ANALISIS DIMENSI GOTONG ROYONG PADA CERITA ANAK “Odi’ Neng Polo Buja” Karya M Ridwan
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34137Keywords:
Gotong royong, children's stories, odi’ neng polo bujaAbstract
This research aims to find out the dimensions of mutual cooperation contained inchildren's stories entitled Odi' Neng Polo Buja which is a story by Ridwan consistingof two languages, namely Madurese and Indonesian, as one of the media to be usedin learning. The method used in this study is qualitative with content analysismethods and data collection techniques in the form of literature studies,documentation and data analysis. Based on the results of the research that hasbeen carried out, it was found that in the children's story entitled Odi' Neng PoloBuja, there are several dimensions of mutual cooperation, namely the elements ofcollaboration, sharing, and care. In the story of Odi' Neng Polo Buja, there isbehavior that reflects the attitude of mutual cooperation. The dimension of mutualcooperation in the child's story can be seen from the attitude ofcollaboration/cooperation carried out by Iping, Inung and his friend when helpingtheir father Iping harvest salt in the pond.Downloads
References
Aprima Tirsa, M. (2023). Dimensi
Profil Pelajar Pancasila Dalam
Cerita Rakyat “Tupai Dan Delak.”
4, 203–208.
Dharma, A. (2019). Pengembangan
Buku Cerita Anak Bergambar
Dengan Insersi Budaya Lokal
Bali Terhadap Minat Baca Dan
Sikap Siswa Kelas V Sd
Kurikulum 2013. Journal for
Lesson and Learning Studies,
2(1), 53–63.
https://doi.org/10.23887/jlls.v2i1.
17321
Ernawati. (2017). Menumbuhkan Nilai
Pendidikan Karakter Anak Sd
Melalui Dongeng (Fabel) Dalam
Pembelajaran Bahasa Indonesia.
Terampil: Jurnal Pendidikan Dan
Pembelajaran Dasar, 4(1), 120–
133.
http://ejournal.radenintan.ac.id/in
dex.php/terampil/article/view/180
8/1481
Gafar, A. G. H., & Haryati, T. (2022).
Pembelajaran Tematik Integratif
pada Mata Pelajaran IPS dalam
Kurikulum 2013 di SDN Teke
Kecamatan Palibelo. Ainara
Journal (Jurnal Penelitian Dan
PKM Bidang Ilmu Pendidikan),
3(3), 202–210.
https://doi.org/10.54371/ainj.v3i3.
176
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W.,
Samala, A. D., Riyanda, A. R., &
Adi, N. H. (2022). Relevansi
Kurikulum Merdeka Belajar
dengan Model Pembelajaran
Abad 21 dalam Perkembangan
Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal
Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–
3024.
https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Masie, S. R., Malabar, S., & Didipu,
H. (2023). Pembelajaran menulis
cerita anak berbasis pendekatan.
Mukaromah, S., Nugrahani, F.,
Sudiyana, B., Veteran, U., &
Nusantara, B. (2025). Pendidikan
Karakter dalam Teks Cerita Anak
Pada Buku Ajar Bahasa
Indonesia di Sekolah Dasar
sebagai Penguatan Profil Pelajar
Pancasila. 9(1), 107–124.
Pabur, H. E., Ali, M. I., & Husain, S.
W. J. (2024). Analisis Dimensi
Profil Pelajar Pancasila dalam
Film Pendek Berbahasa Inggris.
Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan,
6(1), 432–447.
https://doi.org/10.31004/edukatif.
v6i1.5693
Pardosi, J., Ginting, J. A., Veronica,
A., & Siahaan, H. (2021).
Marsirimpa as Core Cultural
Value to Improve Social Value in
Siponjot Village. ABDIMAS
TALENTA: Jurnal Pengabdian
Kepada Masyarakat, 5(2), 707–
713.
https://doi.org/10.32734/abdimas
talenta.v5i2.5421
Rojimah, Rohmiyati, S., & Yuniharto,
B. S. (2022). Telaah Nilai Gotong
Royong pada Fabel Sebagai
Penguatan Pendidikan Karakter.
E D U K A S I Jurnal Penelitian &
Artikel Pendidikan, 14(01), 69–
84.
Salsabila, K. V. (2023). Analisis
Karakter Gotong Royong
Sebagai Penguatan Jati Diri
Bangsa Pada Animasi Adit Dan
Sopo Jarwo. 1(3).
Santoso, G., Damayanti, A., Murod,
M., & Imawati, S. (2024). Jurnal
Pendidikan Transformatif (
Jupetra ) Implementasi
Kurikulum Merdeka melalui
Literasi Proyek Penguatan Profil
Pelajar Pancasila Jurnal
Pendidikan Transformatif (
Jupetra ). 02(01), 84–90.
Sherly, S., Herman, H., Halim, F.,
Dharma, E., Purba, R., Sinaga,
Y. K., & Tannuary, A. (2021).
Sosialisasi Implementasi
Program Profil Pelajar Pancasila
Di Smp Swasta Sultan Agung
Pematangsiantar. Jubaedah :
Jurnal Pengabdian Dan Edukasi
Sekolah (Indonesian Journal of
Community Services and School
Education), 1(3), 282–289.
https://doi.org/10.46306/jub.v1i3.
51
Suci Romadhona & Ari Ambarwati.
(2025). Karakter gotong royong
dalam 5 cerita bergambar terpilih
pada laman sibi. 15(1), 91–98.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian
Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.
Alfabeta, CV.
Susanti, N., Darmansyah, & Fitria, Y.
(2024). Implementasi Profil
Pelajar Pancasila Dalam
Pembelajaran Di Sekolah Dasar.
Pendas : Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar, 9(1), 2169–
2178.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023).
Jenis-Jenis Penelitian Dalam
Penelitian Kuantitatif dan
Kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal
Pendidikan Sosial & Humaniora,
1(1), 13–23.
https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.4
9
Wislita, W., & Ramadan, Z. H. (2023).Implementasi Profil Pelajar
Pancasila Sekolah Dasar.
Journal of Education Action
Research, 7(4), 579–587.
https://doi.org/10.23887/jear.v7i4
.69683
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.