PENGEMBANGAN MEDIA MONITU (MONOPOLI WAKTU) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP OPERASI HITUNG WAKTU DI KELAS II SD

Authors

  • Endang Sulastri Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah Medan
  • Abdul Mujib Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.33566

Keywords:

Learning media, time monopoly, time calculation operation, konseptual understanding.

Abstract

This study aims to Develop monitu (Monopoly Waktu) learning media that can improve the understanding of the concept of time operations for second-grade elementary school student. This study uses the Research and Development(R&D) met met with the ADDIE model consisten of five stages: analysis,Disign, Development, Implementation and Evaluation. The research subjects were second-grade student of SDN 060796 Medan area Selatan and involved material experts, media experts, and teachers. The reseaech instrument included validation sheets, teacher and student response questionnaires, and a concept understanding test. The results showed that monitu media has a very good level of validity, is effective in improving concept understanding, and is practical for use in mathematics learning. This media Makes learning more fun, interactive, and contextual so that it can increase learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 4 Sipirok kelas VII Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 2(1), 54–68.

Akbar, Z., Syahrial, W., & Ayu, B. (2022). Penerapan Media Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 7(2), 126– 133.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Badaruddin, K. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal–Soal Operasi Hitung Pecahan Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 10 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(2), 43–56.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (2013). Educational Research: An Introduction. Longman. Dimyati, & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran.

Emzir. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Gagne, M., & Deci, E. L. (2022). Motivation and Performance: The Role of Intrinsic Motivation. Journal of Organizational Behavior, 43(5), 1120-1140.

Hasan, A. M. (2021). Inovasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tahun 2021 : Implementasi Latihan Kemampuan Berbahasa Arab secara Daring. Inovasi Dalam, 2(5), 1–6.

Hatija, M. (2023). Implementasi Teori-Teori Belajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al- Rabwah, 17(02),129–140. https://doi.org/10.55799/jalr.v17i02.313

Hidayati, N., Sari, Y., Mellisa, & Maharani, D. (2023). Critical Thinking Dalam Proses Pembelajaran: Sosialisasi Bagi Guru Mts Hasanah Pekanbaru Sebagai Asesmen Dalam Pembelajaran. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 2(4), 246–251. https://doi.org/10.36636/eduabdimas.v2i4.3295

Huang, H. M., & Liaw, S. S. (2018). An Analysis of Learners’ Intentions Toward Virtual Reality Learning Based on Constructivist and Technology acceptance approaches. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1), 91–115. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i1.2503

Irwan, D. (2017). Pengembangan Media Permainan (Game) Monopoli pada Pembelajaran Fisika Materi Besaran dan Satuan pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP). Doctoral dissertation, UIN Ar- RAniry Banda Aceh.

Jamaludin, K. A., & Jerry, F. A. C. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri Kritis Dalam Mata Pelajaran Matematik (Implementation of Critical Inquiry Based Learning in Mathematics Subjects). Jurnal Dunia Pendidikan, 3(2), 386–400. http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd

Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729

Kemendikbud. (2021). Latar Belakang Kurikulum Merdeka – Merdeka Mengajar. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia. https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/id/articles/6824331505561-Latar-Belakang-Kurikulum-Merdeka

Kennedy-Jones, M. (2013). Threshold Concepts, Students Learning and Curriculum: Making Connections Between Theory and Practice. Innovations in Education and Training International. https://doi.org/10.1080/1473297.2013.866592

Kurniawati, L., Ganda, N., & Mulyadiprana, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Pada Pelajaran IPS SD. Pedadikdatika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 860. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Masnarati, C. (2020). Penerapan Permainan Monopoli dengan Pembelajaran IPS Pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Nonformal, 53(2), 1689-1699.

Mayer, R. E., & Moreno, R. (2013). Animation as an Aid to Multimedia Learning. Educational Psychology Review, 14(1), 87–99. https://doi.org/10.1023/A:1013184611077

Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1475–1486. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2192

Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.

Munadi, S., Indra, M., & Widari, T. (2023). The Correlation of Motivation and Habit with Learning Outcomes in New Normal Era. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), 51–70. https://doi.org/10.25217/ji.v5i1.2749

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran (Sebuah Pendekatan Baru). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 672–681. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.92

Mustafa, P. S., & Winarno, M. E. (2020). Pengembangan Buku Ajar Pengajaran Remedial Dalam Pendidikan Jasmani Untuk Mahasiswa S1 Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan Universitas Negeri Malang. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(1), 1–12. https://doi.org/10.20527/multilateral.v19i1.7629

Napaphun, V. (2022). Relational Thinking: Learning Arithmetic in Order to Promote Algebraic Thinking.Journal of Science and Mathematics, 35(2), 84-101.

Permendikbud. (2021). Salinan permendikbudristek nomor 28 tahun 2021. Kemdikbud, 2(18), 2003-2005). Sadiman, A. S. (2011). Media Pendidikan Pengembangan, dan pemanfaatannya. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:192406748

Sugrah, N. (2020). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains. Humanika Kajian Ilmiah Kuliah Umum, 4(2), 274–282.

Sukmadinata, N. S. (2009). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktik. PT Remaja Rosdakarya. Sukmadinata, N. S. (2019). Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi. Bandung: Kesuma Karya Bandung. Sukmawarti, & Pulungan, A. J. (2020). Pengembanagn Bahan Ajar Matematika SD Bernuansa Rumah Adat Melayu. Jurnal pengabdiaan komunitas 5(2),121–154 https://api.semanticscholar.org/CorpusID:229132162

Suryana, N., Mumuh, M., & Hilman, C. (2022). Konsep Dasar dan Teori Partisipasi Pendidikan. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(2), 61–67. https://doi.org/10.54371/jiepp.v2i2.219

Undang-Undang No.20. (2003). Undang Undang Republik indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dengan Rahmat Tuhan Yang Maha esa Presiden Republik Indonesia. Jakarta : Kementerian.

Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena.

Davita, P. W. C., Nindiasari, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika, 2(2), 101–112. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v2i2.8892

Napaphun, V. (2022). Relational Thinking: Learning Arithmetic in Order to Promote Algebraic Thinking. Journal of Science and Mathematics, 35(2), 84- 101.

Nurfadilah, P., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis Gesture Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Open-Ended. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 4(1), 14– 29.https://doi.org/10.37058/jarme.v4i1.4246

Nursyeli, F., & Puspitasari, N. (2021). Studi Etnomatematika pada Candi Cangkuang Leles Garut Jawa Barat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 327–338. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1265

Riduwan. (2010). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2012). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. RajaGrafindo Persada.

Downloads

Published

2025-12-16

Most read articles by the same author(s)