PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BAAMBOOZLE TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA DALAM MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA KELAS V SDN GORDA 2
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33827Keywords:
Bamboozle, learning interest, human digestive system, learning media, elementary school students.Abstract
This research is motivated by students who have low interest in learning in sciencesubjects, thus the research was conducted. The aim is to determine the effect ofBamboozle learning media on students' interest in learning. This research uses aquantitative approach with a quasi-experimental method. The sample consists oftwo classes, namely the experimental class and the control class. The samplecollection technique in this study uses a purposive sampling technique and theinstrument used in this study is a student learning interest questionnaire withindicators of paying attention in learning, liking the material, enthusiasm, activeparticipation, and learning activity. Data analysis techniques used include normalitytests, homogeneity tests, and independent sample t-tests. The results of the studyshow that there is a significant difference between students' interest in learning inthe experimental class and the control class after learning. This is evidenced by theresults of the t-test which shows a significance value (Sig. 2-tailed) of 0.000 <0.05.Thus, it can be concluded that the use of Bamboozle learning media has a significanteffect on increasing students' interest in learning on the human digestive systemmaterial.Downloads
References
Achmad, F. R., & Pramudiani, P.
(2022). Minat Belajar Siswa Pada
Pembelajaran Teknologi
Informasi Dan Komunikasi (Tik)
Kelas Iv Selama PembelajaranDaring Di Madrasah Ibtidaiyah.
Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4),
950–960.
https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.
2719
Adnyana, K. S., & Yudaparmita, G. N.
A. (2023). Peningkatan Minat
Belajar IPAS Berbantuan Media
Gambar Pada Siswa Sekolah
Dasar. Edukasi: Jurnal
Pendidikan Dasar, 4(1), 61.
https://doi.org/10.55115/edukasi.
v4i1.3023
Agustin, N., Dkk, & Maryani, E. (2021).
Peran Guru dalam Membentuk
Karakter Siswa (Antologi Esai
Mahasiswa Pendidik... - Google
Books. In UAD Press (p. 5).
Amalia, M., Pratama, M. V., Pratiwi, N.
A., & Fujiarti, A. (2024). Pengaruh
Media Interaktif Terhadap Minat
Belajar Siswa Pada
Pembelajaran IPA Kelas 4 SD.
Jurnal Jendela Pendidikan, 4(01),
39–47.
https://doi.org/10.57008/jjp.v4i01.
689
Andayani, S. (2021). Jurnal An-Nur:
Kajian Pendidikan dan Ilmu
Keislaman Vol. 7, No. 1 Januari-
Juni 2021. Bermain Sebagai
Sarana Pengembangan
Kreativitas Anak Usia Dini, 7(1),
1–10.
Anwar, N., Sidoarjo, M., Info, A., &
History, A. (2025). Pengaruh
Game Edukasi Baamboozle
terhadap Minat Belajar Bahasa
Arab Siswa SMA Muhammadiyah
1 Babat. 8, 169–176.
Arikunto, S. (2013). Prosedur
Penelitian (Suatu Pendekatan
Prakek) (Edisi VI). Rineka Cipta.
Asiyah, A., Topano, A., & Walid, A.
(2020). Meningkatkan minat dan
hasil belajar Biologi siswa SMA
dengan menggunakan strategi
pembelajaran guided note taking
(GNT). Jurnal Muara Pendidikan,
5(2), 742–751.
Br.Purba, D. E., & Simanjorang, R. M.
(2022). Sistem Pakar Diagnosa
Gangguan Pencernaan Pada
Manusia Menggunakan Metode
Certainty Factor. Jurnal Sains
Dan Teknologi, 3(2), 36–42.
https://doi.org/10.55338/saintek.v
3i2.208
Ernawati, E., Raharjo, M., &
Rudiansyah, R. (2024). Upaya
Peningkatan Minat Belajar
Peserta Didik dengan
Pembelajaran Berdiferensiasi
Berbantuan Paper Mode Quiziz
IPAS Kelas IV Sekolah Dasar.
Indonesian Research Journal on
Education, 4(3), 864–872.
https://doi.org/10.31004/irje.v4i3.
908
Gulo, R. N., Laia, M., & Lase, N. K.
(2024). Analisis Pembelajaran
Pada Materi Sistem Pencernaan
Manusia. Jurnal Ilmu Pendidikan
Dan ..., 06(3), 389–398.
https://journalpedia.com/1/index.
php/jipp/article/view/2173%0Ahtt
ps://journalpedia.com/1/index.ph
p/jipp/article/download/2173/219
1
Hermawan, I., & Farida, N. A. (2024).
Pengaruh Media Pembelajaran
Baamboozle Terhadap MinatBelajar Peserta Didik Pada Mata
Pelajaran SKI Di SMPIT Al-
Ridwan Karawang. 9(2), 115–
132.
Ikawati, W., Nuraini, H., & Swara, M.
M. (2022). Pendidikan Di Era.
Iskandar, S., Rosmana, S. P., Agnia,
A., Farhatunnisa, G., Fireli, P., &
Safitri, R. (2022). Pengunaan
Aplikasi Baamboozle Untuk
Meningkatkan Antusias Belajar
Siswa di Sekolah Dasar Sofyan.
Jurnal Pendidikan Dan Konseling,
4(6), 12052.
https://ojs.unm.ac.id/pubpend/arti
cle/download/22951/pdf
Kaniawati, E., Mardani, M. E. M.,
Lestari, S. N., Nurmilah, U., &
Setiawan, U. (2023). Evaluasi
Media Pembelajaran. Journal of
Student Research (JSR), 1(2),
18–32.
Karisma, E. T., Setiawan, D., &
Oktavianti, I. (2022). Analisis
Minat Belajar Siswa Pada
Pembelajaran Kelas Iv Sdn Jleper
01. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3).
https://doi.org/10.24176/jpi.v2i3.8
366
Mahdalena, M. (2022). PENGARUH
MINAT BELAJAR, DUKUNGAN
ORANG TUA DAN
LINGKUNGAN BELAJAR
TERHADAP PERILAKU
BELAJAR SISWA DAN HASIL
BELAJAR SISWA PADA MATA
PELAJARAN IPA (Studi Faktor
Yang Mempengaruhi Prilaku
Belajar dan Hasil Belajar Siswa
Kelas 4,5 dan 6 Pada SDN
Binuang 4 da. Kindai, 18(2), 332–
351.
https://doi.org/10.35972/kindai.v1
8i2.803
Muhammad Lutfi, P. L. (2021).
Pembelajaran Ilmu Pengetahuan
Sosial Di SMP N 30 Semarang.
Sosiolium, 3(7).
https://doi.org/10.17977/um065.v
4.i7.2024.2
Mustajab, A., Bahri, S., & Apriani, V.
K. (2023). Analisis Minat Belajar
Siswa pada Mata Pelajaran IPA
dalam Materi Tumbuhan Hijau di
Kelas V SDN 06 Pemodis.
QUANTUM: Jurnal Pembelajaran
IPA Dan Aplikasinya, 3(1), 16–22.
https://doi.org/10.46368/qjpia.v3i
1.1051
Nur Hidayah, S., Zulaihati, S., &
Sumiati, A. (2023). Pengaruh
Minat Belajar, Motivasi Belajar,
Dan Kecerdasan Emosional
Terhadap Prestasi Belajar Siswa
Pada Mata Pelajaran Akuntansi
Keuangan Di Smk Negeri 46
Jakarta. Prosiding Konferensi
Ilmiah Akuntansi, 10(0), 13220.
https://jurnal.umj.ac.id/index.php/
KIA/article/view/18473
Nursyam, A. (2019). Peningkatan
Minat Belajar Siswa Melalui
Media Pembelajaran Berbasis
Teknologi Informasi. Ekspose:
Jurnal Penelitian Hukum Dan
Pendidikan, 18(1), 811–819.
https://doi.org/10.30863/ekspose.
v18i1.371
Permana, A. A. (2023). Hubungan
Minat Belajar Siswa dalam
Pembelajaran Matematika Pada
Kelas VA SD Negeri Gunung Sari1 Kecamatan Rappocini Kota
Makassar. Pinisi Journal of
Education, 1, 1–10.
Ria Fajrin Rizqy Ana. (2021). Minat
Belajar Siswa Pada
Pembelajaran Daring Kelas IV
SDN Kamulan 02 Kecamatan
Talun Kabupaten Blitar. Inventa,
5(2), 177–186.
https://doi.org/10.36456/inventa.
5.2.a4264
Rusmiati. (2017). Pengaruh Minat
Belajar terhadap Prestasi Belajar
Bidang Studi Ekonomi Siswa MA
Al Fattah Sumbermulyo.
Utility:Jurnal Ilmiah Pendidikan
Dan Ekonomi, 1(1), 21–36.
http://journal.stkipnurulhuda.ac.id
/index.php/utility
Sandi. (2024). BEGIBUNG: FAKTOR-
FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI MINAT
BELAJAR SISWA PADA MATA
PELAJARAN EKONOMI
Informasi Artikel. 2(1), 277–283.
https://berugakbaca.org/index.ph
p/begibung
Sartika, S. B. (2022). Buku Ajar
Belajar Dan Pembelajaran. In
Buku Ajar Belajar Dan
Pembelajaran.
https://doi.org/10.21070/2022/97
8-623-464-043-4
Setiawan, W., & Rojabiyah, A. B.
(2019). Analisis Minat Belajar
Siswa MTS Kelas VII Dalam
Pembelajaran Matematik Materi
Aljabar Berdasarkan Gender.
Journal On Education, 01(02),
458–464.
Surapati, U., & Gautama, E. (2022).
Klasifikasi Sistem Pakar
Diagnosis Penyakit Anak
Menggunakkan Metode Forward
dan Backward Chaining Studi
Kasus: Posyandu Kamal. Jurnal
Pendidikan Dan Konseling, 4(5),
979–991.
Suryadi, S. (2019). Peranan
Perkembangan Teknologi
Informasi Dan Komunikasi Dalam
Kegiatan Pembelajaran Dan
Perkembangan Dunia
Pendidikan. Jurnal Informatika,
3(3), 9–19.
https://doi.org/10.36987/informati
ka.v3i3.219
Tsurayya, N. A. (2023). Pemanfaatan
Media Interaktif Baamboozle
pada Pembelajaran Bahasa
Indonesia. Dinamika, 6(2), 81.
https://doi.org/10.35194/jd.v6i2.3
343
Wahyuni, M. (2020). Statistik
Deskriptif Untuk Penelitian Olah
Data Manual dan SPSS versi 25.
In Angewandte Chemie
International Edition, 6(11), 951–
952. (Issue Mi).
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A.,
Cahyani, K., Nurazizah, T. S., &
Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya
Media Pembelajaran dalam
Proses Belajar Mengajar. Journal
on Education, 5(2), 3928–3936.
https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.
1074
Yeremia, U., Mewengkang, A., &
Takaredase, A. (2023).
Hubungan Penggunaan Media
Pembelajaran dan Minat Belajar
dengan Hasil Belajar Siswa SMKKristen Kawangkoan. Edutik :
Jurnal Pendidikan Teknologi
Informasi Dan Komunikasi, 3(3),
414–426.
https://doi.org/10.53682/edutik.v3
i3.7479
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.