IMPLEMENTASI KEGIATAN MELUKIS BERBASIS TEMA CERITA TERHADAP KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA 5 – 6 TAHUN DI TKIT ANAKKU SETU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34144Keywords:
Painting Activities; Language Development; Early Childhood EducationAbstract
This study shows that the implementation of story-based painting activities at TKIT ANAKKU Setu is effective in improving the language skills of children aged 5–6 years. Interaction during the activities was good, and the children were very enthusiastic and actively participated. Through creative painting activities and storytelling, children can develop speaking and listening skills, enrich their vocabulary, and be able to describe their paintings verbally. Thus, story-based painting activities play an important role in supporting children's overall language development.
Downloads
References
Adhani, V. L. R., & Lestari, T. (2024). Meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui media cerita bergambar. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar). https://doi.org/10.26555/jpsd.v8i1.a20805
Aksan, A. (2018). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Seni.Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 45-58.
Analisa, G., & Zega, R. F. W. (2025). Metode pembelajaran kreatif dalam pendidikan anak usia dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 209–219. https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1622
Anita, A., Hijriati, H., & Hasballah, J. (2024). Analisis kemampuan bahasa ekspresif anak usia 5-6 tahun di TK Al Muhajirin. Murangkalih: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(01), 9–19.https://doi.org/10.35706/murangkalih.v5i01.11147
Damayanti, N. (2021). Seni Lukis sebagai Sarana Ekspresi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 112–120.
Danur, M. (2024). Meningkatkan bahasa ekspresif anak usia 5–6 tahun melalui metode bercerita dengan buku cerita bergambar di TK Rosamistika Waerana. Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 7(1).
Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Pedoman Pengembangan Kecakapan Bahasa Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat PAUD.
Dewi, R. S., & Sari, D. (2020). Peran Kegiatan Melukis dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 123-130.
Permatasari, S. J., Saputra, E. E., & Sarah, S. (2025). Mengembangkan imajinasi anak usia dini melalui kegiatan melukis dengan media alam. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 5(1), 442–450. https://doi.org/10.54297/seduj.v5i1.1207 jurnal-unsultra.ac.id
Sugiono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi ke 2). Alfabeta.
Supriyadi, A., & Rahmawati, I. (2022). Pengaruh Kegiatan Melukis terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 89-97.
Visna Leviana Revika Adhani & Triana Lestari (2024),
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.