PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) BERBANTUAN ALAT PERAGA TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS IV SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33412Keywords:
Learning Outcomes, Numbered Heads Together (NHT), Teaching AidsAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of the Numbered HeadsTogether (NHT) learning model assisted by teaching aids on improving studentlearning outcomes in Natural and Social Sciences.This study used a quantitativeapproach with a quasi experimental design in the form of a non-equivalent controlgroup design. The study population was all fourth grade students totaling 40 people.The sample was determined through purposive sampling, namely 20 students ofclass IV-A as the control class and 20 students of class IV-B as the experimentalclass. The results showed the sig value. (2-tailed) of 0,000 < 0,05 then H0 is rejectedand Ha is accepted, so it can be concluded that there is an effect of the NumberedHeads Together (NHT) learning model assisted by props on improving studentlearning outcomes. The N-gain test shows an average of 0,663 which is in themedium category. The average N-gain percentage of 66,3% is in the moderatelyeffective category. Thus, the Numbered Heads Together (NHT) learning modelassisted by teaching aids is quite effective in improving the learning outcomes ofNatural and Social Sciences of fourth grade students of SD Negeri 22 Banda Sakti.Downloads
References
Abadi, S. (2020). Model Pembelajaran
Inovatif dan Efektif. Indramayu:
Adab.
Andri, & Ratih, S. P. (2019).
Meningkatkan Minat dan Hasil
Belajar Siswa Menggunakan Model
Numbered Heads Together (NHT)
pada Mata Pelajaran Matematika.
J-PIMat: Jurnal Pendidikan
Matematika, 1(1), 26-37.
Arends, R. I. (2020). Learning To
Teach. Belajar Untuk Mengajar.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arsyad, A. (2019). Media
Pembelajaran. Jakarta: Rajawali
Pers.
Aziroh, N. (2022). Peningkatan Hasil
Belajar Bahasa Indonesia Kelas 3
SD Negeri 1 Ngroto Dengan
Menggunakan Model
Pembelajaran Numbered Heads
Together (NHT). Jurnal Penelitian
Tindakan, 2(1), 1–7.
Dahniar. (2022). Penggunaan Alat
Peraga Dalam Pembelajaran.
Jurnal Aktualisasi Pendidikan
Islam, 19(2), 20-32.
Gupitararas, B. N., & Wasitohadi.
(2020). Pengaruh Model Numbered
Heads Together (NHT) Terhadap
Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD.
Jurnal Cendikia, 4(1), 312-320.
Hasibuan, L. S., & Sukma, E. (2021).
Peningkatan Hasil Belajar Peserta
Didik Pada Pembelajaran Tematik
Terpadu Menggunakan Model
Kooperatif Tipe Numbered Head
Together (NHT) di Kelas IV SD.
Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2),
4504-4510.
Hatip, A., & Windi, S. (2021). Teori
Kognitif Bruner dalam
Pembelajaran Matematika. Jurnal
Pendidikan Matematika, 5(2), 87-
97.
Husain, H. (2022). Model Kooperatif
Tipe NHT dalam Pembelajaran
Matematika Dengan Pendekatan
Quantum Teaching. Gowa: CV.
Ruang Tentor.
Jonimar. (2020). Pemanfaatan Alat
Peraga IPA Untuk Meningkatkan
Kemampuan Guru dan Hasil
Belajar Siswa Sekolah Dasar. ISEJ:
Indonesian Science Education
Journal, 1(2), 69-84.
Juwantara, R. A. (2019). Analisis teori
perkembangan kognitif piaget pada
tahap anak usia operasional
konkret 7-12 tahun dalam
pembelajaran Matematika. JurnalIlmiah pendidikan Guru Madrasah
Ibtidaiyah, 9(1), 27-34.
Khotimah, S. H., & Risan. (2019).
Pengaruh Penggunaan Alat Peraga
Terhadap Hasil Belajar Matematika
Pada Materi Bangun Ruang. Jurnal
Penelitian dan Pengembangan
Pendidikan, 3(1), 48-49.
Nurhadi. (2020). Teori Kognitivisme
serta Aplikasinya dalam
Pembelajaran. EDISI : Jurnal
Edukasi dan Sains, 2(1), 77–95.
Sani, R. A. (2019). Strategi belajar
mengajar. Depok: Rajawali Pers.
Suhelayanti, A., dkk. (2023).
Pembelajaran ilmu pengetahuan
alam dan sosial (IPAS). Langsa:
Yayasan Kita Menulis.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.