PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DIORAMA UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV SDN 105350 PERBARAKAN

Authors

  • Bella Puspita Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Arrini Shabrina Anshor Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Nurmairina Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Dara Fitrah Dwi Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34166

Keywords:

Development , Learning Media , Diorama, Learning Interest .

Abstract

Study This aiming For develop diorama learning media for increase interest Study student Grade IV Elementary School. Research This is type study development Research and Development using the ADDIE model with five stages , namely Analysis, Design, Development, Implementation, And Evaluation. Technique data collection used in study This that is observation , interview , questionnaire And documentation . Instrument And technique data analysis used in study This is questionnaire or the questionnaire given to a number of reviewer expert , namely reviewer expert materials , media experts , teacher responses and response interest Study student . Score obtained​ from validation expert material which is 92%. Media experts are 80%. The teacher's response was 96%. Response interest Study student  which is 85.75. From the score the can it is said that the diorama learning media for increase interest Study student developed grade IV elementary school is already " very valid and very worthy ” for used in the learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvariani, N. P., and Sukmawarti, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Permainan Tradisional Jawa untuk Pemahaman Konsep Bangun Datar. Jurnal Penelitian Pendidikan Mipa, 6(2), 43–51.

Amalia, D., and Napitupulu, S. (2022). Pengembangan Media Puzzle Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas IV SD 101899 Lubuk Pakam. EduGlobal: Jurnal Penelitian …, 01(20), 120–130.

Amanda, R., and Darwis, U. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Di Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 4(5), 983–990.

Ananda, R., and Hayati, F. (2020). Variabel Belajar: Kompilasi Konsep. In CV. Pusdikra MJ.

Aulia, D., and Sutarini. (2024). Pengembangan Media Diorama Tiga Dimensi Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(2), 113–124.

Barus, E. H., and Sujarwo. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Used Materials Pada Tema Metamorfosis Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 01(4), 432–448.

Dwi, D. F. (2024). Pengembangan Instrumen Soal IPAS Kelas IV Berbasis HOTS untuk Implementasi Kurikulum Merdeka di Yayasan PENDIDIKAN Islam AL-Fauzi. 862–871.

Tenti, A. G., and Dwi, D. F. (2023). Pengembangan Media Diorama Pada Pembelajaran Tematik Tema 3 Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Marindal 104211 Kec. Medan Amplas. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1541–1551.

Hardeliska, T. Y., and Landong, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Gamifikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Pada Tema Benda Hewan dan Tanaman Kelas 1 SD Negeri 101911 Sidodadi Batu 8 Deli Serdang. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 879–886. https://doi.org/10.47467/jdi.v5i3.4343

Jannah, M., and Basit, A. (2019). Penerapan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Kemampuan, D., Matematis, R., Khayroiyah, S., and Kadir, D. (2025). Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Sebagai Daya. 2(1), 190–196.

Lubis, M. A., and Sukmawarti, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Peta Budaya Berbantu Aplikasi Storyline 3 pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV SD. Indonesian Research Journal On Education, 3(2), 953–958.

Luthfiyanti, F., and Sukmawarti, S. (2022). Pengembangan Media Miniatur Rumah Adat Melayu Langkat pada Pembelajaran Bangun Geometri. Jurnal Penelitian Pendidikan Mipa, 6(2), 73–80.

Landong, A. Putri. S, Zahra. A. Z. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Budaya Jawa Dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Kelas 3 SD. Jurnal Multidisiplin Saintek, 45(1), 1–17.

Putri, F. L., and Anshor, A. S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sd Swasta It Cemara Islami Plus. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(September), 492–505.

Sapitri, N., Guslinda, G., and Zufriady, Z. (2021). Pengembangan Media Diorama Untuk Pembelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1589–1598.

Sapitri, Nurul. (2021). Pengembangan Media Diorama Untuk Pembelajaran Ips. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1589–1598.

Sinta, S., and Hasanah. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Mata Pelajaran Tematik Tema Perkembangan Teknologi di Kelas III Sekolah Dasar. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 02(3), 352–359.

Sutarini, D. A. (2024). Pengembangan Media Diorama Tiga Dimensi Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 03(2), 113–124.

Sya, K., Ansyah, M. H., and Habibah, N. A. (2024). Penelitian Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Diorama Metamorfosis Terhadap Hasil Belajar IPAS. 2(5).

Triskawati, and Silalahi, B. R. (2022). Pengembangan Media Dokansi Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Pantun Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 55–67.

Downloads

Published

2025-10-16

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>