ANALISIS FAKTOR-FAKTOR PENGHAMBAT PEMBELAJARAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 2 SD NEGERI 1 PERESAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34138Keywords:
Beginning Reading, Hindering Factors, Learning, Elementary School Students, ReadingAbstract
This study aims to analyze the factors hindering the beginning reading learningprocess for 2nd-grade students at SD Negeri 1 Peresak. Reading ability is afundamental skill in the learning process, yet many students face difficulties. Thisstudy uses a qualitative approach with a descriptive method to identify and deeplydescribe these hindering factors. Data was collected through observation,interviews, and documentation involving students, teachers, and the principal. Theresults of the study show that the hindering factors include internal aspects of thestudents, such as low learning interest, lack of motivation, and visual problems, aswell as external factors like less varied teaching methods, lack of parental support,and an unconducive learning environment. The implications of this study highlightthe importance of collaboration between the school and parents to create asupportive learning environment and to develop more innovative teaching strategiesto improve students' reading abilities.Downloads
References
Al Kamil, M., Nasution, A., & Sari, R.
(2023). Strategi guru dalam
meningkatkan keterampilan
membaca permulaan siswa
sekolah dasar. Jurnal Pendidikan
Dasar Indonesia, 10(2), 123-132.
Anggraeni, S. W., & Alpian, Y.
(2020). Membaca Permulaan
dengan Teams Games
Tournament (TGT). Penerbit Qiara
Media.
Ananda, R., & Fadhli, M. (2018).
Evaluasi Pembelajaran. Medan:
Perdana Publishing.
Astini, N. P. S., & Purnawanti, N. M.
(2020). Faktor-faktor penghambat
literasi membaca pada siswa kelas
awal. Jurnal Ilmu Pendidikan dan
Pembelaajaran, 9(2), 88-96.
Bahrun, M. (2023). Belajar membaca
dengan menggunakan media kartu
duduk suku kata bergambar.
Penerbit P4I.
Daszharah, L., Rahmawati, L. E., &
Sabardila, A.
(2022). Pengembangan Media
Pembelajaran Interaktif dalam
Pembelajaran Keterampilan
Berbahasa Indonesia dengan
Pendekatan Whole
Language (Doctoral dissertation,
Universitas Muhammadiyah
Surakarta).
Destianti, R. (2022). Strategi Guru
dalam Mengatasi Kesulitan
Membaca Permulaan di Sekolah
Dasar. Yogyakarta: Deepublish.
Faujiah, N., Wahyuni, D., & Susanti,
R. (2021). Faktor-faktor
Penghambat Kemampuan
Membaca Permulaan di Kelas
Awal. Jurnal Edukasi Bahasa, 9(1),
160-170.
Fitriah. (2018). Pembelajaran Literasi
di Sekolah Dasar. Yogyakarta:
Deepublish.Harianto, E. (2020). Keterampilan
membaca dalam pembelajaran
bahasa. Didaktika: Jurnal
Kependidikan, 9(1), 1-8.
Handayani, K. (2023). Mengasah
Keterampilan Komunikasi Melalui
Pembelajaran Bahasa Indonesia
Pada Siswa Sekolah
Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar, 8(2), 3049-
3058.
Hidayati, N. (2024). Metodelogi
Penelitian Kualitatif dalam
Pendidikan Dasar. Yogyakarta:
Deepublish
Jonaedi Efendi, SHI, Johnny Ibrahim,
SH, & Se, MM (2018). Metode
penelitian kualitatif. Media
Prenada.
Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S.
M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis
faktor-faktor yang menghambat
belajar membaca permulaan pada
siswa sekolah dasar. Jurnal
Basicedu, 5(4), 2611-2616.
Mayangsari, N. (2022). Faktor-Faktor
Penghambat Pembelajaran
Membaca Permulaan Anak Kelas I
Di SD Negeri 41 Kota
Bengkulu (Doctoral dissertation,
UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Maskuri. (2019). Model Pembelajaran
Bahasa Indonesia di SD. Surabaya:
Unesa University Press.
Miles, M. B., & Hubermen, A.
M.(1994). Qualitative Data
Analysis:An Expanded Sourcebook
(2nd ed.). Thousand Oaks, CA:
Sage Publications.
Moleong, L. J. (2017). Metodelogi
Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi).
Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mutammimah, M., Yulinartati, Y., &
Nastiti, S. (2018). Penerapan
laporan keuangan organisasi
nirlaba berdasarkan psak no. 45
pada yayasan panti asuhan siti
masyitoh besuki situbondo. Jurnal
Ilmiah Kualitatif Dan
Humanika, 8(3).
Muammar, H. A. (2020). Strategi Guru
dalam Pembelajaran Literasi di
Sekolah Dasar. Malang: UMM
Press.
Nurhadi, N., & Marni, H. (2021).
Pengembangan instrumen
penilaian berbasis literasi
membaca.
Oktavioni, R., & Sari, D. (2020).
Peningkatan Kemampuan
Membaca Permulaan Melalui
Metode SAS. Jurnal Pendidikan
dan Pembelajaran Dasar, 8(2),
101-109.
Pertiwi, W. D. (2019). Pembelajaran
Membaca dan Menulis Permulaan.
Bandung: Alfabeta.
Prayitno. (2020). Pengembangan
Keterampilan Membaca di Sekolah
Dasar. Yogyakarta: Deepublish.
Rahmat, L. D., Amalia, A. R., &
Lyesmaya, D. (2024). Upaya
Peningkatan Keterampilan
Membaca Permulaan Melalui
Metode Tebak Gerakanku di Kelas
1 SD Negeri Anggarudin
Kecamatan Nagrak. Al-Madrasah:
Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah
Ibtidaiyah, 8(2), 896-908.
Rerung, M. A., Londa, J., & Paat, J.
(2023). Analisis Kesulitan
Membaca pada Siswa Sekolah
Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan,
14(1),22-30.Sari, P. A. P. (2020). Hubungan
literasi baca tulis dan minat
membaca dengan hasil belajar
bahasa indonesia. Journal for
Lesson and Learning Studies, 3(1),
141-152.
Sari, R., Nasution, S. R. A., &
Harahap, F. (2022). Penerapan
Model Pembelajaran Sq3R untuk
Meningkatkan Kemampuan
Membaca Pemahaman Isi Cerita
Pendek Kelas IV SD Negeri 157019
Pinangsori 12. Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar (JIPDAS), 2(1),
96-101.
Sakinah, N., Rahmawati, E., &
Hidayat, T. (2022). Pengaruh Media
Gambar terhadap Kemampuan
Membaca Permulaan Siswa Kelas
Rendah. Jurnal Pendidikan Dasar,
13(1), 55-64.
Septianti, R., & Alfiani, D. (2020).
Penerapan metode fonik dalam
meningkatkan kemampuan
membaca permulaan. Jurnal
Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1),
45-52.
Siregar, E. (2020). Teori Belajar dan
Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Subini, Nina Supriyanti. (2012).
Srategi Meningkatkan
Keterampilan Membaca.
Yogyakarta: Bintang Pustaka.
Tarigan, H. G. (2021). Membaca
sebagai Suatu Keterampilan
Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Triyanto, D., & Astuti, R. Y. (2021).
Pentingnya Bahasa Indonesia
Untuk Anak Usia Dini Di Desa
Purwoasri, 28 Metro
Utara. SETARA: Jurnal Studi
Gender Dan Anak, 3(2), 45-55.
Widianingsih, l. (2019). Metode
Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif
untuk ilmu sosial. Bandung:
Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.