ANALISIS PROSES DAN HASIL PEMBELAJARAN TEKS DESKRIPSI DI KELAS 4 DI UPT SPF SDN 105345 SIDODADI RAMUNIA

Authors

  • Aisyah Khairina Universitas Negeri Medan
  • Maysaroh Universitas Negeri Medan
  • Siti Nurhayati Universitas Negeri Medan
  • Abdurrahman Adisaputera Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34473

Keywords:

proses pembelajaran, hasil pembelajaran, teks deskripsi, analisis pembelajaran

Abstract

This study aims to analyze the learning process and outcomes of descriptive text instruction among fourth-grade students at UPT SPF SDN 105345 Sidodadi Ramunia. The research employed a qualitative descriptive method involving observation, interviews, and documentation. The findings revealed that the descriptive text learning process was conducted interactively through appropriate teaching methods that enhanced students’ writing abilities. However, some challenges were identified, including limited use of varied learning media and differences in student motivation. Overall, descriptive text learning in Grade 4 produced satisfactory outcomes, marked by significant improvement in students’ descriptive writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriani, D., & Gazali, N. (2020). Analisis kemampuan menulis teks deskripsi siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 441–448.

Andira, A. O., Surmilasari, N., & Armariena, D. N. (2022). Analisis keterampilan menulis karangan teks deskripsi pada siswa kelas IV SD Negeri 231 Palembang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 77–85.

Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Depdiknas. (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Fajrin, M. N., & Setyaningrum, E. D. (2023). Analisis kemampuan menulis teks deskripsi siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 88–96.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.

Lubis, A. A., & Yulinda, R. (2022). Analisis kemampuan siswa dalam menulis teks deskripsi di kelas IV SDN 060934 Medan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 1845–1850.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Nasution, A. D., Harahap, R., & Situmorang, M. (2024). Analisis kemampuan menulis teks deskripsi siswa kelas IV SD Negeri 101772 Sampali. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 163–172.

Rofiah, N. H., & Mulyati, Y. (2020). Pembelajaran menulis teks deskripsi dengan model kooperatif tipe Picture and Picture berbantuan media gambar seri. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 25–36.

Slavin, R. E. (2012). Educational psychology: Theory and practice (10th ed.). Boston: Pearson Education.

Sriyulianingsih, S., Fahrurrozzi, F., & Utami, N. C. M. (2023). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar menulis teks deskripsi di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 360–373.

Syifa, A., Chandra, C., & Syam, S. S. (2022). Analisis akar masalah terhadap rendahnya hasil belajar menulis teks deskripsi siswa kelas IV SD. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(3), 142–150.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wulandari, R. R., Sugiaryo, S., & Wicaksono, A. G. (2023). Peningkatan kemampuan menulis karangan deskripsi melalui media gambar seri pada siswa kelas III SD Negeri 01 Suruh. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 18503–18508.

Downloads

Published

2025-10-29