Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Penggunaan Media Big-Book Pada Siswa Kelas III Sd Kartika XIII-1 Ambon
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33550Keywords:
Early Reading Skill, Big Books, Indonesia LanguageAbstract
The purpose of this study was to determine the level of early reading development using big books. The method used was classroom action research, and the sample consisted of seven third-grade students at Kartika XIII-1 Ambon Elementary School. The results of the study showed that big books can improve early reading skills in Indonesian language learning among third-grade students at SD Kartika XIII-1 Ambon.Downloads
References
BP, A. R., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Eko, B., Sukartiningsih, W., Hendratno, H., & Nurul, I. (2024). Analisis Kebutuhan Awal Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Di Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 231–242.
Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Didaktika, 9(1), 2. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.2
Herlina, E. S. (2019). Membaca Permulaan untuk Anak Usia Dini Dalam Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 5(4), 332–342.
Khotimah, K., Binfas, M. A. M., & Nawir, M. (2024). Hubungan Kebiasaan Membaca Dalam Akses Informasi di SMPN 2 Madapangga. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 2988–3006.
Kusmayanti, S. (2019). Membaca Permulaan Dengan Metode Multisensori. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 13(01), 222–227. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JP/article/view/832
Marbun, A. P., & Dwi, D. F. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Big Book terhadap Hasil Belajar Tematik Tema Keberagaman Negeriku Kelas IV SD Negeri 153063 Patupangan Kecamatan Barus. Jurnal Penelitian Multidisplin, 2(9), 840–852.
Triana, M., Sumardi, S., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Media Big Book Alfabet Untuk Memfasilitasi Kemampuan Mengenal Huruf Alfabet Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 24–38. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27194
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.