HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DENGAN RESILIENSI AKADEMIK SISWA DI SMA SWASTA ISTIQLAL DELI TUA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33913Keywords:
Peers, Academic ResilienceAbstract
The research aims to explore the correlation between peer social support and academic resilience among 137 Grade XI students at Istiqlal Private High School, Deli Tua, during the 2024/2025 academic year, using a quantitative correlation research design. A sample of 34 students was randomly selected, and data was collected through a validated questionnaire with a Cronbach's alpha value of 0.894. Analysis was conducted using normality tests, linearity tests, and product-moment correlation tests with SPSS software, showing a significance value of 0.000, indicating a significant relationship. The Pearson correlation coefficient was 0.765, suggesting a strong relationship between peer social support and academic resilience. The study concludes that higher peer social support leads to increased academic resilience among students.Downloads
References
Adilla, P. N., & Lubis, W. U. (2024). Pengaruh Penggunaan Sosial Media Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Di Sma Negeri 2 Medan the. JURNAL INDOPEDIA (Inovasi Pembelajaran Dan Pendidikan), 2(1), 133–152.
Almun, I., & Ash- Shiddiqy, A. R. (2022). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Resiliensi Akademik di Masa Pandemi pada Mahasiswa Akhir Prodi X Universitas di Jakarta. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 10(2), 136–140. https://doi.org/10.21009/insight.102.05
Ardillah, S., & Hayati, R. (2020). Hubungan konformitas teman sebaya dengan pengambilan keputusan karir di smk swasta Eria Medan tahun ajaran 2020/2021. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(1), 102–114.
Asyah, N., Jarmin, & Asmah, N. (2020). Hubungan Komunikasi Orang Tua dengan Perilaku Agresif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Simbar Simeulue. Empathy: Guidance and Counseling Journal, 1(1), 18–26.
Bawamenew. (2025). Hubungan Kontrol Diri Dengan Kecanduan Game Online Pada Siswa Di Smp Negeri 2 Medan. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 11, 1–23.
Candrakanti, K. Q., & Chusairi, A. (2022). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Resiliensi Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Psikologi Universitas Airlangga. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental, X, 1–11.
Cassidy, S. (2016). The Academic Resilience Scale (ARS-30): A new multidimensional construct measure. Frontiers in Psychology, 7(NOV), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01787
Fakhrani Idzni, Z., & Azmi saragih, N. (2022). Hubungan Komunikasi Interpersonal Dengan Perilaku Bullyingpada Siswa Kelas Ix Smp Swasta Karya Jaya Tanjung Morawa Tahun Ajaran 2021/2022. Inovasi Penelitian, 3(5), 6233–6242.
Febriyola, D., Ikhsan, H., & Kosasih, I. (2023). Febriyola. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin , 2(7), 442–451.
Harahap, A. C. P., Harahap, S. R., & Harahap, D. P. S. (2020). Gambaran Resiliensi Akademik Mahasiswa pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Irsyad, 10(2). https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v10i2.8541
Hendriani, W. (2017). Adaptasi Positif Pada Resiliensi Akademik Mahasiswa Doktoral. Humanitas, 14(2), 139. https://doi.org/10.26555/humanitas.v14i1.5696
Husna, R., & Hidayati, D. (2024). the Relationship Between Self-Concept and Career Maturity of Students of Smk Negeri 1 Perbaungan in School Year 2022/2023. Inovasi Pembelajaran Dan Pendidikan, 2, 168–181.
Jenira, S. (2019). Hubungan Dukungan Teman Sebaya Dengan Komitmen Menyelesaikan Studi Pada Mahasiswa Semester Akhir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2), 274–283. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i2.4783
Khairina Ulfa Syaimi, R. A. (2022). Hubungan Konsep Diri Dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa MTS SKB 3 Menteri Sei Tontong Kecamatan Perbaungan Tahun Ajaran 2021/2022. ALACRITY : Journal of Education, 2(1), 88–99. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i1.84
Mubayyinah, M., & Dasalinda, D. (2023). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Resiliensi Akademik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 9972–9977. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.3322
Murti, I. S., & Hayati, R. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Bakat Anak di SMA Negeri 1 Galang Tahun Ajaran 2020/2021. All Fields of Science Journal Liaison …, 158–168. http://j-las.lemkomindo.org/index.php/AFoSJ-LAS/article/view/155%0Ahttps://j-las.lemkomindo.org/index.php/AFoSJ-LAS/article/download/155/155
Mustafidah, H., & Giarto, W. G. P. (2021). Aplikasi Berbasis Web untuk Analisis Data Menggunakan Korelasi Bivariat Pearson. Sainteks, 18(1), 39. https://doi.org/10.30595/sainteks.v18i1.10564
Puspita, D., & Widodo, S. (2020). Pengaruh Disiplin Kerja Dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan PT. Persada Arkana Buana. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen Unsurya, 1(1), 31–41. https://jom.unsurya.ac.id/index.php/jimen/article/view/18
Putri, A., Darmayanti, N., & Menanti, A. (2023). Pengaruh regulasi emosi dan dukungan sosial keluarga. Journal of Behaviour and Mental Health, 4(1), 21–31.
Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan sosial teman sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 5(1), 59. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v5i1.3270
Shahnan, M., Dewi, I. S., & Saragih, N. A. (2024). Hubungan antara Pola Asuh Demokratis Orang Tua dengan Prokrastinasi Akademik Peserta Didik. Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 7(2), 113–120.
Simorangkir, F. D. H., Simarmata, S. W., & Sembiring, M. (2022). Hubungan Konsep Diri Dengan Resiliensi Akademik Siswa Di Smp Tamansiswa Binjai Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Serunai Bimbingan Dan Konseling, 11(1), 12–18. https://doi.org/10.37755/jsbk.v11i1.543
Wahyuni, N. S., Psikologi, F., & Medan, U. (2016). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Kemampuan Bersosialisasi Pada Siswa Smk Negeri 3. 2(2).
Widya Utami Lubis, S. F. Z. (2023). Pengaruh Bullying Verbal Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Di SMP Negeri 1 Perbaungan Tahun Ajaran 2021/2022. ALACRITY : Journal of Education, 3(1), 69–78. https://doi.org/10.52121/alacrity.v3i1.113
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.