PENGEMBANGAN E-MODUL BERBANTUAN BOOKCREATOR PADA MATERI BUNYI DAN SIFATNYA

Authors

  • Resyi Abdul Gani Universitas Pakuan
  • Rohayati Universitas Pakuan
  • Wawan Shahiril Anwar Universitas Pakuan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34424

Keywords:

book creator, e-modul, development, sound and its properties

Abstract

Development of E-Modules Using Book Creator on Sound Materials and Their Properties. This research aims to create e-module teaching materials using book creators on sound materials and their properties in improving the learning outcomes of grade V students of SDN Pamijahan 01, Bogor Regency which totals 20 students. The product development of this research uses a 4D model (Define, Design, Development, Dessiminate) but the development of this e-module is up to the development stage. Data analysis techniques began to analyze the needs of teachers, students, and curriculum analysis, make product designs, develop e-module products by conducting expert validation and limited trials of respondents. The results of media validation, linguists, and material experts show that the e-module using a book creator is valid and very feasible to use in learning by obtaining an average percentage of 92%. In the trial stage, it was limited to 20 students, giving very good respondents and deserving of an average percentage of 90%. Based on the results of the research, it can be concluded that the e-module using this book creator is proven to be valid and can improve students' learning outcomes in understanding the learning material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, D. (2019). Pengembangan E-Modul Interaktif untuk Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-58.

Dewi, R. (2022). Pengaruh E-Modul terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan, 15(2), 22-30.

Hidayati, S. (2023). Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(3), 101-112.

Nugroho, A. (2018). Interaktivitas dalam E-Modul Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(4), 67-75.

Rahmawati, F. (2022). E-Modul Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Edukasi, 9(2), 33-41.

Setiawan, B. (2020). Efektivitas E-Modul dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(3), 89-94.

Taufiq, M. (2021). Proses Pengembangan E-Modul untuk Pembelajaran Mandiri. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 7(1), 15-25.

Wahyudi, E. (2020). Fleksibilitas E-Modul dalam Pembelajaran Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 75-82.

Yudiana, R. (2021). Penggunaan E-Modul dalam Pembelajaran Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 6(1), 50-59.

Anwar, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 40-48.

Firmansyah, M. (2023). Praktik Terbaik dalam Penggunaan E-Modul di Kelas V. Jurnal Guru dan Pembelajaran, 5(4), 101-110.

Sari, N. (2021). Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran dengan E-Modul. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 9(2), 24-32.

Ramadhan, A. (2020). Inovasi Pembelajaran dengan E-Modul Berbasis Bookcreator. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 12(3), 56-64.

Maulana, I. (2019). Pengaruh Media Digital terhadap Pembelajaran Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 12-20.

Downloads

Published

2025-10-30