PENGEMBANGAN E-MODUL BERBANTUAN BOOKCREATOR PADA MATERI BUNYI DAN SIFATNYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34424Keywords:
book creator, e-modul, development, sound and its propertiesAbstract
Development of E-Modules Using Book Creator on Sound Materials and Their Properties. This research aims to create e-module teaching materials using book creators on sound materials and their properties in improving the learning outcomes of grade V students of SDN Pamijahan 01, Bogor Regency which totals 20 students. The product development of this research uses a 4D model (Define, Design, Development, Dessiminate) but the development of this e-module is up to the development stage. Data analysis techniques began to analyze the needs of teachers, students, and curriculum analysis, make product designs, develop e-module products by conducting expert validation and limited trials of respondents. The results of media validation, linguists, and material experts show that the e-module using a book creator is valid and very feasible to use in learning by obtaining an average percentage of 92%. In the trial stage, it was limited to 20 students, giving very good respondents and deserving of an average percentage of 90%. Based on the results of the research, it can be concluded that the e-module using this book creator is proven to be valid and can improve students' learning outcomes in understanding the learning material.
Downloads
References
Anggraeni, D. (2019). Pengembangan E-Modul Interaktif untuk Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-58.
Dewi, R. (2022). Pengaruh E-Modul terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan, 15(2), 22-30.
Hidayati, S. (2023). Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(3), 101-112.
Nugroho, A. (2018). Interaktivitas dalam E-Modul Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(4), 67-75.
Rahmawati, F. (2022). E-Modul Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Edukasi, 9(2), 33-41.
Setiawan, B. (2020). Efektivitas E-Modul dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(3), 89-94.
Taufiq, M. (2021). Proses Pengembangan E-Modul untuk Pembelajaran Mandiri. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 7(1), 15-25.
Wahyudi, E. (2020). Fleksibilitas E-Modul dalam Pembelajaran Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 75-82.
Yudiana, R. (2021). Penggunaan E-Modul dalam Pembelajaran Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 6(1), 50-59.
Anwar, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 40-48.
Firmansyah, M. (2023). Praktik Terbaik dalam Penggunaan E-Modul di Kelas V. Jurnal Guru dan Pembelajaran, 5(4), 101-110.
Sari, N. (2021). Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran dengan E-Modul. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 9(2), 24-32.
Ramadhan, A. (2020). Inovasi Pembelajaran dengan E-Modul Berbasis Bookcreator. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 12(3), 56-64.
Maulana, I. (2019). Pengaruh Media Digital terhadap Pembelajaran Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 12-20.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















