Eksplorasi Media Kolase Dalam Meningkatkan Fokus Belajar Anak Usia 5-6 Tahun Pada Kelompok B Di TK Islam As-Salam Bekasi
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33510Keywords:
collage media, learning focus, creativity, early childhoodAbstract
This study aims to examine the use of collage media as an effort to improve learning focus in children aged 5-6 at As-Salam Islamic Kindergarten, Bekasi. The research background stems from the problem of children's low focus during academic learning activities. Through collage activities, children are given the experience of arranging various materials into a work of art, thereby practicing their attention skills, patience, and accuracy. This study used a qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The results indicate that collage media can be a fun and effective learning option because it can increase children's engagement, strengthen focus, and develop creativity. Collage media not only functions as art but can also be used as a learning strategy that supports cognitive development and focus skills in early childhood.Downloads
References
Dewi, A. P., & Hartati, S. (2023). Efektivitas Kegiatan Kolase terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 953–960.
Laelliah, S. N., Febriani, F. A., Filzannah, S. S., Wati, S., & Fitria, E. (2025). Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Kegiatan kolase Menggunakan Media Ampas Kelapa. Jurnal Binagogik, 12(1), 1–11.
Lunggi, J., Literasi, J., Awaliyah, U. H., Multidisipliner, U., Awaliyah, H., & Multahada, A. (2024). Pengenalan Bentuk Geometri Melalui Kegiatan Kolase Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Hubbul Wathon Tahun Pelajaran 2021-2022. 2(1), 43–53.
Maulidya, F., Ae, Y., & Kurniawaty, L. (2024). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Anak Pada Usia 4-5 Tahun Melalui Media Loose Parts Di PAUDQ Al-Fitrah Pondok Melati Kota Bekasi. 3(4), 834–840.
Musyafa’ah, I., & Salim, A. (2024). pentingnya stimulasi visual dalam pembelajaran anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 12(1), 22–29.
Nasution, A. S., Khairiah, L., Elfira, D., Armayani, N., Ningsih, S. A., & Sitorus, M. (2023). Meningkatkan Kecerdasan Visual Anak Melalui Kegiatan Kolase Dari Biji-bijian. Jurnal PAUD: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 88. https://doi.org/10.17977/um053v5i2p88-94
Nurhayanti, H., Hendar, H., & Wulandari, W. (2021). Meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran matematika mengenai pengenalan konsep kelipatan persekutuan terkecil (KPK) dengan menggunakan media dakon bilangan. Jurnal Tahsinia, 2(2), 180–189.
Oktarina, A., Sa’idy, S., Anggraini, W., & Susilawati, B. (2020). Penggunaan media kolase dalam mengembangkan keterampilan motorik halus anak usia 5-6 tahun. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 187–200.
Pura, D. N., & Asnawati, A. (2019). Perkembangan motorik halus anak usia dini melalui kolase media serutan pensil. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 131–140.
Saniyya Putri Hendrayana, D. N. F. (2021). Perkembangan fisik motorik anak usia dini melalui kegiatan kolase. Early Childhood: Jurnal Pendidikan KEGIATAN KOLASE, 5(2), 136.
Sholikhah, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menyusun Kolase dengan Media Biji-Bijian. AUDIENSI: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 2(1), 58–73. https://doi.org/10.24246/audiensi.vol2.no12023pp58-73
Ulpah, N. Y., Kartini, T., Erniawati, E., & Saidah, L. (2023). Penerapan Media Gambar Dengan Teknik Kolase dalam Mengembangkan Keterampilan Motorik Halus dan Pembentukan Karakter Anak Usia 5-6 Tahun di TK PGRI Cigugur. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 2(1), 43–53.
Yuliati, Y., Munajat, A., & Info, A. (2022). Meningkatkan Konsentrasi Anak Usia Dini Meningkatkan Konsentrasi Anak Usia Dini Melalui Media Video Pembelajaran. Indonesian Journal of Instructional Technology, 3(2), 26–35. http://journal.kurasinstitute.com/index.php/ijit
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.