PENGEMBANGAN E-LKPD BERBASIS WIZER.ME PADA MATA PELAJARAN IPAS MATERI BAGAIMANA KITA HIDUP DAN BERTUMBUH KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34167Keywords:
E-LKPD, wizzer.me, IPASAbstract
This study aims to: 1) determine the validity of the application of learning to E-LKPD based on wizer.me . 2) determine the practicality of the application of learning to E-LKPD based on wizer.me . 3) determine the response of students through E-LKPD based on wizer.me grade V on the material how we live and grow. This study is a type of research and development with reference to the ADDIE model which has 5 stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation . The instrument used to collect data is a questionnaire. The results of the validation of E-LKPD media experts, the overall assessment of the media expert validation obtained a percentage of 82% of 10 statements. The results of the validation of the material expert assessment obtained a percentage of 90% of 10 statements. The results of the validation of the teacher's practicality obtained a percentage of 96% of 10 statements. The results of the validation of the student response assessment obtained a percentage of 85% of 10 statements. Therefore, it can be concluded that the E-LKPD based on wizer.me on the subject of Natural Sciences, material on How We Live and Grow, grade V of Elementary School, is valid and practical to use.
Downloads
References
Alda, R., & Hasanah, H. (2023). Analisis Model Project Based Learning Terhadap Kreativitas Siswa Pada Tema Benda-Benda Di Sekitar Kita Di Kelas V SD Negeri 067092 Medan. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(9), 7775–7782.
Awe, E. Y., & Ende, M. I. (2019). Pengembangan lembar kerja siswa elektronik bermuatan multimedia untuk meningkatkan kemampuan kognitif siswa pada tema daerah tempat tinggalku pada siswa kelas IV SDI Rutosoro di Kabupaten Ngada. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 48–61.
Dewi, N. A., Purnamasari, R., & Karmila, N. (2023). Pengembangan E-Lkpd Berbasis Webiste Wizer. Me Materi Sifat-Sifat Bangun Ruang. Didaktik. Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 9(2), 2562–2575.
Dewi, T. M., & Indriyani, D. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Kontekstual Pada Pembelajaran Tematik Tema 3 Subtema 1 Kelas V Sd. Jurnal Minda, 5(1), 47–54.
Elisa, S. N., Kurnia, D., & Anwar, W. S. (2023). Pengembangan E-Lkpd Menggunakan Aplikasi Wizer. Me Pada Mata Pelajaran Ipas Materi Transformasi Energi Di Sekitar Kita. Jurnal Pgsd: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(2), 124–132.
Hidayat, H., & Khayroiyah, S. (2018). Pengembangan Desain Didaktis Pada Pembelajaran Geometri. Jurnal MathEducation Nusantara, 1(1), 15–19.
Indraswati, D., Sobri, M., Fauzi, A., Amrullah, L. W. Z., & Rahmatih, A. N. (2023). Keefektifan Pelatihan Pembuatan Worksheet Interaktif dengan Wizer. Me untuk Mengoptimalkan Pembelajaran di SDN 26 Mataram. Journal on Education, 5(4), 14615–14624.
Khayroiyah, S., Sukmawarti, S., Hidayat, H., & Kadir, D. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Sebagai Daya Dukung Kemampuan Representasi Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Sains Ekonomi Dan Edukasi, 2(1), 190–196.
Lestari, D., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Instrumen Portofolio Asesmen Pada Materi Bagian-Bagian Tumbuhan Dalam Mata Pelajaran Ipa Di Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 6(2), 28–34.
Lestari, H. L. H., & Dwi, D. F. (2023). Pengembangan LKPD berbasis inquiry training tema panas dan perpindahannya kelas V SD. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 7(2), 155–165.
Lestari, I. L., Sarjani, T. M., & Wahyuni, A. (2025). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MAN 2 Langsa:(Implementation of the deep independent curriculum improves learning outcomes MAN 2 langsa students). Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 11(1), 82–93.
Masdar, M., & Lestari, N. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Penjumlahan Kelas Ii Sd. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 16–21.
Niawati, D., & Sujarwo, S. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Aktivitas pada Mata Pelajaran IPS Materi Sumber Daya Alam Kelas IV SD. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 608–615.
Nurjannah, N., & Nurmairina, N. (2023). Pengembangan LKPD Tematik Model Picture And Picture berbasis Budaya Lokal Tema 7 Materi Indahnya Keragaman di Negeriku Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(7), 1253–1258.
Panjaitan, S. K., & Napitupulu, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Keterampilan Proses Pada Pembelajaran Ipa Materi Cahaya Kelas V Sd. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(3), 242–246.
Purba, R. S. D., & Landong, A. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Tema 3 Benda Disekitarku Menggunakan Model Discovery Learning Berbantuan Videoscribe Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iii Sd Nurhasanah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 243–255.
Rangkuti, C. J. S., & Sukmawarti, S. (2022). Problematika Pemberian Tugas Matematika Dalam Pembelajaran Daring. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 593–600.
Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 86–97.
Sakina, A., & Sukmawarti. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Indonesiaku Kaya Budaya Untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa Kelas Iv Sd. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 11(02), 228–240.
Savitri, R. (2024). Pengembangan E-Lkpd Berbasis Website Wizer. Me Materi Perubahan Wujud Benda Kelas Iv Sd. Universitas PGRI Adi Buana Surabaya.
Sobri, M., Fauzi, A., Rahmatih, A. N., Indraswati, D., & Amrullah, L. W. Z. (2023).
Sukmawarti, S., Hidayat, H., Firmansyah, & Mujib, A. (2017). Ibm Guru Cerdas Geogebra. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 52–59.
Wizer. Me. Ahlimedia Book.
Tanjung, E. S., & Silalahi, B. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbeasis Humanisme Pada Tema Makna Nilai-Nilai Pancasila Di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu, 4(1), 70–81.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.