PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY BERBANTUAN APLIKASI ASSEMBLR EDU TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS MATERI TUMBUHAN SUMBER KEHIDUPAN DI BUMI KELAS IV SDN 101812 NAMO TUALANG

Authors

  • Theresia Christina Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Betarapita Silalahi Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Umar Darwis Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Tiflatul Husnah Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33923

Keywords:

Augmented Reality, IPAS, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of using Augmented Reality (AR) learning media assisted by the Assemblr Edu application on students' learning outcomes in the IPAS subject on the topic Plants as a Source of Life on Earth. The research employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group design. The sample consisted of 45 fourth-grade students at SDN 101812 Namo Tualang, divided into 22 students in the experimental class (using AR media) and 23 students in the control class (conventional learning). The research instrument was an essay test consisting of 12 valid questions (reliability α = 0.952). Data analysis was conducted using the Mann-Whitney U test and independent sample t-test. The results showed a highly significant difference between the two groups, with the post-test scores of the experimental class (M = 88.27) being higher than those of the control class (M = 76.04). The Mann-Whitney U test produced Z = -5.736 with p < 0.001, while the t-test resulted in t = 10.363 with p < 0.001 and Cohen’s d effect size = 3.090 (very large). These findings indicate that Augmented Reality learning media supported by the Assemblr Edu application significantly improves students' learning outcomes on the topic Plants as a Source of Life on Earth. AR media effectively visualizes abstract concepts in a more concrete and interactive manner, thereby enhancing students’ understanding and learning achievement in IPAS.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amanda dan U. Darwis, "Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Negeri 105358 Sekip Lubuk Pakam", JISMA: J. Ilmu Sos. Manajemen, dan Akunt., vol. 2, no. 4, hlm. 1141-1148, Okt 2023.

Amanda, R., & Darwis, U. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS DI Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(5), 983-990.

Anggraini, F. P., & Napitupulu, S. (2024). Pengembangan Lkpd Berbasis Wordwall Menggunakan Metode Teams Games Tournament (Tgt) Siswa Pada Pembelajaran Ipas Kelas Iv Sd Negeri 104607 Sei Rotan. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 364-374.

Khayroiyah, sukmawarti, Hidayat, D Kadir (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Sebagai Daya Dukung Kemnampuan Representasi Matematis siswa. Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi Vol 2 No 1, January 2025, 190-196.

Lestari, L., & Nabila, N. (2024). Penerapan Etnosains dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial Kelas IV di MI As-Sunni Pamekasan. Al- Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 675-682.

Lubis, A. P. S., & Silalahi, B. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Canva pada Pembelajaran Tematik Tema Benda, Hewan dan Tanaman di Sekitarku Kelas I SD Muhammadiyah Sei Rampah. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 3(2), 218-227.

Marini, K., & Silalahi, B. R. (2022). Pengembangan Media Monopoli Tematik Pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsa Di SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(2), 159-167.

Nasution, H. H., Nurmairina, N., Siregar, N., Hartati, S., & Panjaitan, М. Н. В. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Berbantuan E-Modul Interaktif Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ipas Materi Aku Dan Kebutuhanku Di Kelas Iv. Dharmas Education Journal (DE Journal), 4(2).

Nurhayati, N., & Dwi, D. F. (2024). Pengembangan Instrumen Soal IPAS Kelas IV Berbasis HOTS untuk Implementasi Kurikulum Merdeka di Yayasan Pendidikan Islam AL-Fauzi. ARMADA: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(9), 862-871.

Sari, D. R., & Yarshal, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Dioram Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Ipas Materi Keanekaragaman Hayati Di Indonesia Kelas 5 Upt Spf Sd Negeri 106827 Desa Durian. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 570-580.

Sujarwo, S., & Perangin-Angin, E. B., (2024). Pengembangan MediaPapan Huruf Menggunakan Metode Scramble Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas Ii Sdn 105320 Kuta Jurung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 352-363.

Sukmawarti, Erica. (2021). Pengembangan Media Pop Up Bool PadaPembelajaran PKN di SD. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar UMNAL-Washliyah Medan.

Sukmawarti, Hidayat dkk, (2024). Desain Virtualisasi Geometri Berbais Software Dinamis Untuk Meningkatkan Keterampilan Guru Dalam Pembelajaran Matematika Di Upt Sd Negeri 064982 Medan. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (AJPKM) Volume, No 2, 2024.

Downloads

Published

2025-09-30