Pengembangan E-Modul Berbasis AR Pada Pelajaran IPAS Materi Struktur Lapisan Bumi di Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Maulida Zahara Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Dara Fitrah Dwi Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Beta Rapita Silalahi Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Safrida Napitupulu Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34426

Keywords:

E-Module, Earth Layer Structure, Augmented Reality.

Abstract

The purpose of this study was to determine: 1). produce AR-based E-Modules in science lessons on the material of the structure of the earth's layers. 2). To determine the feasibility of AR-based E-Modules in science lessons on the material of the structure of the earth's layers. 3). To determine the response of teachers and students after the application of AR-based E-Modules in science lessons on the material of the structure of the earth's layers. The method used in this study is the Research and Development (R&D) development method using the 4D model through four stages including: Define, Design, Develop, Dissenimate. The results obtained from several relevant expert validators, namely, module experts get a feasibility score of 97.5%, material experts get a feasibility score of 86%, teacher responses get a feasibility score of 100%, and student responses get a feasibility score of 96.5%. Thus, the AR-based E-Modules in science lessons on the material "Structure of the Earth's Layers" in grade V Elementary School are very feasible to use in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andani, D. T., & Yulian, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Electronic Book Menggunakan Software Kvisoft Flipbook Pada Materi Hukum Dasar Kimia di SMA Negeri 1 Panton Reu Aceh Barat. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i1.10730

Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi pembelajaran abad 21 dalam kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14–23. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v12i1.20116

Dalimunthe, W. T., & Darwis, U. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA BERBASIS VIDEO ANIMASI MENGGUNAKAN CANVA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS II SD NEGERI 117478 SIMATAHARI. 4(1), 4089–4098.

Dalizah, N., & Napitupulu, S. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN APLIKASI CANVA PADA TEMA INDAHNYA KERAGAMAN DI NEGERIKU KELAS IV SD. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(11), 3285–3296.

Dwi, D. F., & Ilyani, S. I. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Materi Kekayaan Budaya Indonesia Dengan Model PjBL Untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 101921 Beringin.

Endaryati, S. A., Atmojo, I. R. W., Slamet, S. Y., & Suryandari, K. C. (2021). Analisis E-Modul Flipbook Berbasis Problem Based Learning untuk Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(2), 300. https://doi.org/10.20961/jdc.v5i2.56190

Fadlan, A. (2024). Pengembangan bahan ajar digital berbasis model problem bassed learning berbantuan flipbook pada subtema pengalamanku dirumah kelas II Mis Hidayah Patumbukan.

Fadlan, K. Y. H. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Digital Dengan Menggunakan Aplikasi Book Creator Pada Tema 6 Panas Dan Perpindahannya Kelas V SD Muhammadiyah Lubuk Pakam.

Fauziyyah, N. (2019). the Potential of Augmented Reality To Transform Education Into Smart Education: Sebuah Review. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(4), 966–973. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7433

Gajah, T. A., & Dwi, D. F. (2023). Pengembangan Media Diorama Pada Pembelajaran Tematik Tema 3 Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Marindal 104211 Kec. Medan Amplas. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1541–1551. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.2065

Hidayat, & Khayroiyah, S. (2018). Pengembangan Desain Didaktis pada Pembelajaran Geometri. Jurnal MathEducation Nusantara, 1(1), 15–19.

Hidayat, & Sipahutar, K. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Prloblem Based Learning Pada Tema Kayanya Negeriku Di Kelas IV SD Negeri 067090 Kecamatan Medan Kota. Invention: Journal Research and Education Studies, 4(3), 24–37. https://doi.org/10.51178/invention.v4i3.1632

Istiqomah, Masriani, Rasmawan, R., Muharini, R., & Lestari, I. (2022). Pengembangan E-Modul Flipbook IPA Berbasis Problem Based Learning pada Materi Pencemaran Lingkungan. JurnalBasicedu, 6(5), 9156–9169. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3558

Kuncahyono. (2018). Pengembangan E-Modul (Modul digital) Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 2(2), 219–231.

Malina, I., Yuliani, H., & Syar, N. I. (2021). Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika ANALISIS KEBUTUHAN E-MODUL FISIKA SEBAGAI BAHAN AJAR. 3(1), 70–80.

Maryanti, R. I., Fajri, H., & Kusumah, F. S. F. (2024). Aplikasi Media Pembelajaran Bangun Ruang Menggunakan Marker Based Augmented Reality. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(3), 3003–3009. https://doi.org/10.36040/jati.v8i3.9605

Mawarn, E., & Fadlan, M. N. (2024). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBANTUAN APLIKASI CANVA DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV UPT SPF SDN 105359 SUMBERJO. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 2548–6950.

Niawati, D., & Sujarwo, S. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Aktivitas pada Mata Pelajaran IPS Materi Sumber Daya Alam Kelas IV SD. Indonesian Research Journal On Education, 2(2), 608–615. https://doi.org/10.31004/irje.v2i2.302

Panjaitan, S. N., & Barus, U. (2024). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR INTERAKTIF FLIPBOOK BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI PADA MATERI CINTA INDONESIA KELAS V SD NEGERI 101922 BERINGIN. JURNAL INDOPEDIA (Inovasi Pembelajaran Dan Pendidikan), 2, 1086–1097.

Panjaitan, & Sukmawarti. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika SD Berbasis Rumah Adat Batak.

Sembiring, A. F. B., & Darwis, U. (2024). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS CERITA RAKYAT KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PEMBELAJARAN BUDAYA MELAYU RIAU KELAS III SDN 36 BATHIN SOLAPAN. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(September).

Silvani, N., & Silalahi, B. R. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Lintas Budaya pada Tema “Keragaman Budaya Bangsaku” di Kelas IV SD. Indo Green Journal, 1(1), 33–39. https://doi.org/10.31004/green.v1i1.6

Siregar, D. W., & Landong, A. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Model RME (Realistic Mathematics Education) Materi Pecahan pada Kelas IV SD Negeri 068084 Medan Denai. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 4333–4355.

Sukmawarti, Hidayat, & Lili Amelia Putri. (2022). Workshop Worksheet Berbasis Budaya bagi Guru MI Jami’atul Qamar Tanjung Morawa. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 202–207. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i1.848

Downloads

Published

2025-10-30