GENEALOGI DAN JEJARING LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM INDONESIA DENGAN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DUNIA: SEJARAH, PENGARUH, DAN DINAMIKA GLOBAL

Authors

  • Maghfirotun Chasanah UIN Saizu Purwokerto
  • Moh.Roqib UIN Saizu Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33999

Keywords:

Islamic Education, Genealogy, Pesantren, Madrasah, Globalization

Abstract

Islamic Education in Indonesia has developed through interactions with centers of Islamic scholarship worldwide, ranging from traditional pesantren to madrasahs and Islamic universities. This study employs a literature review method with content and historical analysis to trace the genealogy of Islamic education, its development, and its contribution to global dynamics. The findings reveal that Islamic education in Indonesia has undergone three major phases: first, the formation of pesantren influenced by Islamic scholarly traditions from the Middle East and South Asia; second, the modernization of madrasahs, which adapted formal education systems in response to colonialism and contemporary demands; and third, the globalization of Islamic education, marked by academic cooperation, student exchanges, and the influence of Islamic thought from various parts of the world. The network of Islamic education in Indonesia continues to expand through increased intellectual mobility, curriculum enhancement that integrates religious and scientific knowledge, and adaptation to global challenges. By understanding historical patterns and global dynamics, Islamic educational institutions in Indonesia can continue to contribute to strengthening Islamic civilization on a broader scale.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Ghifari, A. (2022). Dinamika Lembaga Pendidikan Islam Klasik: Menyoroti Kuttab, Madrasah Nizhamiyah, Hingga Al Azhar. wawasan Ilmu.

Amiruddin, M. F. (2018). Konsep Pendidikan Islam Menurut KH. Hasyim Asy’ari. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 17–31.

Amrozi, S. R. (2022). Genealogi Pengajaran Islam di Pesantren (Kajian Pemikiran KH. Zaini Mun’im dan KHR. As’ ad Syamsul Arifin Tentang Agama dan Kebangsaan).

Aritonang, A. A., Zulkarnain, A. N. B. I., & Irmayani, N. (2025). Peran Muhammadiyah dalam Pendidikan dan Pemberdayaan Sosial: Dari Masa Kolonial Hingga Era Reformasi. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan), 4(1), 10–25.

Azis, M. N. I., & Djakaria, S. (2021). Tarekat Syattariyah dan Alawiyah: Pemikiran dan Dinamika Jaringan Islam di Sulawesi Tengah Abab XVII-XX M. SULUK: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 3(2), 105–121.

Azizah, F. P. (2024). Peran Perpustakaan Sumber Daya dalam Pemetaan Penelitian Sejarah Lembaga Pendidikan Islam: Pendekatan Bibliometrik Menggunakan Vosviewer. Maktabatuna, 6(2), 228–240.

Azra, A. (2013). Jaringan Ulama Timur Tengah. Prenada Media.

Fadhlulloh, A. U. (2024). Pemikiran Dan Pengaruh Syeh Nawawi Al-Bantani Dalam Perkembangan Islam Di Nusantara. Tanjak: Sejarah dan Peradaban Islam, 4(1), 25–32.

Hak, N., Mustaqim, A., Baidhowi, A., & Zuhri, S. (2023). Genealogi dan jaringan keilmuan pesantren modern: Di Banten, Jawa Tengah, dan Jawa Timur. Semesta Aksara.

Hasanah, A. (2021). Genealogi Pendidikan Pesantren sebagai Pembentuk Tradisi Islam di Indonesia. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 3(2), 95–108.

Pranata, H., & Iswantir, I. (2023). Pendidikan Agama Islam Dan Kebangkitan Cendekiawan Muslim Di Indonesia. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 11–23.

Rahman, F. (1994). Islamic methodology in history. Adam Publishers.

Rahman, F. (2017). Islam & Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition. University of Chicago Press.

Rosyid, A. (2021). Pemikiran KH Sholeh Darat Tentang Pendidikan Islam di Jawa Pada Akhir Abad XIX dan Awal Abad XX. Jejak Pemikiran Pendidikan Ulama Nusantara: Genealogi, Historiografi, dan Kontekstualisasi Pendidikan Islam di Nusantara, 117.

Sakova, L. H. (2023). Konsep pemimpin perspektif Syeikh Nawawi Al-Bantani dalam Kitab Tafsir Marah Labid [PhD Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung]. https://digilib.uinsgd.ac.id/75494/

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Susyanto, B. (2022). Manajemen lembaga pendidikan Islam dalam menghadapi era digital. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 692–705.

Sya’diyah, S. A., Fauzi, A., & Maghfiroh, U. L. (2024). Model Pendidikan Akhlak dalam Kitab Nashoihul Ibad Karya Syeikh Imam Nawawi Al-bantani. Jurnal Keislaman, 7(1), 126–136.

Taufik, E. T. (2020). Epistemologi Syaraḥ Hadis di Perguruan Tinggi: Diskursus Genealogis Terhadap Transmisi dan Transformasi Metode Syaraḥ Hadis di Indonesia. Ushuluna, 6(1), 33–50.

Downloads

Published

2025-10-01