PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN MONOPOLI PADA TEMA “PERKEMBANGAN TEKNOLOGI” UNTUK SISWA KELAS III SDN 2 PRINGGABAYA UTARA

Authors

  • Renata Utami Mahardika Universitas Mataram
  • Muhammad Turmuzi Universitas Mataram
  • Khairun Nisa Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34142

Keywords:

Media Development, Math Educational Games, ADDIE

Abstract

This study aims to develop media math educational games for grade IVelementary school students and test its feasibility and effectiveness in improvingunderstanding of the concept of fractions. The background of this research is thelow interest of students in learning and difficulty in understanding the material, sothat interactive and fun media is needed. The method used is Research andDevelopment (R&D) with the ADDIE model which consists of Analysis, Design,Development, Implementation, and Evaluation stages. The research subjectsinvolved material experts, media experts, class teachers, and students. Theresults of material expert validation obtained a score of 98.6% in the “veryfeasible” category, while media expert validation reached 90% in the “veryfeasible” category. Phase I small group test resulted in 85% (category “veryinteresting”), while phase II increased to 96.7% (category “very interesting”). Theresults of implementation showed that the educational game media was able toincrease learning motivation, student involvement, and better understanding offraction concepts. Thus, the educational game media developed is declared veryfeasible and effective for use in learning mathematics elementary schools, and canbe an alternative learning innovation to create a more meaningful and enjoyablelearning atmosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, Y., & Putra, H. (2020).

Inovasi media pembelajaran

berbasis permainan tradisional

dalam pembelajaran tematik di

sekolah dasar. Jurnal Pendidikan

Dasar Indonesia, 5(2), 87–95.

Ardhani, R. (2020). Evaluasi

pembelajaran: Teori dan praktik.

Jakarta: Prenadamedia Group.

Arsyad, A. (2017). Media

pembelajaran (Edisi revisi).

Rajawali Pers.

Fauzi, A., & Rahmawati, D. (2021).

Pengaruh penggunaan media

board game terhadap hasil belajar

siswa sekolah dasar. Jurnal

Teknologi Pendidikan, 23(1), 45–

54.

Hamalik, O. (2020). Media

pendidikan: Peranan dan

fungsinya dalam proses belajar

mengajar. Dalam Muhtar, T., Sari,

N., & Yuliani, D. (Eds.), Jurnal

Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2),

115–126.Hidayat, M., & Lestari, I. (2022).

Implementasi model ADDIE dalam

pengembangan media

pembelajaran interaktif untuk siswa

SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 28(2),

123–135.

Indrawan, B., & Saputra, R. (2021).

Media pembelajaran inovatif

berbasis permainan untuk

meningkatkan keterlibatan siswa.

Jurnal Pendidikan Inovatif, 9(1),

55–64.

Kasanah, U. (2019). Pengembangan

media permainan ular tangga

untuk meningkatkan motivasi

belajar siswa sekolah dasar. Jurnal

Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2),

150–159.

Keller, J. M. (2010). Motivational

design for learning and

performance: The ARCS model

approach. Springer.

Kurniawan, D., & Yuliana, R. (2022).

Board game sebagai media

inovatif dalam pembelajaran

tematik sekolah dasar. Jurnal

Teknologi Pendidikan, 24(3), 221–

231.

Lestari, N. (2021). Teori belajar

konstruktivisme dalam

pembelajaran abad 21. Jurnal

Pendidikan dan Pembelajaran,

28(1), 45–53.

Muhtar, T., Rahman, A., & Yusuf, M.

(2020). Pengaruh penggunaan

media pembelajaran terhadap

motivasi belajar siswa sekolah

dasar. Jurnal Pendidikan Dasar

Nusantara, 5(1), 45–53.

Permata Sari, I. (2019).

Pengembangan media permainan

edukatif berbasis monopoli untuk

meningkatkan hasil belajar siswa.

Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

Indonesia, 4(1), 33–42.

Sezer, B., Karaoglan Yilmaz, F. G., &

Yilmaz, R. (2017). Integration of

cloud computing services to

learning management systems.

Journal of Educational Technology

& Society, 20(2), 69–82.

Solekhah, H. (2015). Pengembangan

media monopoli tematik pada tema

“Tempat Tinggalku” untuk siswa

kelas IV SD. Jurnal Inovasi

Teknologi Pendidikan, 2(1), 45–56.

Sukmadinata, N. S. (2012). Metode

penelitian pendidikan. Remaja

Rosdakarya.

Suryani, L., & Kurniawati, E. (2020).

Pengembangan media

pembelajaran berbasis permainan

untuk meningkatkan motivasi

belajar siswa sekolah dasar. Jurnal

Pendidikan Dasar, 11(2), 110–119.

Downloads

Published

2025-09-30

Most read articles by the same author(s)