PERAN GURU DALAM MENERAPKAN PENDEKATAN ETNOPEDAGOGI DI SEKOLAH DASAR : LITERATUR REVIEW

LITERATUR REVIEW

Authors

  • Weni sarbaini Universitas Wirahusada Medan
  • Atania Rosbina Br Ginting Universitas Wirahusada Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34463

Keywords:

ethnopedagogy, teacher role, primary education

Abstract

This study aims to analyze the role of teachers in implementing the ethnopedagogical approach in primary schools, emphasizing the teacher’s functions as a facilitator, cultural transformer, and learning innovator. Using a literature study method, this research systematically reviews scientific sources such as journal articles, books, and conference proceedings published between 2020 and 2025. The results indicate that ethnopedagogy plays a crucial role in enhancing students’ learning motivation, shaping character, and strengthening cultural identity within the primary education context. However, its implementation still faces significant challenges, including teachers’ limited competence in understanding and applying ethnopedagogical principles, the lack of culturally based learning materials, and insufficient institutional and policy support from educational authorities. Therefore, sustainable policy intervention is required through teacher training, the development of contextual learning modules, and collaborative partnerships among schools, communities, and local governments. Ethnopedagogy holds strategic potential as a transformative educational approach that promotes character building, cultural identity, and contextually relevant learning aligned with the demands of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alya, N. (2025). Kebijakan pendidikan berbasis budaya lokal dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Nasional, 12(1), 45–57.

Asnimawati. (2025). Integrasi nilai budaya lokal dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 112–125.

Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart and Winston.

Fatmawaty, D. (2024a). Pembelajaran bermakna dan berpikir kritis melalui pendekatan etnopedagogi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(1), 33–45.

Hamzaj, S. (2020). Tantangan pendidikan pra-layanan guru dalam era multikultural. Jurnal Pendidikan Guru, 7(2), 101–113.

Hidayat, R., & Suryana, D. (2020a). Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal melalui pendekatan etnopedagogi. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 98–110.

Ibrahim, M., Rahmawati, S., & Putra, R. (2022). Metodologi penelitian pendidikan: Pendekatan konseptual dan empiris. Prenada Media.

Istiningsih, G. (2024). Etnopedagogi sebagai pendekatan pendidikan berbasis budaya lokal di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 45–56.

Jayantri, A., & others. (2025). Integrasi Teknologi dan Etnopedagogi dalam Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Etnopedagogi Dan Inovasi Pendidikan, 5(1), 15–29.

Jayendra, P. (2024). Peran guru dalam penguatan etnopedagogi di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 11(1), 55–68.

Marsudi, A. (2020). Implementasi pendidikan berbasis budaya di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(3), 199–210.

Nurcholish, M. (2022). Internalisasi nilai budaya dalam pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 27(3), 210–222.

Pratiwi, D. (2021). Integrasi etnopedagogi dalam pembelajaran tematik di SD Negeri 1 Werdhi Agung. Jurnal Pramana. https://journal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/pramana/article/download/790/493/1242

Puspitasari, D. (2023). Studi literatur dalam penelitian pendidikan: Konsep dan praktik. Jurnal Riset Pendidikan, 10(2), 76–88.

Rahman, A. (2025a). Transformasi nilai budaya lokal dalam pembelajaran kontekstual. Jurnal Etnopedagogi Indonesia, 4(1), 1–13.

Rohyadi, E. (2024). Refleksi berbasis budaya dalam pembelajaran kontekstual di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 22–34.

Sari, R., & Nugroho, D. (2021a). Kebijakan implementasi kurikulum berbasis kearifan lokal. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 11(3), 144–159.

Sudarma, I. (2020). Guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 53(2), 85–97.

Sugara, U. (2022). Etnopedagogi: Gagasan dan peluang penerapannya. Jurnal Dikbud, 17(1), 22–33.

UNESCO. (2021). Global education monitoring report: Technology in education.

Wahyudin, D. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Budaya Lokal dalam Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter Dan Budaya, 10(2), 120–135.

Wahyuni, R., & Lestari, N. (2022a). Inovasi guru dalam mengintegrasikan kearifan lokal melalui pendekatan saintifik. Jurnal Pembelajaran Dasar, 9(1), 54–68.

Yamin, A. (2022). Pembelajaran kontekstual berbasis budaya dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Kontekstual, 3(2), 66–77.

Yunita, F. (2025a). Analisis hambatan guru dalam implementasi pembelajaran berbasis etnopedagogi. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 7(1), 22–34.

Downloads

Published

2025-10-30