IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI UPTD SMP NEGERI 2 SENGKANG KABUPATEN WAJO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34459Keywords:
implementation, project to strengthen the profile of pancasila students, student charactersAbstract
This research is motivated by the importance of student character building as part of the national education goals. The Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) is a program integrated into the Merdeka Curriculum to develop students' character values in accordance with the six main dimensions of the Pancasila Student Profile. This research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. The subjects of this study were the principal, deputy principal for curriculum, and teachers at UPTD SMP Negeri 2 Sengkang. The results showed that the implementation of P5 was carried out through three main stages, namely planning, implementation, and evaluation. In the implementation process, the school has formed an implementation team, compiled project modules, and determined dimensions and themes according to student needs. Evaluation is carried out periodically through assessment and reflection. Based on these results, it can be concluded that the implementation of Projek P5 at UPTD SMP Negeri 2 Sengkang has been running well and contributes to shaping student character according to the values of Pancasila.
Downloads
References
Andini, A., & Wahidah, A. (2024). Merdeka Belajar: Pengaruh Implementasi Pembelajaran P5 Terhadap Sikap Mandiri Siswa. Journal of Classroom Action Research, 6(3), 584-591.
Anggraini, D., & Anisa, N. (2023). Implementasi Program P5 Pada Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di SMAN 2 Bengkalis. Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2(1), 163-174.
Anjani Wau, Harefa, S. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Pada Materi Barisan dan Deret Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Toma Tahun Pembelajaran 2020/2021. 1(12), 1–7.
Ardiansyah, R., & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1 (2), 1-9.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Dhomiri, A., Junedi, J., & Nursikin, M. (2023). Konsep Dasar dan Peranan serta Fungsi Kurikulum dalam Pendidikan. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 3(1), 118-128.
Harahap, N. F., Pangaribuan, M., Faisal, M. H., Marbun, T., & Ivanna, J. (2023). Peran pembelajaran IPS dalam pembentukan karakter siswa SMP 35 Medan. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 157-166.
Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi.
Laily, M. K. M., Usman, A., & Hidayati, N. (2024). Penanaman karakter gotong royong melalui tema kewirausahaan dan kearifan lokal pada P5 kurikulum merdeka. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 10-10.
Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). Pentingnya peranan kurikulum yang sesuai dalam pendidikan di indonesia. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 125-134.
Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat : Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151.
Mulyono, R., & Sulistyani, F. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Sebagai Sebuah Pilihan Bagi Satuan Pendidikan: Kajian Pustaka. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1999-2019.
Ningsi, A., Sukiman, S., Agustina, A., Hardiyana, M. R., & Nirmala, S. U. (2024). Identifikasi Tantangan dan Strategi dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Tingkat Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 678-682.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian dan Kebudayaan Tahun 2020-2024,
Pujawardani, H. H., Suganda, A., & Warta, W. (2023). Analisis Manajemen Pembelajaran Untuk Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di SMP Bina Taruna Bojongsoang Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1).
Rizal, Y. K., & Nur, L. (2024). Implementasi Program P5 dalam Menumbuhkan Nilai-Nilai Kearifan Lokal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 24(2), 227-237.
Rony, R. (2021). Urgensi Manajemen Budaya Organisasi Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik: The Urgency of School Organizational Culture Management Against Character Building Students. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 2(1), 98-121.
Sianipar, H. M., & Irawati, W. (2022). Peran Guru Sebagai Teladan Dalam Upaya Pembentukan Karakter Siswa Berdasarkan Kajian Filsafat Aksiologi Kristen. Didache: Journal of Christian Education, 3(1), 58.
Suardipa, I. P. (2020). Kajian creative thinking matematis dalam inovasi pembelajaran. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 3(2), 15-22.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung : Alfabeta.
Suparlan, S. (2021). Penguatan pendididikan karakter dengan menggunakan metode imtaq dalam meningkatkan kualitas pendidikan di Sekolah Dasar/MI. MASALIQ, 1(3), 17-32.
Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281-288.
Zahra, D. A. (2024). POLa Asuh Orang Tua dalam Meningkatkan Kemandirian Remaja Di Desa Sumbul Kecamatan Sinembah Tanjung Muda Hilir. Nuansa: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 21(2), 20-35.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















