PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN MONOPOLI PADA TEMA “PERKEMBANGAN TEKNOLOGI” UNTUK SISWA KELAS III SDN 2 PRINGGABAYA UTARA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34142Keywords:
Media Development, Math Educational Games, ADDIEAbstract
This study aims to develop media math educational games for grade IVelementary school students and test its feasibility and effectiveness in improvingunderstanding of the concept of fractions. The background of this research is thelow interest of students in learning and difficulty in understanding the material, sothat interactive and fun media is needed. The method used is Research andDevelopment (R&D) with the ADDIE model which consists of Analysis, Design,Development, Implementation, and Evaluation stages. The research subjectsinvolved material experts, media experts, class teachers, and students. Theresults of material expert validation obtained a score of 98.6% in the “veryfeasible” category, while media expert validation reached 90% in the “veryfeasible” category. Phase I small group test resulted in 85% (category “veryinteresting”), while phase II increased to 96.7% (category “very interesting”). Theresults of implementation showed that the educational game media was able toincrease learning motivation, student involvement, and better understanding offraction concepts. Thus, the educational game media developed is declared veryfeasible and effective for use in learning mathematics elementary schools, and canbe an alternative learning innovation to create a more meaningful and enjoyablelearning atmosphere.Downloads
References
Andriani, Y., & Putra, H. (2020).
Inovasi media pembelajaran
berbasis permainan tradisional
dalam pembelajaran tematik di
sekolah dasar. Jurnal Pendidikan
Dasar Indonesia, 5(2), 87–95.
Ardhani, R. (2020). Evaluasi
pembelajaran: Teori dan praktik.
Jakarta: Prenadamedia Group.
Arsyad, A. (2017). Media
pembelajaran (Edisi revisi).
Rajawali Pers.
Fauzi, A., & Rahmawati, D. (2021).
Pengaruh penggunaan media
board game terhadap hasil belajar
siswa sekolah dasar. Jurnal
Teknologi Pendidikan, 23(1), 45–
54.
Hamalik, O. (2020). Media
pendidikan: Peranan dan
fungsinya dalam proses belajar
mengajar. Dalam Muhtar, T., Sari,
N., & Yuliani, D. (Eds.), Jurnal
Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2),
115–126.Hidayat, M., & Lestari, I. (2022).
Implementasi model ADDIE dalam
pengembangan media
pembelajaran interaktif untuk siswa
SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 28(2),
123–135.
Indrawan, B., & Saputra, R. (2021).
Media pembelajaran inovatif
berbasis permainan untuk
meningkatkan keterlibatan siswa.
Jurnal Pendidikan Inovatif, 9(1),
55–64.
Kasanah, U. (2019). Pengembangan
media permainan ular tangga
untuk meningkatkan motivasi
belajar siswa sekolah dasar. Jurnal
Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2),
150–159.
Keller, J. M. (2010). Motivational
design for learning and
performance: The ARCS model
approach. Springer.
Kurniawan, D., & Yuliana, R. (2022).
Board game sebagai media
inovatif dalam pembelajaran
tematik sekolah dasar. Jurnal
Teknologi Pendidikan, 24(3), 221–
231.
Lestari, N. (2021). Teori belajar
konstruktivisme dalam
pembelajaran abad 21. Jurnal
Pendidikan dan Pembelajaran,
28(1), 45–53.
Muhtar, T., Rahman, A., & Yusuf, M.
(2020). Pengaruh penggunaan
media pembelajaran terhadap
motivasi belajar siswa sekolah
dasar. Jurnal Pendidikan Dasar
Nusantara, 5(1), 45–53.
Permata Sari, I. (2019).
Pengembangan media permainan
edukatif berbasis monopoli untuk
meningkatkan hasil belajar siswa.
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
Indonesia, 4(1), 33–42.
Sezer, B., Karaoglan Yilmaz, F. G., &
Yilmaz, R. (2017). Integration of
cloud computing services to
learning management systems.
Journal of Educational Technology
& Society, 20(2), 69–82.
Solekhah, H. (2015). Pengembangan
media monopoli tematik pada tema
“Tempat Tinggalku” untuk siswa
kelas IV SD. Jurnal Inovasi
Teknologi Pendidikan, 2(1), 45–56.
Sukmadinata, N. S. (2012). Metode
penelitian pendidikan. Remaja
Rosdakarya.
Suryani, L., & Kurniawati, E. (2020).
Pengembangan media
pembelajaran berbasis permainan
untuk meningkatkan motivasi
belajar siswa sekolah dasar. Jurnal
Pendidikan Dasar, 11(2), 110–119.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.