PENGARUH PROGRAM PENDIDIKAN GURU PENGGERAK MELALUI KOMPETENSI GURU DAN MUTU PELAYANAN PENDIDIKAN TERHADAP KINERJA GURU DI KABUPATEN TEMANGGUNG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33843Keywords:
Teacher Performance, Teacher Competence, Quality of Educational Services, Teacher Leadership ProgramAbstract
This study aims to analyze the influence of the Teacher Leadership Program (PGP) on teacher competence, quality of educational services, and teacher performance in Temanggung Regency. The research employed a quantitative approach with an explanatory design. A total of 171 teachers were randomly selected as samples from 309 PGP graduates. Data were collected through questionnaires and analyzed using Spearman’s correlation test. The findings indicate significant relationships between teacher competence, educational service quality, and teacher performance. However, the PGP variable demonstrated a negative correlation with teacher performance, although this relationship was moderated by teacher competence and educational service quality, which strengthened and shifted the relationship in a positive direction. The results highlight the importance of enhancing competence and service quality to maximize the impact of the PGP on teacher performance.Downloads
References
Agus, A. (2016). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dan Kinerja Guru Terhadap Mutu Pelayanan Pendidikan di Yayasan Pendidikan Al-Ma’Mun Education Center (AMEC) Depok. Jakarta: Tesis Institut PTIQ Jakarta.
As’ad, M. (2002). Psikologi Industri. Yogyakarta: Liberty.
Danim, S. (2016). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Daryanto, D. (2013). Guru Profesional. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Gibson, G. (1990). Organizations: Behavior, Structure, Processes. Boston: Irwin. 15.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2). Https://Doi.Org/10.21009/Pip.352.10
Koesoema, D. (2023). Kritik Implementasi Program Guru Penggerak. Jurnal Pendidikan Indonesia, 14(1), 1–12.
Koswara, D. (2010). Total Quality Management dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Kotler, P. (2007). Manajemen Pemasaran : Analisis, perencanaan, Implementasi, dan Pengendalian. Jakarta : Salemba Empat.
Mangkunegara, A. P. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2012). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Narsih, D. (2017). Pengaruh Kompetensi dan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan, 18(2), 155–166.
Nasution, N. (2005). Manajemen Mutu Terpadu. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nurhalita, N., & Hudaidah, H. (2021). Relevansi Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara Pada Abad Ke 21. Edukatif Jurnal Ilmiah Pendidikan: Download dari https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/299/pdf
Permendikbud Ristek No. 26 Tahun 2022 tentang Program Pendidikan Guru Penggerak.
Prihastono, E. (2012). Pengukuran Kepuasan Konsumen pada Kualitas Pelayanan Customer Service berbasis WEB. Jurnal Ilmiah Dinamika Teknik. Dari download.portalgaruda.org
Rafika, R. (2021). Peran Variabel Mediasi dalam Penelitian Kuantitatif. Jurnal Pendidikan
Sagala, S. (2007). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta. 179;
Sagala, S. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, S. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surya, S. (2003). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.
Tjiptono, F. (2005). Prinsip-Prinsip Total Quality Service (TQS). Yogyakarta: Andi Offset
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS).
UU No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Wibowo, W. (2007). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajawali Pers.
Yohanes, S. (2016). Kompetensi Guru, Komitmen Kerja, dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.