini melalui Kegiatan Melukis dengan Media Alam. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 5(1), 442–450.

Putri, C. S. (2023). Peran Pembelajaran Berbasis Outdoor dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa: Studi Quasi-Eksperimental di Sekolah Menengah Atas di Bandung. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 68–77. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.113

Putri, W. N., Padang, U. N., & Digital, T. (2024). Inspirasi Edukatif : Jurnal Pembelajaran Aktif Inspirasi Edukatif : Jurnal Pembelajaran Aktif. 5(4), 204–217.

Sari, A. S., Mulyadi, M., & Nasaruddin, N. (2025). Implementasi Pembelajaran Outdoor dalam Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Ihya Ulum: Early Childhood Education Journal, 3(1), 403–412.

Sisi, L., & Parisu, C. Z. L. (2025). Eksplorasi Outdoor Learning dalam Mengembangkan Keterampilan Sains Siswa Sekolah Dasar. Journal of Humanities, Social Sciences, And Education(JHUSE), 1(3), 40–52.

Ungaran, D. A. (2025). http://journal.upgris.ac.id/index.php/wp EKSPLORASI KONTRIBUSI PEMBELAJARAN ALAM TERBUKA TERHADAP KETERAMPILAN KOLABORASI SISWA DI SEKOLAH DASAR ALAM UNGARAN. 5, 680–693.

Widodo, S. F. A., MR, M. I. F., Widiastuti, A., Ahmed, T., & Shahzeb, S. (2024). Implementasi dan dampak pendidikan holistik berbasis lingkungan pada siswa: studi kasus di sekolah alam. Humanika, 24(2), 193–204. https://doi.org/10.21831/hum.v24i2.76954

Wijayanti, A. C. N., Kuswanto, S., Kartika Nugraheni, S. W., Jupriyanto, J., & Bayu Adi Nugroho, M. D. (2025). Sekolah Konvensional Berbasis Alam: Mendorong Kebebasan Belajar untuk Mencapai Mindful Learning. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 5(1), 64. https://doi.org/10.30659/jp-sa.v5i1.42458

Yasin, M., Al Husna, A. A., & Kamaria. (2024). Karakteristik Hubungan Guru dan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 70–81.

Zulfriman, R., Kustanti, M., & Amelia, R. (2024). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Membentuk Lingkungan Pembelajaran yang Efektif dan Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 70–76. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/ami

Downloads

Published

2025-12-20

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4