PENGARUH MEDIA INTERAKTIF POWERPOINT MATERI KEBERAGAMAN SUKU BANGSA DAN BUDAYA DI INDONESIA UNTUK MENGEMBANGKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV (EMPAT) SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34022Keywords:
Powerpoint Interactive Media, learning outcomes.Abstract
Quantitative research is a method used to answer research problems related to data in the form of numbers and statistical programs. This study aims to determine the effect of using interactive PowerPoint media to develop the learning outcomes of fourth-grade elementary school students on the material of ethnic and cultural diversity in Indonesia. This study uses data collection techniques including pretest and posttest tests, questionnaires, documentation. The type of research "Quantitative Experiment" with a quasi-experimental method, the research design uses Posttest-Only Control Design, the sample technique is purposive sampling, the number of which is 50 where the experimental class consists of 25 students and the control class 25 students. The results of the study showed an increase in the average pretest score of the experimental class by 59.20 to 77.68 in the posttest while the average pretest score of the control class was 58.00 to 75.80 in the posttest. The independent sample t-test produced a significant value of 0.001 <0.05, which means there is a significant difference before and after treatment. Thus, it can be concluded that interactive PowerPoint media has an effect on developing the learning outcomes of elementary school students.Downloads
References
posttest di kelas eksperimen dan
kontrol > 0,05 sehingga dapat
disimpulan bahwa varians data
pretest posttest di kelas eksperimen
dan kontrol adalah homogen.
3. Uji T
Uji independent sample t-test
dilakukan pada data posttest di
kelas eksperimen yang
menggunakan media interaktif
powerpoint dan data posttest pada
kelas kontrol yang menggunakan
pembelajaran
konvensional/ceramah yang tidak
berbantuan aplikasi atau digital. Uji
yang digunakan untuk mengetahui
perbedaan antara skor rata-rata
hasil belajar siswa pada kelas
eksperimen dan kontrol setelah
diberikannya perlakuan.
Tabel 5 Hasil Uji T
Kelas Sig.(2
Failed)
Keterangan
Eksperimen dan
Kontrol
.001 Ho ditolak
mengembangkan hasil belajar siswa
secara signifikan, dimana hasil
belajar siswa di kelas IV SDN Banjar
Agung 4 yang dibelajarkan yaitu
menggunakan media interaktif
powerpoint lebih tinggi dari pada
dengan pembelajaran ceramah
ataupun konvensional.
4. Hasil Nilai Ngain
Uji N-gain dilakukan untuk
mengetahui efektivitas dalam
suatu media pembelajaran
penelitian. Uji N-gain dapat
dilakukan dengan menghitung
selisih antara nilai sebelum dan
setelah menggunakan media
pembelajaran. Adapun rumus
sebagai berikut (Latif, 2014). Uji
N_gain ternormalisasi yang
bertujuan untuk mengetahui
seberapa besar pengaruh hasil
belajar siswa kelas IV SDN Banjar
Agung 4 sebelum dan sesudah
diterapkan media interaktif
powerpoint. ysng telah dilakukan
dengan menggunakan bantuan
SPSS 27.
Berdasarkan hasil uji t diperoleh
nilai sig (2-failed) sebesar 0.001 <
0,05 sehingga H0 ditolak dan H1
diterima. Oleh karena itu dapat ditarik
kesimpulan bahwa ada perbedaan
hasil pretest posttest antara kelas
eksperimen dan kelas kontrol dalam
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.