EFEKTIVITAS PENGGUNAAN APLIKASI KAHOOT PADA MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MA DARUL FIQRI SARIROGO

Authors

  • Salisatuz Zuhro Prodi Pendidikan Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
  • Ainun Nadlif Prodi Pendidikan Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34115

Keywords:

kahoot, aqidah akhlak, learning outcomes, motivation, interactive learning

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of using the Kahoot application in improving student learning outcomes in the Aqidah Akhlak subject at MA Darul Fiqri Sarirogo. The research employed a quantitative approach with a quasi-experimental non-equivalent control group design, involving two classes: an experimental group of 30 students who learned with Kahoot and a control group of 10 students who continued with conventional methods. Data were collected through pre-tests and post-tests to measure cognitive achievement. The findings revealed a significant improvement in the experimental group, with an average score of 8.950, where most students were categorized as Very Good. Meanwhile, the control group only achieved an average score of 8.350 with less consistent outcomes. Beyond cognitive gains, Kahoot also enhanced motivation, active participation, and created a more competitive and engaging classroom atmosphere. These results align with constructivist theory, which emphasizes active learner involvement. Thus, Kahoot is proven to be an effective and innovative medium, well-suited to the digital generation, for improving both the quality and outcomes of Aqidah Akhlak learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adil, A., Liana, Y., Mayasari, R., Lamonge, A. S., Ristiyana, R., Saputri, F. R., Jayatmi, I., Satria, E. B., Permana, A. A., & Rohman, M. M. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Get Press Indonesia.

Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode penelitian pendidikan penelitian kuantitatif, penelitian kualitatif, penelitian tindakan kelas. Erhaka Utama.

Ashari, M. K., Athoillah, S., & Faizin, M. (2023). Model E-Asesmen Berbasis Aplikasi pada Sekolah Menengah Atas di Era Digital: Systematic Literature Review. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 132–150.

Asrulla, R., Jailani, M. S., & Jeka, F. (2023). Populasi dan sampling (kuantitatif), serta pemilihan informan kunci (kualitatif) dalam pendekatan praktis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26320–26332.

Astutik, A. P. (2025). Menguatkan Self-Esteem dan Mengatasi Insecure: Pendekatan Psikologis dalam Konteks Pendidikan (S. B. Sartika (ed.)). UMSIDA Press. https://press.umsida.ac.id/index.php/umsidapress/article/view/1514

Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68.

Hawa, S. (2023). Pengembangan sumber belajar berbasis karakter peserta didik (ikhtiar optimalisasi proses pembelajaran pendidikan agama islam (PAI)). JURNAL AZKIA: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 19(2), 83–91.

Hidayat, I., Supriani, A., Setiawan, A., & Lubis, A. (2023). Implemantasi aplikasi kahoot sebagai media pembelajaran interaktif dengan siswa SMP negeri 1 Kunto Darussalam. Journal on Education, 6(1), 6933–6942.

Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 8(1), 95–104. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1866

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.

Karimah, L., Antika, W. T., & Nur, D. M. M. (2025). Meningkatkan Keterlibatan Siswa Kelas VIII Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Game. RUKASI: Jurnal Ilmiah Perkembangan Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(03), 107–113.

Muhajir, Darmawati, Mutmainnah, N. (2024). Pengaruh Aplikasi Kahoot Berbasis Game Edukatif Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Di UPT SDN 130 Inpres Gantarang Tompobulu Kecamatan Maros. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(3), 690–695.

Nabila, A. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Sebagai Assesmen Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(001 Des), 897–906.

Nadlif, A. (2023). The Challenge And Innovation Of Madrasah Learning As An Islamic Education Institution In The Era Of Digital Technology: Tantangan dan inovasi Pembelajaran Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam Di Era Teknologi Digital. Academic Journal Research, 1(1), 93–103. https://doi.org/10.61796/acjoure.v1i1.46

Ningsih, E. F., Darmayanti, R., Putra, F. G., Ghozali, A., Pradana, G. A., & Dewi, Y. A. S. (2023). Pelatihan Evaluasi Pembelajaran Interaktif Menggunakan Kahoot Pada Mahasiswa. Educommunity Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 93–103.

Nisa, S. Z., Sabila, S. N., Ayu, W. P. A., & Maesyaroh, Z. (2025). APLIKASI KAHOOT UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR. Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(1).

Pratiwi, A., Puspita, B., & Islamy, S. (2025). Pemanfaatan Media Pembelajaran Kahoot untuk Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Sosial, 6(3), 388–396.

Putri, K. A. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Game Kahoot Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(3), 252–261.

Rahman, N. L., Riyanto, P. D., & Mahbubi, M. (2025). Akhlak Mulia Sebagai Cerminan Iman: Kajian Materi Aqidah Akhlak Kelas 10. Jurnal Ilmiah Literasi Indonesia, 1(1), 7–16.

Safitri, S. N., Rahmah, J. H., Yulitri, S., Addini, K. N., & Aulia, P. (2024). Pengaruh Self Talk Positif Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Atlet. IJESPG (International Journal of Engineering, Economic, Social Politic and Government), 2(2), 36–43.

Suyuti, S., Wahyuningrum, P. M. E., Jamil, M. A., Nawawi, M. L., Aditia, D., & Rusmayani, N. (2023). Analisis efektivitas penggunaan teknologi dalam pendidikan terhadap peningkatan hasil belajar. Journal on Education, 6(1), 1–11.

Wahidin, W. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 285–295.

Downloads

Published

2025-10-17