HUBUNGAN SIKAP EMPATI DENGAN PERILAKU SOSIAL REMAJA DI PESANTREN ZAKIYUN NAJAH TAHAN AJARAN 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34343Keywords:
Attitude, Empathy, Social Behavior, Adolescents, Islamic Boarding Schools.Abstract
This study aims to determine the relationship between empathy and social behavior of adolescents at the Zakiyun Najah Islamic Boarding School in the 2024/2025 Academic Year. The background of this study is based on the importance of empathy as an emotional aspect that can influence the way adolescents interact socially, especially in an Islamic boarding school environment that is full of values of togetherness and caring. This study uses a quantitative approach with a correlational method. The sample in this study was 32 students who were taken randomly from grades VII to XI. The instruments used were an empathy attitude questionnaire and a social behavior questionnaire that had been tested for validity and reliability. The validity test showed that 33 items from each questionnaire were declared valid. The reliability test showed a Cronbach's Alpha value of 0.9165 for empathy and 0.942 for social behavior, which means that both instruments are very reliable. The results of the normality test showed that the data were normally distributed with a significance value of 0.200. The linearity test showed that the relationship between the two variables was linear with a significance value of 0.775. Hypothesis testing using Pearson correlation analysis shows a positive and significant relationship between empathy and adolescent social behavior, with a correlation value of 0.576 and a significance of 0.001 (p < 0.05). This shows that the higher the empathy of adolescents, the better their social behavior
Downloads
References
Anggeani, V., & Asyah, N. (2022). Hubungan Konsep Diri Dengan Kemampuan Resolusi Konflik Interpersonal Pada Siswa Di SMK Istiqlal Deli Tua. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(3), 209-220.
Anggeani, V., & Asyah, N. (2022). Hubungan Konsep Diri Dengan Kemampuan Resolusi Konflik Interpersonal Pada Siswa Di SMK Istiqlal Deli Tua. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(3), 209-220.
Angraini, D. (2014). Hubungan kualitas persahabatan dan empati pada pemaafan remaja akhir (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Sarif Kasim Riau).
Aqib, Z., & Amrullah, A. (2017). Pedoman pendidikan budaya dan karakter bangsa. (No Title).
Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka cipta.
Asyah, N., Saragih, N. A., & Siregar, E. G. (2021). Hubungan organisasi dengan komunikasi interpersonal siswadi mts. S sidratululya naga timbul tahun AJARAN2020/2021.
Aulia, R. R., & Saragih, N. A. (2024). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas X Disma Negeri 14 Medan Tahun Ajaran 2022/2023. Variable Research Journal, 1(01), 86-98.
Azwar, S. (2015). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dunakhir, S. (2019). Uji Reliabilitas dan Normalitas Instrumen Kajian Literasi Keuangan.
Goleman, D., & Boyatzis, R. (2008). La inteligencia social y la biología del liderazgo. Harvard Business Review, 86(9), 86-95.
Harahap, I. M. (2021). Hubungan Sikap Empati Dengan Al Truisme Siswa Madrasah Al Jamiatul Washliyah Sei Barombang Tahun Ajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, UMN AL-WASHLIYAH 54 BK 2021).
Istiana, I. (2016). Hubungan Empati dengan Perilaku Prososial pada Relawan KSR PMI Kota Medan. Jurnal Diversita, 2(2).
Istiana, I. (2016). Hubungan Empati dengan Perilaku Prososial pada Relawan KSR PMI Kota Medan. Jurnal Diversita, 2(2).
Jauhari, M. A. (2017). Perilaku Sosial Santri Pondok Pesantren Al-Ishlah Bandar Kidul Mojoroto Kota Kediri Setelah Mengikuti Pengajian Kitab Al-Hikam. Spiritualita, 1(1), 1-18.
John, W. S. (2007). Remaja Edisi 11 Jilid 1.
Khoeriyah, N., & Harahap, L. (2020). Hubungan Antara Religiositas Dengan Perilaku Prososial Remaja Di Panti Asuhan Yatim Putri €˜ Aisyiyah Karanganyar. Academic Journal of Psychology and Counseling, 1(1), 1-18.
Oktaviana, F., & Dewi, I. S. (2023). Pengaruh Media Sosial Terhadap Kontrol Diri Siswa Kelas VIII di MTs Al Ikhlasiyah Sei Buluh. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(1), 14-25.
Palupiningrum, A., & Noor, H. (2017). Hubungan Empati dengan Perilaku Prososial padaGuru saat Mendirikan SLB Hasrat Mulia 2 Bandung. Prosiding Psikologi, 1083-1088.
Pohan, F. N. (2023). Hubungan Antara Empati dengan Perilaku Prososial pada Bystander Remaja di SMA Negeri 2 Kisaran (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Rifai, YA, & Dewi, IS (2023). Hubungan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Tingkah Laku Siswa Kelas X Perhotelan SMK Negeri 1 Beringintahun Ajaran 2021/2022. Sibernetika: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ilmu Sosial , 43-50.
Romiyati, A. (2023). Hubungan Empati dengan Perilaku Prososial Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Jambi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).
Sabiq, Z. (2016). Kecerdasan Emosional, Spiritual Dan Perilaku Prososial Santri Sabilul Ihsan Pamekasan Madura. Kabillah: Journal of Social Community, 1(1), 121-138.
Santrock, J. W. (2007). Remaja Edisi 11 Jilid 1 dan 2. Jakarta: Erlangga.
Saragih, N. A., & Sari, D. N. (2019). Hubungan Coping Stress dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Prodi BK pada Mata Kuliah Statistika. Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan, 2019, 2.2: 89-96.
Saragih, N. A., Ariani, F. D., & Dewi, I. S. (2023). Pengaruh Insomnia Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa MTSs Al Washliyah Tanjung Morawa. Psikologi Konseling, 21(2), 1980.
Saragih, N. A., Asmah, N., & Putri, E. (2019, February). Interaksi Sosial Siswa SMP Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Ditinjau Dari Segi Gender. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian (Vol. 2, No. 1, pp. 641-647).
Silalahi, N. B., & Saragih, N. A. (2022). Hubungan Manajemen Waktu Dengan Prokratinasi Akademik Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 6 Medan Tahun Ajaran 2021-2022. ALACRITY: Journal of Education, 78-84.
Siregar, MF, Hidayati, D., Nurasyah, N., & Dewi, IS (2025). Hubungan Antara Pengendalian Diri dengan Perilaku Agresif Siswa di SMA Negeri 1 Batang Kuis Tahun Ajaran 2023/2024. Prestasi Pendidikan: Jurnal Sains dan Penelitian , 407-417.
Sugiyono, (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA.
Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA..
Taufik, T. (2012). Empati: Pendekatan Psikologi Sosial.
Trimoro, T., & Asyah, N. (2023). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Terhadap Interaksi Sosial Pada Anak Autis di SMP-LB Muzdalifah Medan Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal MUDABBIR Penelitian dan Kajian Pendidikan , 3 (1), 21-29.
Tsaani, S. A. (2018). Hubungan antara syukur dan empati dengan perilaku prososial pada Volunteer Save Street Child Sidoarjo (SSCS) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Wahyu, S. (2022). Hubungan Empati Dengan Prososial Pada Remaja Di Pondok Pesantren Mumtaza Prapas (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Wijaya, Y., & Dewi, I. S. (2022). Hubungan Antara Interaksi Sosial Dengan Kreativitas Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pantan Cuaca Tahun Ajaran 2021/2022. Invention: Journal Research and Education Studies, 107-114.
Wirawan, S. S. (2011). Psikologi Remaja Edisi 12. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Wirawan, S. S. (2011). Psikologi Remaja Edisi 12. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















