IMPLEMENTASI KEGIATAN MELUKIS BERBASIS TEMA CERITA TERHADAP KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA 5 – 6 TAHUN DI TKIT ANAKKU SETU

Authors

  • khofifah ardiani Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Roza Yenita Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Wantini Universitas Panca Sakti Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34144

Keywords:

Painting Activities; Language Development; Early Childhood Education

Abstract

This study shows that the implementation of story-based painting activities at TKIT ANAKKU Setu is effective in improving the language skills of children aged 5–6 years. Interaction during the activities was good, and the children were very enthusiastic and actively participated. Through creative painting activities and storytelling, children can develop speaking and listening skills, enrich their vocabulary, and be able to describe their paintings verbally. Thus, story-based painting activities play an important role in supporting children's overall language development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhani, V. L. R., & Lestari, T. (2024). Meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui media cerita bergambar. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar). https://doi.org/10.26555/jpsd.v8i1.a20805

Aksan, A. (2018). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Seni.Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 45-58.

Analisa, G., & Zega, R. F. W. (2025). Metode pembelajaran kreatif dalam pendidikan anak usia dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 209–219. https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1622

Anita, A., Hijriati, H., & Hasballah, J. (2024). Analisis kemampuan bahasa ekspresif anak usia 5-6 tahun di TK Al Muhajirin. Murangkalih: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(01), 9–19.https://doi.org/10.35706/murangkalih.v5i01.11147

Damayanti, N. (2021). Seni Lukis sebagai Sarana Ekspresi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 112–120.

Danur, M. (2024). Meningkatkan bahasa ekspresif anak usia 5–6 tahun melalui metode bercerita dengan buku cerita bergambar di TK Rosamistika Waerana. Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 7(1).

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Pedoman Pengembangan Kecakapan Bahasa Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat PAUD.

Dewi, R. S., & Sari, D. (2020). Peran Kegiatan Melukis dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 123-130.

Permatasari, S. J., Saputra, E. E., & Sarah, S. (2025). Mengembangkan imajinasi anak usia dini melalui kegiatan melukis dengan media alam. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 5(1), 442–450. https://doi.org/10.54297/seduj.v5i1.1207 jurnal-unsultra.ac.id

Sugiono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi ke 2). Alfabeta.

Supriyadi, A., & Rahmawati, I. (2022). Pengaruh Kegiatan Melukis terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 89-97.

Visna Leviana Revika Adhani & Triana Lestari (2024),

Downloads

Published

2025-10-16