PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) BERBANTUAN ALAT PERAGA TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS IV SD

Authors

  • Nur Raida Universitas Islam Negeri Sultanah Nahrasiyah Lhokseumawe
  • Nur Azmi Universitas Islam Negeri Sultanah Nahrasiyah Lhokseumawe

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33412

Keywords:

Learning Outcomes, Numbered Heads Together (NHT), Teaching Aids

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the Numbered HeadsTogether (NHT) learning model assisted by teaching aids on improving studentlearning outcomes in Natural and Social Sciences.This study used a quantitativeapproach with a quasi experimental design in the form of a non-equivalent controlgroup design. The study population was all fourth grade students totaling 40 people.The sample was determined through purposive sampling, namely 20 students ofclass IV-A as the control class and 20 students of class IV-B as the experimentalclass. The results showed the sig value. (2-tailed) of 0,000 < 0,05 then H0 is rejectedand Ha is accepted, so it can be concluded that there is an effect of the NumberedHeads Together (NHT) learning model assisted by props on improving studentlearning outcomes. The N-gain test shows an average of 0,663 which is in themedium category. The average N-gain percentage of 66,3% is in the moderatelyeffective category. Thus, the Numbered Heads Together (NHT) learning modelassisted by teaching aids is quite effective in improving the learning outcomes ofNatural and Social Sciences of fourth grade students of SD Negeri 22 Banda Sakti.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, S. (2020). Model Pembelajaran

Inovatif dan Efektif. Indramayu:

Adab.

Andri, & Ratih, S. P. (2019).

Meningkatkan Minat dan Hasil

Belajar Siswa Menggunakan Model

Numbered Heads Together (NHT)

pada Mata Pelajaran Matematika.

J-PIMat: Jurnal Pendidikan

Matematika, 1(1), 26-37.

Arends, R. I. (2020). Learning To

Teach. Belajar Untuk Mengajar.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arsyad, A. (2019). Media

Pembelajaran. Jakarta: Rajawali

Pers.

Aziroh, N. (2022). Peningkatan Hasil

Belajar Bahasa Indonesia Kelas 3

SD Negeri 1 Ngroto Dengan

Menggunakan Model

Pembelajaran Numbered Heads

Together (NHT). Jurnal Penelitian

Tindakan, 2(1), 1–7.

Dahniar. (2022). Penggunaan Alat

Peraga Dalam Pembelajaran.

Jurnal Aktualisasi Pendidikan

Islam, 19(2), 20-32.

Gupitararas, B. N., & Wasitohadi.

(2020). Pengaruh Model Numbered

Heads Together (NHT) Terhadap

Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD.

Jurnal Cendikia, 4(1), 312-320.

Hasibuan, L. S., & Sukma, E. (2021).

Peningkatan Hasil Belajar Peserta

Didik Pada Pembelajaran Tematik

Terpadu Menggunakan Model

Kooperatif Tipe Numbered Head

Together (NHT) di Kelas IV SD.

Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2),

4504-4510.

Hatip, A., & Windi, S. (2021). Teori

Kognitif Bruner dalam

Pembelajaran Matematika. Jurnal

Pendidikan Matematika, 5(2), 87-

97.

Husain, H. (2022). Model Kooperatif

Tipe NHT dalam Pembelajaran

Matematika Dengan Pendekatan

Quantum Teaching. Gowa: CV.

Ruang Tentor.

Jonimar. (2020). Pemanfaatan Alat

Peraga IPA Untuk Meningkatkan

Kemampuan Guru dan Hasil

Belajar Siswa Sekolah Dasar. ISEJ:

Indonesian Science Education

Journal, 1(2), 69-84.

Juwantara, R. A. (2019). Analisis teori

perkembangan kognitif piaget pada

tahap anak usia operasional

konkret 7-12 tahun dalam

pembelajaran Matematika. JurnalIlmiah pendidikan Guru Madrasah

Ibtidaiyah, 9(1), 27-34.

Khotimah, S. H., & Risan. (2019).

Pengaruh Penggunaan Alat Peraga

Terhadap Hasil Belajar Matematika

Pada Materi Bangun Ruang. Jurnal

Penelitian dan Pengembangan

Pendidikan, 3(1), 48-49.

Nurhadi. (2020). Teori Kognitivisme

serta Aplikasinya dalam

Pembelajaran. EDISI : Jurnal

Edukasi dan Sains, 2(1), 77–95.

Sani, R. A. (2019). Strategi belajar

mengajar. Depok: Rajawali Pers.

Suhelayanti, A., dkk. (2023).

Pembelajaran ilmu pengetahuan

alam dan sosial (IPAS). Langsa:

Yayasan Kita Menulis.

Downloads

Published

2025-09-12