ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA KELAS IV SD 104221 PANCUR BATU DALAM MEMAHAMI KONSEP PECAHAN SENILAI

Authors

  • Chairunnisa Warda Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Umar Darwis Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34288

Keywords:

learning difficulties, equivalent fractions, fourth-grade students, mathematics, internal and external factors

Abstract

This study aims to analyze the learning difficulties experienced by fourth-grade students at SD 104221 Pancur Batu in understanding the concept of equivalent fractions. The research used a descriptive qualitative method with data collection techniques including observation, interviews, and questionnaires.  The findings revealed that most students face difficulties in understanding equivalent fractions, primarily due to internal factors such as health issues, intelligence, interest, and low learning motivation. External factors, including limited family support, inadequate school facilities, and lack of varied teaching media, also contribute to the low level of comprehension. Based on the findings, collaborative efforts among teachers, parents, and the school are needed to create a more supportive and enjoyable learning environment, along with the use of innovative teaching methods and media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agama, P., Di, I., & Medan, M. A. N. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758

Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels,

Contemporary Educational Psychology,Volume 50,2017,Pages 80-96,ISSN 0361-476X,https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.03.003.

Alifah, F. N. (2019). 68 pengembangan strategi pembelajaran afektif. V(1), 68–86.

Amallia, N., Unaenah, E., & Tangerang, U. M. (2018). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA. 3(2), 123–133.

Amber O'Shea, Julie L. Booth, Christina Barbieri, Kelly M. McGinn, Laura K. Young, Melissa H. Oyer,

Anggraini, Y. (2021). Jurnal basicedu. 5(4), 2415–2422.

Aptriyana, J., Lestari, N. D., & Januardi, J. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring Di Smk Se-Kecamatan Kayuagung. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 9(2), 86–94. https://doi.org/10.24127/pro.v9i2.4516

Aryanti, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Materi Pecahan Melalui Media Visual Di Kelas Iv Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 27–34. https://doi.org/10.24176/jino.v6i1.7740

Asriyanti, F. D., & Purwati, I. S. (2020). HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. 29(1), 79–87.

Bolourian Y, Zeedyk SM, Blacher J. Autism and the University Experience: Narratives from Students with Neurodevelopmental Disorders. J Autism Dev Disord. 2018 Oct;48(10):3330-3343. doi: 10.1007/s10803-018-3599-5. PMID: 29744704.

Faizah, H., & Kamal, R. (2024). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 8(1), 466–476. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6735

Fatah, M., Suud, F. M., & Chaer, M. T. (2021). Jenis-Jenis Kesulitan Belajar Dan Faktor Penyebabnya Sebuah Kajian Komperehensif Pada Siswa Smk Muhammadiyah Tegal. Psycho Idea, 19(1), 89. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v19i1.6026

Halik, A. S., Mania, S., & Nur, F. (2019). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Sekolah (Uas) Mata Pelajaran Matematika Pada Tahun Ajaran 2015/2016 Smp Negeri 36 Makassar. Al Asma : Journal of Islamic Education, 1(1), 11. https://doi.org/10.24252/asma.v1i1.11249

Handayani, N. F., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Konseling, B., Achmad, U., & Banjarmasin, Y. (2021). FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV DI SDN JAWA 2 MARTAPURA. 6(2).

Handayani, S. D. (2020). Analisis kesulitan belajar siswa dalam memahami soal cerita pada materi bilangan pecahan ditinjau dari segi prestasi siswa kelas v min 6 ponorogo. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Hansen, S. (2020). Investigasi Teknik Wawancara dalam Penelitian Kualitatif Manajemen Konstruksi. Jurnal Teknik Sipil, 27(3), 283. https://doi.org/10.5614/jts.2020.27.3.10

Islam, U., Syarif, N., Jakarta, H., Islam, U., Syarif, N., & Jakarta, H. (2023). Analisis Integrasi Ranah Afektif, Kognitif, dan Psikomotorik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah: Perspektif Kurikulum Merdeka Elyatul Mu’awanah *.

Jaa, J. A., Guru, S., Agama, P., & Pai, I. (2024). MENGATASI KESULITAN BELAJAR SISWA DI SEKOLAH pembelajaran . Di samping itu , ia diharapkan ikut bertanggungjawab dalam mencapai efesien adalah hal yang selalu diupayakan oleh setiap guru ketika ingin memasuki. 5(2), 171–187.

Jannah, N. L. N., & Zuliana, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Iv Sd 3 Tenggeles Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Pecahan. Refleksi Edukatika, 4(2), 1–10. https://doi.org/10.24176/re.v4i2.420

Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729

Keterampilan, M., Instrumen, M., Berbasis, B., Interaktif, M., Ipa, B. G., & Magelang, N. K. (2012). Journal of Educational Research and Evaluation. 1(2).

Khairiyah, N., Salsabilla, K., Siregar, P. A., & Zachri, Z. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Aktif di Sekolah Dasar. 2(1), 52–64.

Kunci, K., & Abstract, P. (2021). Issn 2087-8249 e-issn 2580-0450. 10(2), 202–209.

Kurniani Ningsih, S., Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 44–48. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48

Semi Konkret Md, A. N., Wyn, I. W., & Wyn, I. D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing Berbantuan Media terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 385–393.

Meli Yudestia Pratiwi, & Martoyo Martoyo. (2024). Waktu Belajar Ilmu (Masa Belajar) Ta’lim Muta’allim Pasal 8. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 273–281. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.368

Nasution, N. U. H., & Sukmawarti. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika SD Bernuansa Melayu. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(4), 5953–5962. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/2022

Nurjakiyyah, S., Suryana, Y., Nur, E., Apriani, I. F., Rijal, M., & Pendahuluan, A. (2022). PEDADIDAKTIKA : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Pengembangan Media Pecahan Senilai Berbasis Multimedia pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV SD / MI. 9(1), 149–160.

Program, J., & Pendidikan, S. (2021). ANALISIS FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA Universitas Muria Kudus , Kudus , Indonesia E-mail : Abstrak PENDAHULUAN Pentingnya ilmu matematika dalam kehidupan sehari-hari bisa meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami dan menyerap pelajaran l. 10(3), 1611–1622.

Ramadhani Asiri, F., Simarmata, R., Barella, Y., Jl Profesor Dokter H Hadari Nawawi, J. H., Laut, B., Pontianak Tenggara, K., Pontianak, K., & Barat, K. (2024). Strategi Belajar Mengajar (Project Based Learning). Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(2), 255–266. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i2.2644

Saharuddin. (2021). Memperkenalkan Konsep Pecahan Dengan Model Jerome Bruner. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika, 6(2), 137–147.

Saputri, M. E. E. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas Vi Sd Negeri Gunung Pasir Jaya Pada Materi Pecahan. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(2), 211–222. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i2.pp211-222

Setiawati, S. M. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.

Simbolon, S., Sapri, S., & Sapri, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas IV Materi Bangun Datar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2510–2515. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2081

Siswa, M., & Sekolah, K. V. (2022). 3) 1)2)3). 6(1), 45–54.

Sugiyamti, S. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Membuat Skets Grafik Fungsi Aljabar Sederhana Pada Sistem Koordinat Kartesius Melalui Metode Cooperatif Learning Jigsaw Pada Siswa Kelas Viii F Smp Negeri 6 Sukoharjo Semester I Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01), 175–186. https://doi.org/10.29040/jie.v2i01.195

Sulfemi, W. B. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Ips Di Smp Kabupaten Bogor. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 1–12.

Suryaningsih, A., Keguruan, F., & Pendidikan, I. (2020). DAMPAK MEDIA SOSIAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PESERTA. 7(1), 1–10.

Unaenah, E., Malika, D. L., & Putri, L. D. (2023). Pembelajaran Matematika Pada Materi Operasi Bilangan Pecahan Di Kelas Tinngi Sd Negeri Perumnas 3. Jurnal Pendidikan : SEROJA, Vol 2, No, 53–54.

Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. 3(4), 534–540.

Wulandari, P. (2024). Teknik dan Instrumen Asesmen Ranah Kognitif. 2(3).

Yenifana, G. S., Wabang, Y. S., Karmaley, P., & Mohar, S. (2024). Masalah Belajar yang Dialami Oleh Peserta Didik dalam KBM Pada Kelas 5 di SD Negeri 03 Probur Utara. 268–274.

Downloads

Published

2025-10-16