PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN FLASH CARD TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA KELAS V SDN PONDOK BAHAR 3

Authors

  • Aida Nabila PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Dilla Fadhillah PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Boy Dorahman PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang

Keywords:

Indonesian Language, Flash Card, Learning Media

Abstract

Discussing facts and opinions in Indonesian language lessons often makes the classroom atmosphere feel rigid. To break this pattern, Flash Cards come as a simple yet powerful medium that sparks learning interactions. With their colors, images, and easy-to-remember format, Flash Cards are expected to boost motivation and help students clearly distinguish between facts and opinions. A quasi-experimental design with a Nonequivalent Control Group Design was applied in this study, involving 66 fifth-grade students of SDN Pondok Bahar 3 in the 2024/2025 academic year. Class VA served as the experimental group using Flash Cards, while Class VB acted as the control group. The research instrument consisted of 25 multiple-choice questions that had been validated to measure learning outcomes. Data analysis using a t test revealed that the pretest results showed no significant differences, while the posttest indicated a meaningful gap with a t value of 2.977 higher than the t table of 1.997. These findings confirm that Flash Cards are not merely colorful pieces of paper, but a creative strategy that strengthens comprehension and enhances student achievement in learning facts and opinions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N., Erlina, T., Dewi, D. P., Hadi, F. L., & Ramadhani, S. (2022). Aplikasi Beta (Belajar Dari Peta): Media Edukasi Doa-Doa Harian Siswa Sd Kelas Rendah. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 101-113.

Akbar, M. P. Muh. R. (2022). Haura Utama.

Ana, M., & Handayani, T. (2023). The Effectiveness Of Digital Storytelling-Based Hand Puppet Media For Elementary School Students. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(3), 707-715.

Astuti, E. B., Samsurijal, S., & Wahyuni, M. (2024). Pengaruh Media Flash card Terhadap Hafalan Dan Pelafalan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(5), 7467-7480.

Azzahra, A., Lestariningsih, D. S., & Sucahyanto, S. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Flash card Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Hidrosfer Di Kelas X Sman 54 Jakarta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(1), 69-77.

Bellasonya, R., & Dahlan, Z. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kata Bergambar (Flash card) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Kelas I Min 4 Kota Medan. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam, 10(1), 209-221.

Budiyanto, A., Imbron, I., & Zaman, M. B. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Kemandirian Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ppkn Smk Via Medika Ciputat. Jiip-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(3), 198-204.

Hidayati, S. (2021). Pengertian Dan Fungsi Media Pembelajaran Dalam Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 58-65.(Muslimin Et Al., 2021).

Inggrida, P., & Christiana, E. (2015). Penggunaan Media Flash card Terhadap Kemampuan Kognitif Mengenal Konsep Bilangan 1-10 Di Kelompok A Tk Islam Insan Al-Firdaus. Paud Teratai, 3(3), 1–7.

Krisdiana, M., & Jamaludin, U. (2023). Pengaruh Media Flash card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 341-354.

Lestari, L., & Kustiarini, K. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Olah (Uthak-Athik) Melalui Media Tua (Kartu Aksara) Dalam Mata Pelajaran Bahasa Jawa Pada Siswa Kelas Iv A Di Mi Muhammadiyah Waru Tahun 2022/2023 (Doctoral Dissertation, Uin Raden Mas Said Surakarta).

Muslimin, M., Tendri, M., & Khasanah, I. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Flash card Math Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan Kelas Vii. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 13–21.

Rahma, M. Y., & Putri, S. F. (2024, August). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Kompetensi Mengelola Dana Kas Kecil. In Prosiding National Seminar On Accounting, Finance, And Economics (Nsafe) (Vol. 4, No. 4).

Safitri, W. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Flash card Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas Ii Di Sdi Integral Luqman Al Hakim 02 Batam. Jurnal As-Said, 1(2), 52-59.

Sari, A. K. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Flash card Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Pada Siswa Kelas 1 Di Sekolah Dasar (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Tifani, L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon Pada Materi Minyak Bumi Di Sma Muhammadiyah 1 Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Umardiyah, F., & Nabila, A. I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Flash card Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Pada Materi Dimensi Tiga. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 10(4), 351-364

Vanenti Bella. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Flash card Terhadap Hasil Belajar Tematik Kelas I Sd Negeri

Doktor, P., Pendidikan, I., Universitas, P., Gorontalo, N., & Pendahuluan, A. (2020). Statistika penelitian.

Model, P., Kooperatif, P., Time, T., Motivasi, T., Matematika, B., & Pada, S. (2022). Humantech jurnal ilmiah multi disiplin indonesia. 2(10), 1503–1519.

Modus, D. A. N. (2023). BAB 6. February.

Muslimin, M., Tendri, M., & Khasanah, I. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Flash Card Math Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan Kelas VII. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 13–21. https://doi.org/10.30738/union.v9i1.6289

Penelitian, U. (n.d.). No Title.

Rahmanesta, F., Martha, Z., & Vionanda, D. (2024). Implementation of Fuzzy C-Means Algorithm for Clustering Provinces in Indonesia Based on Micro and Small Industry Ratio in Village Areas. 8(2), 178–190.

Rahmawati, D., Ali, E. P., Nurvia, M., & Harahap, E. (2020). Aplikasi Simpangan Baku Menggunakan Microsoft Excel The Application of Standar Deviation using Microsoft Excel. 19(2), 47–53.

Sari, A. Q., Sukestiyarno, Y. L., & Agoestanto, A. (2017). Unnes Journal of Mathematics. 6(2), 168–177.

Setyawan, D. A. (n.d.). Jurusan Akupunktur Poltekkes Kemenkes Surakarta.

Zain, M., Ketut, N., Ari, D., & Atmojo, Y. P. (2013). Implementasi Forecasting Pada Perancangan Sistem Pembukaan Kelas di STIKOM Bali dengan Menggunakan Metode Regresi Linear. 17–28.

Downloads

Published

2025-09-30