PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS CERITA PENDEK DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM CENTERED LEARNING (PCL) PADA SISWA KELAS V SD KRISTEN KIERA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33597Keywords:
Problem Centered Learning (PCL), Writing Skill, Short StoriesAbstract
This study aims to find out the improvement in the skill of writing short stories on students of class V SD Kristen Kiera on the material of daily life events using the Problem Centered Learning (PCL) Model. This study is a classroom action research. The location used for this research is SD Kristen Kiera. The subjects of this research are the students of class V SD Kristen Kiera, amounting to 12 students. The improvement in the skill of writing short stories using the Problem Centered Learning (PCL) model occurred in cycle I but has not yet reached its maximum with the lower category, so it was continued to cycle ll, and there was a significant improvement in the very good category.Downloads
References
Agustina, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Roundtable Berbantuan Media Gambar Seri Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(1), 78–90. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i1.9424
Asfari, A. I., Nuraeni, Y., & Yenni, Y. (2022). Analisis Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Gondrong 2 Kota Tangerang. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(4), 1058–1075. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i4.2143
Harahap, M. A. P. K., Hasibuan, A. R., Siregar, A. H., Khairunnisa, S., & Ramadhani, N. H. (2023). Efektivitas Metode Dikte Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 119–128. https://doi.org/10.58192/sidu.v2i3.1123
Marlina, L., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. FRASA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74.
Maulina, H., Hariana Intiana, S. R., & Safruddin, S. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 482–486. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.276
Nabila, A., Pattaufi, & Hakim, A. (2025). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Centered Learning (PCL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas VII SMP Negeri 30 Makassar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3).
Prihatin, Y., & Sari, R. H. (2021). Problematika Keterampilan Menulis Siswa Kota Jombang Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Secara Daring. Jurnalistrendi: Jurnal Linguistik, Sastra Dan Pendidikan, 6(2), 136–145.
Raihan, S., Nurhaedah, & Muthmainnah, N. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Centered Learning Terhadap Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas IV UPT SPF SD Negeri Borong. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(2).
Ramadhan, M. R., & Syah, E. F. (2024). Problematika Guru Dalam Mengajarkan Siswa Menulis Cerpen Pada Siswa Kelas V Di SDN Kedoya Utara 09 Jakarta Barat. Didaktik : Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Mandiri, 3(7), 2024. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/view/12162/4707
Sukirman. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 72–81.
Y., K., I.G.W, S., & L. D. S., A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Strategi Please. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 10–17. https://doi.org/10.23887/igsj.v2i1.39207
Yulianto, D., & Nugraheni, A. S. (2021). Effectiveness of Online Learning in Indonesian Language Learning. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 33–42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.