PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GAME EDUKASI PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN MATA PELAJARAN MATEMATIKA PADA KELAS 1 TAHUN 2025 DI SD NEGERI JOGLO SURAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33837Keywords:
Android Game-Based Learning Media, Addition and Subtraction, Mathematics, Master of Counting, ADDIEAbstract
The purpose of this study is to 1) design an Android-based learning media for the mathematics subject of addition and subtraction for grade I of SD Negeri Joglo Surakarta using the Adobe Flash CS 3 application; 2) to assess the feasibility level of the Android-based learning media design as a mathematics learning medium for addition and subtraction for grade I of SD Negeri Joglo Surakarta. This study uses the Research and Development method with the ADDIE development model. Data collection uses observation, interview, questionnaire, and documentation techniques. The testing system uses Blackbox Testing and feasibility validation by experts and student responses to provide responses regarding the feasibility of the learning media, then the product feasibility validation is analyzed and converted using a Likert Scale. The results of this study indicate that the designed learning media obtains very feasible criteria, according to media expert validation it has a feasibility level of 94% with very feasible criteria, according to material expert validation it has a feasibility level of 91% with very feasible criteria, according to teacher expert validation (educators) it has a feasibility level of 93% with very feasible criteria, and the feasibility assessment by students gets a percentage of 95% with very feasible criteria.Downloads
References
pengkodean aplikasi. Disini
peneliti dapat melihat apakah
media pembelajaran “Jago
Berhitung” berbasis android ini
sudah layak untuk dipakai
sebagai media pembelajaran
alternatif bagi peserta didik
kelas I SD Negeri Joglo
Surakarta.
d. Tahap Implementation ini
merupakan tahap
pengimplementasian
(penerapan) media
pembelajaran berbasis game
android “Jago Berhitung” pada
mata pelajaran matematika
kelas 1 SD Negeri Joglo
Surakarta pada materi
penjumlahan dan
pengurangan. Tahap ini
bertujuan untuk mengukur
kelayakan aplikasi untuk
mendukung kegiatan. Tahapan
implementasi ini dapat
dikatakan layak setelah
melakukan beberapa tahapan
uji validasi. Uji validasi yang
pertama adalah melakukan
pengujian blackbox testing, uji
validitas ke ahli materi, dan
juga pendidik. Kemudian,
produk akan diuji
kelayakannya oleh ahli media.
Selanjutnya adalah uji validasi
oleh ahli materi dan juga
pendidik.
e. Tahap Evaluation ini
merupakan tahap terakhir dari
metode ADDIE, tahap ini
bertujuan untuk menilai
kualitas produk baik sebelum
maupun. Penentuan kriteria
evaluasi, pemilihan alat
evaluasi yang tepat, dan
pelaksanaan evaluasi menjadi
prosedur umum yang terkait
dengan tahap evaluasi. Hasil
dari tahap ini adalah rencana
evaluasi. Ringkasan yang
menguraikan tujuan, alat
pengumpulan data, waktu, dan
orang atau kelompok yang
bertanggung jawab untuk
tingkat evaluasi tertentu,
seperangkat kriteria evaluasi
sumatif, dan seperangkat alat
evaluasi menjadi komponen
umum dari rencana evaluasi.
Penelitian ini, tahap evaluasi
dilakukan oleh peneliti melalui
teknik pusposive sampling
respon peserta didik sebanyak
23 peserta didik. Media
pembelajaran yang telah
dikembangkan menyajikan
animasi dan gambar yang
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.