ANALISIS DIMENSI GOTONG ROYONG PADA CERITA ANAK “Odi’ Neng Polo Buja” Karya M Ridwan

Authors

  • Framz Hardiansyah Universitas PGRI Sumenep
  • Kholifatus Saadah Universitas PGRI Sumenep
  • Putri Universitas PGRI Sumenep
  • Mutiara Sukma Arofah Universitas PGRI Sumenep
  • Nabila Sya’bani Universitas PGRI Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34137

Keywords:

Gotong royong, children's stories, odi’ neng polo buja

Abstract

This research aims to find out the dimensions of mutual cooperation contained inchildren's stories entitled Odi' Neng Polo Buja which is a story by Ridwan consistingof two languages, namely Madurese and Indonesian, as one of the media to be usedin learning. The method used in this study is qualitative with content analysismethods and data collection techniques in the form of literature studies,documentation and data analysis. Based on the results of the research that hasbeen carried out, it was found that in the children's story entitled Odi' Neng PoloBuja, there are several dimensions of mutual cooperation, namely the elements ofcollaboration, sharing, and care. In the story of Odi' Neng Polo Buja, there isbehavior that reflects the attitude of mutual cooperation. The dimension of mutualcooperation in the child's story can be seen from the attitude ofcollaboration/cooperation carried out by Iping, Inung and his friend when helpingtheir father Iping harvest salt in the pond.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprima Tirsa, M. (2023). Dimensi

Profil Pelajar Pancasila Dalam

Cerita Rakyat “Tupai Dan Delak.”

4, 203–208.

Dharma, A. (2019). Pengembangan

Buku Cerita Anak Bergambar

Dengan Insersi Budaya Lokal

Bali Terhadap Minat Baca Dan

Sikap Siswa Kelas V Sd

Kurikulum 2013. Journal for

Lesson and Learning Studies,

2(1), 53–63.

https://doi.org/10.23887/jlls.v2i1.

17321

Ernawati. (2017). Menumbuhkan Nilai

Pendidikan Karakter Anak Sd

Melalui Dongeng (Fabel) Dalam

Pembelajaran Bahasa Indonesia.

Terampil: Jurnal Pendidikan Dan

Pembelajaran Dasar, 4(1), 120–

133.

http://ejournal.radenintan.ac.id/in

dex.php/terampil/article/view/180

8/1481

Gafar, A. G. H., & Haryati, T. (2022).

Pembelajaran Tematik Integratif

pada Mata Pelajaran IPS dalam

Kurikulum 2013 di SDN Teke

Kecamatan Palibelo. Ainara

Journal (Jurnal Penelitian Dan

PKM Bidang Ilmu Pendidikan),

3(3), 202–210.

https://doi.org/10.54371/ainj.v3i3.

176

Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W.,

Samala, A. D., Riyanda, A. R., &

Adi, N. H. (2022). Relevansi

Kurikulum Merdeka Belajar

dengan Model Pembelajaran

Abad 21 dalam Perkembangan

Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal

Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–

3024.

https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589

Masie, S. R., Malabar, S., & Didipu,

H. (2023). Pembelajaran menulis

cerita anak berbasis pendekatan.

Mukaromah, S., Nugrahani, F.,

Sudiyana, B., Veteran, U., &

Nusantara, B. (2025). Pendidikan

Karakter dalam Teks Cerita Anak

Pada Buku Ajar Bahasa

Indonesia di Sekolah Dasar

sebagai Penguatan Profil Pelajar

Pancasila. 9(1), 107–124.

Pabur, H. E., Ali, M. I., & Husain, S.

W. J. (2024). Analisis Dimensi

Profil Pelajar Pancasila dalam

Film Pendek Berbahasa Inggris.

Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan,

6(1), 432–447.

https://doi.org/10.31004/edukatif.

v6i1.5693

Pardosi, J., Ginting, J. A., Veronica,

A., & Siahaan, H. (2021).

Marsirimpa as Core Cultural

Value to Improve Social Value in

Siponjot Village. ABDIMAS

TALENTA: Jurnal Pengabdian

Kepada Masyarakat, 5(2), 707–

713.

https://doi.org/10.32734/abdimas

talenta.v5i2.5421

Rojimah, Rohmiyati, S., & Yuniharto,

B. S. (2022). Telaah Nilai Gotong

Royong pada Fabel Sebagai

Penguatan Pendidikan Karakter.

E D U K A S I Jurnal Penelitian &

Artikel Pendidikan, 14(01), 69–

84.

Salsabila, K. V. (2023). Analisis

Karakter Gotong Royong

Sebagai Penguatan Jati Diri

Bangsa Pada Animasi Adit Dan

Sopo Jarwo. 1(3).

Santoso, G., Damayanti, A., Murod,

M., & Imawati, S. (2024). Jurnal

Pendidikan Transformatif (

Jupetra ) Implementasi

Kurikulum Merdeka melalui

Literasi Proyek Penguatan Profil

Pelajar Pancasila Jurnal

Pendidikan Transformatif (

Jupetra ). 02(01), 84–90.

Sherly, S., Herman, H., Halim, F.,

Dharma, E., Purba, R., Sinaga,

Y. K., & Tannuary, A. (2021).

Sosialisasi Implementasi

Program Profil Pelajar Pancasila

Di Smp Swasta Sultan Agung

Pematangsiantar. Jubaedah :

Jurnal Pengabdian Dan Edukasi

Sekolah (Indonesian Journal of

Community Services and School

Education), 1(3), 282–289.

https://doi.org/10.46306/jub.v1i3.

51

Suci Romadhona & Ari Ambarwati.

(2025). Karakter gotong royong

dalam 5 cerita bergambar terpilih

pada laman sibi. 15(1), 91–98.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian

Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.

Alfabeta, CV.

Susanti, N., Darmansyah, & Fitria, Y.

(2024). Implementasi Profil

Pelajar Pancasila Dalam

Pembelajaran Di Sekolah Dasar.

Pendas : Jurnal Ilmiah

Pendidikan Dasar, 9(1), 2169–

2178.

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023).

Jenis-Jenis Penelitian Dalam

Penelitian Kuantitatif dan

Kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal

Pendidikan Sosial & Humaniora,

1(1), 13–23.

https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.4

9

Wislita, W., & Ramadan, Z. H. (2023).Implementasi Profil Pelajar

Pancasila Sekolah Dasar.

Journal of Education Action

Research, 7(4), 579–587.

https://doi.org/10.23887/jear.v7i4

.69683

Downloads

Published

2025-09-30