PENGEMBANGAN MEDIA LUMAT (LUDO MATEMATIKA) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA FASE C PADA MATERI PECAHAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34261Keywords:
Learning media, Lumat, Fractions, Conceptual understandingAbstract
This study aims to develop LuMat (Ludo Matematika) learning media to improve the conceptual understanding of mathematics among Phase C students on the topic of fractions. The research employed the Four-D (4D) development model, which includes Define, Design, Develop, and Disseminate stages. The research subjects were 24 fifth-grade students at SD Swasta Kasih Ibu. The instruments used included validity questionnaires, practicality questionnaires, effectiveness questionnaires, as well as pretest and posttest questions to measure the improvement in conceptual understanding. The validation results from media experts showed a score of 96%, categorized as very valid, while material experts gave a score of 78%, categorized as valid. The practicality test indicated that the LuMat media was highly practical for both teachers and students, with an average practicality score of 90.4%. The effectiveness of the media was demonstrated by the increase in students' learning outcomes, with the N-Gain score rising from 0.46 in the first trial to 0.58 in the second trial, which falls into the moderate category. In conclusion, the LuMat media is feasible, practical, effective, and capable of enhancing students’ conceptual understanding in learning fractions.
Downloads
References
Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2022). Pengembangan Media Wayang Kartun berbasis Kearifan Lokal untuk Siswa Kelas III SDN 2 Sape.
Analisis, S., & Pengembangan, K. (2013). SEJARAH KURIKULUM DI INDONESIA.
Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993
Ariningtyas, L. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament ( TGT ) dalam Pembelajaran IPAS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 774–782.
Azizah, Z. N., & Santoso, B. (2023). Pengaruh Creative Problem Solving (CPS) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Ditinjau dari Minat Belajar. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 15(1), 1–8. https://doi.org/10.23887/jjpe.v15i1.62562
Ebner, M. (n.d.). Microblogging with Padlet : Students ’ New Writing Experience on A2 – B1 Common European Framework of Reference for Languages ( CEFR ). 176–187.
Guru, P., Dasar, S., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N. (2020). Analisis Hambatan Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Chintya Nabila Rosa Delia Indrawati Abstrak.
Guru, P., Dasar, S., Pendikan, F. I., Surabaya, U. N., Guru, P., Dasar, S., Pendikan, F. I., & Surabaya, U. N. (2023). Pengembangan Media Puzzle Berbasis Strip Story Kemerdekaan Kelas V SD Aulatul Dafiyah Suprayitno Abstrak. 1172–1183.
Gusmania, Y., & Agustyaningrum, N. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa pada Mata Kuliah Trigonometri. 2, 123–132.
Harjanto, A., Rustandi, A., & Caroline, J. A. (2022). Implementasi Model Pengembangan 4D Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasi Online Pada Mata Pelajaran Pemrograman Web di SMK Negeri 7 Samarinda. 5(2), 1–12.
Hasil, D. A. N., Di, B., & Negeri, S. D. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Tgt ( Teams Games Tournament ) Untuk Meningkatkan Aktivitas.
Informasi, B. T. (2010). Staf Pengajar Jurusan Pendidikan Ekonomi – Universitas Negeri Yogyakarta 1. VIII(2).
Kholidah, I. R., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Dalam Menyelesaikan Soal Di Sd Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016 / 2017. 12–13.
Kritis, B., & Dasar, S. (2020). Jurnal basicedu. 4(4). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.459
Lubis, M. U., Siagian, F. A., Zega, Z., Nuhdin, N., & Nasution, A. F. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Dalam Pendidikan. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(5), 691–695. https://doi.org/10.31004/anthor.v1i5.222
Nurcahyani, I. D., & Budiyono. (2023). Pengembangan Media Puzzle Pecahan Pada Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan Berpenyebut Sama Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal pgsd, 11, 1025–1035.
Pemahaman, P., Matematika, K., Dari, D., & Efficacy, S. (2021). Profil pemahaman konsep matematika ditinjau dari self efficacy. 10(1), 284–292.
Program, J., & Pendidikan, S. (2022). * Corresponding author. 11(3), 2059–2070.
Rahayu, N. K., Mardana, I. B. P., & Suwindra, I. N. P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas Xi Mipa 2 Sma Negeri 2 Singaraja Semester Genap Tahun Pelajaran 2018 / 2019. 7(2), 10–20.
Rahman, A. A., & Kooperatif, M. P. (2015). Perbandingan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division ( Stad ) Dengan Team Game Tournament ( Tgt ) Di Sd Islam Khalifah. 2(1), 38–48.
Ritonga, A. P., Andini, N. P., & Iklmah, L. (2022). Pengembangan Bahan Ajaran Media. 1(3), 343–348.
Salimah, M. N., & Pritasari, A. C. (2024). Pengaruh Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Hasil Belajar Kognitif Muatan Matematika Siswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 3(3), 144–154. https://doi.org/10.51574/judikdas.v3i3.1233
Silahuddin, A., Misbahul, S., Gumawang, U., Desa, B. J. I., Merah, T., Belitang, K., Raya, M., Oku, K., & Sumatera-Selatan, T. P. (2022). Pengenalan Klasifikasi, Karakteristik, Dan Fungsi Media Pembelajaran MA Al-Huda Karang Melati. Idaarotul Ulum (Jurnal Prodi MPI), 4(02 Desember), 162–175. https://jurnal.insanprimamu.ac.id/index.php/idaarotul/article/view/244
Siswa, K. B. (2021). IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan Vol. 1, No. 1, April 2021 P-ISSN : - ; E-ISSN : - https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna. 1(1), 1–13.
Tarbiyah, F. (2021). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Intan Nurhasana. 2(2), 217–229.
Tinggi, D. I. P. (2018). MANFAAT MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PROSES. 3(2), 139–144.
Wulan, D., Hs, S., & Silaban, P. (2024). Pengaruh model pembelajaran. 09, 459–473.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.