Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Penggunaan Media Big-Book Pada Siswa Kelas III Sd Kartika XIII-1 Ambon

Authors

  • Sarah Sahetapy Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Rini Palahidu Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Ribka L. Ririhena Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33550

Keywords:

Early Reading Skill, Big Books, Indonesia Language

Abstract

The purpose of this study was to determine the level of early reading development using big books. The method used was classroom action research, and the sample consisted of seven third-grade students at Kartika XIII-1 Ambon Elementary School. The results of the study showed that big books can improve early reading skills in Indonesian language learning among third-grade students at SD Kartika XIII-1 Ambon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BP, A. R., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Eko, B., Sukartiningsih, W., Hendratno, H., & Nurul, I. (2024). Analisis Kebutuhan Awal Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Di Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 231–242.

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Didaktika, 9(1), 2. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.2

Herlina, E. S. (2019). Membaca Permulaan untuk Anak Usia Dini Dalam Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 5(4), 332–342.

Khotimah, K., Binfas, M. A. M., & Nawir, M. (2024). Hubungan Kebiasaan Membaca Dalam Akses Informasi di SMPN 2 Madapangga. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 2988–3006.

Kusmayanti, S. (2019). Membaca Permulaan Dengan Metode Multisensori. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 13(01), 222–227. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JP/article/view/832

Marbun, A. P., & Dwi, D. F. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Big Book terhadap Hasil Belajar Tematik Tema Keberagaman Negeriku Kelas IV SD Negeri 153063 Patupangan Kecamatan Barus. Jurnal Penelitian Multidisplin, 2(9), 840–852.

Triana, M., Sumardi, S., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Media Big Book Alfabet Untuk Memfasilitasi Kemampuan Mengenal Huruf Alfabet Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 24–38. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27194

Downloads

Published

2025-09-30

Most read articles by the same author(s)