Pengaruh Media Kartu Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III SDS Muhammadiyah 5 Kota Tangerang

Authors

  • Zuanita Hershifani Uthantry Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Een Unaenah, Candra Puspita Rini Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33889

Keywords:

Picture Card Media, Reading Comprehension Skills, Elementary School

Abstract

This study aims to determine the differences in reading comprehension skills using picture card media among third-grade students of SDS Muhammadiyah 5 Kota Tangerang. The research employed a quantitative approach with a quasi-experimental method, specifically the nonequivalent control group design. The population consisted of all third-grade students at SDS Muhammadiyah 5 Kota Tangerang, totaling 55 students. The research sample comprised two classes: the control class and the experimental class. Data collection techniques included tests, interviews, documentation, and observation. The pre-test and post-test items administered demonstrated strong reliability, with a Cronbach’s Alpha value greater than 0.388. In the t-test hypothesis testing, the post-test data for the control and experimental classes showed that the calculated t-value (t_calculated) was greater than the t-table value (5.226 > 1.673). Based on these results, the alternative hypothesis (H) was accepted, and the null hypothesis (H) was rejected. Thus, it can be concluded that there is a significant difference in reading comprehension skills when using picture card media among third-grade students of SDS Muhammadiyah 5 Kota Tangerang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpian, V. S., & Yatri, I. (2022). Analisis kemampuan membaca pemahaman pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5573–5581.

Ambarita, R. S., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2336–2344.

Anindya, F. S., & Ilyas, A. H. (2024). Kata bergambar terhadap kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I SD Negeri 228 Lagaroang. Primer Edukasia Journal, 3(1), 54–62.

Azzahra, H., & Muthi, I. (2024). Penggunaan media kartu bergambar untuk meningkatkan kemampuan menulis karangan deskripsi kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 2(7), 325–330.

Dalman. (2017). Keterampilan membaca. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Hanifah, U. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan menggunakan media kartu kata. Yogyakarta: Pustaka Egaliter.

Herlinyanto. (2015). Membaca pemahaman dengan strategi KWL (pemahaman dan minat membaca). Yogyakarta: Deepublish.

Intang, B., Nadrah, & Nur, A. M. (2024). Pengaruh media kartu kata bergambar terhadap kemampuan membaca permulaan siswa kelas I SD. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(1), 97–105.

Kusuma, S. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca pemahaman literal dan inferensial melalui model hands on activity (HOA) di kelas VI A SD Negeri 47 Kota Jambi. Yogyakarta

Mahmud, S. (2023). Media pembelajaran. Jakarta: Lovrinz Publishing.

Mawardi. (2023). Dasar-dasar metodologi penelitian pendidikan (Cet. 2). Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.

Muliawanti, F., & Amalia. (2022). Analisis kemampuan membaca pemahaman siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 1–10.

Mustopa, R. A., & Mulyati, Y. (2022). Soal tes kemahiran membaca bahasa Indonesia: Ekspektasi dan realita. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia I, 1, 1–8.

Nisa, S. Z., Enawar, & Latifah, N. (2022). Analisis kemampuan membaca pemahaman berdasarkan taksonomi Barrett pada siswa kelas 4 SDN Karangharja 2. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 7893–7899.

Pagarra, A. S., Wawan, K. S., & Hamzah. (2022). Media pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Prihatin, Y., & Sari, R. H. (2020). Strategi membaca pemahaman. Bandung: CV Pustaka Djati.

Putri, S. D., Kuntadi, C., & Pramukty, R. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja sistem informasi akuntansi: Partisipasi pemakai, kemampuan pemakai, ukuran organisasi, dan program pelatihan. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 2986–6340.

Ramadhani, R., & Bina, S. (2021). Statistika penelitian pendidikan: Analisis perhitungan matematis dan aplikasi SPSS. Jakarta: Penerbit Kencana.

Safitri, M., Sarman, F., Rosadi, A., Hidayah, N., Khalifah, N., Dailami, Dewi, M., Setiawan, E., Tuerah, R., & Atikah, C. (2023). Pengembangan media pembelajaran. Jakarta: PT Mifandi Mandiri Digital.

Sari, K. L., Rizhardi, R., & Prasrihamni, M. (2022). Pengaruh media kartu kata bergambar terhadap kemampuan membaca siswa kelas I sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 4(1), 45–53.

Sarika, R., Gunawan, D., & Mulyana, H. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V di SD Negeri 1 Sukagalih. Jurnal Pendidikan, 1(2), 12–20.

Septiningrum, E. S., Reffiane, F., & Karsono, K. (2021). Peningkatan keterampilan membaca pemahaman melalui model flipped classroom di SD N 01 Sidomulyo. Jurnal Inovasi Pembelajaran di Sekolah, 2(1), 117–126.

Downloads

Published

2025-09-29