INTEGRASI PENDIDIKAN NILAI DALAM PEMBELAJARAN ANAK SEKOLAH DASAR DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.34172Keywords:
values education, paikem, industrial revolutionAbstract
The Industrial Revolution 4.0 era has brought fundamental transformations in education through digitalization and global connectivity. While providing broader access to learning, this era poses the risk of moral degradation and reduced meaningful social interaction. This study analyzes strategies for integrating values education into elementary school learning in the digital era using a library research method. The results indicate that the integration of values education is a necessity so that technological advances do not distance the younger generation from the nation's noble values. The PAIKEM (Active, Innovative, Creative, Effective, and Enjoyable Learning) model effectively integrates five core values: religious, nationalist, independent, mutual cooperation, and integrity, with teachers as facilitators and role models. Implementation challenges include a lack of teacher understanding, limited infrastructure, and minimal environmental support. The solution is through synergistic collaboration between families, schools, and the community. This research contributes to the development of Indonesian education in producing a generation that is intellectually and technologically intelligent and possesses strong character in the digital era
Downloads
References
Aditya, F., Silaban, F., Pratama, R. S., Aprilya, P., Siregar, R., & Rumi, J. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter Di Tingkat SMP Pada Era Globalisasi. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan, 2(2), 126–133.
Armianti, R., Bungana, R., & Setiawan, D. (2024). Paradigma Baru Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Revolusi Industri 4.0. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(02), 656–664.
Asari, S., Pratiwi, S. D., Ariza, T. F., Indapratiwi, H., Putriningtyas, C. A., Vebriyanti, F., Alfiansyah, I., Sukaris, S., Ernawati, E., & Rahim, A. R. (2021). PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan). DedikasiMU : Journal of Community Service, 3(4), 1139.
Aulia Sanjaya, Y., & Safitri, D. (2024). Jicn: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Pengembangan Pendidikan Karakter Di Era 4.0 Integration Of Local Wisdom Values In The Development Of Character Education In The Era 4.0.
Azlina, N., Maharani, A., Mohammad, &, Baedowi, S., Syahrul Baedowi, M., Nusantara, U., Kediri, P., & Info, A. (n.d.). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Bidang Pendidikan Sebagai Upaya Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0.
Berliana, A. U., Mailizar, Faiza, & Leonard. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android melalui ModelPembelajaran PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, dan Menyenangkan). Journal of Instructional Development Research, 2(2), 57–68.
Dhea Santika, Natasya Ariani Ramli, Adrias Adrias, & Nur Azmi Alwi. (2024). Implementasi Model PAIKEM terhadap Fokus Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4), 242–250.
Fatha Pringgar, R., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Pembelajaran Siswa. Jurnal IT-EDU, 05(01), 317–329.
Fauziah, N. S., & Sahlani, L. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Islamic Journal of Education, 2(1), 21–30.
Fawzi, T., & Dodi, L. (2022). Aspek Perkembangan Manajemen Pembelajaran Active Learning, Paikem Pada Kelas Unggulan. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 64–75.
Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. 257–265.
Khairani masitah, M., & Khairani, M. (2024). ELSE (Elementary School Education Journal) Implementasi Model Paikem Dalam Menginternalisasi Nilai-Nilai Islam Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Sd Islam TERPADU.
Pratama, D. A. N. (2019). Tantangan Karakter Di Era Revolusi Industri 4.0 Dalam Membentuk Kepribadian Muslim. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 198–226.
Priyanto, A. (2020). Pendidikan Islam dalam Era Revolusi Industri 4.0. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2).
Safitri, K. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Untuk Siswa Sekolah Dasar dalam Menghadapi Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 264–271.
Salim, N. Z., Siregar, M., & Mulyo, M. T. (2022). Rekonstruksi Pendidikan Karakter di Era Globalisasi: Studi Analisis Konsep Pemikiran Ibnu Miskawaih. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 28–39.
Sambah, A. H., & Ramadhani, A. (2022). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Tawadhu, 6(2), 151–163.
Shalahuddin, M., Tansah, L., Hasanah, A., Arifin, B. S., Islam, U., Sunan, N., Djati, G., Teori, L., & Karakter, P. (2024). Burangrang. Jurnal Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 3(1), 44–53.
Siregar, P. S., Wardani, L., & Hatika, R. G. (2017). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif Dan Menyenangkan (Paikem) Pada Pembelajaran Matematika Kelas Iv Sd Negeri 010 Rambah. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 743
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















