MEMBANGUN KARAKTER RELIGIUS MELALUI PEMBIASAAN NILAI-NILAI POSITIF DI LINGKUNGAN SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33389Keywords:
Religious Character, Habituation, Positive Values, Elementary SchoolAbstract
This study aims to illustrate how students' religious character can be formed through positive behavioral habits in elementary schools. The approach used was qualitative with descriptive methods. Data collection techniques were conducted through observation, interviews, and document analysis. The research findings indicate that positive routines such as making prayer a habit before and after learning, instilling honesty, mutual respect, and concern for others, have a significant influence on building students' religious character. Schools play a crucial role as formal educational institutions in instilling religious values through daily activities integrated into the teaching and learning process and social interactions among school members.Downloads
References
Annisa, A. P. ; L. M. (2024). Penerapan metode habituasi sebagai upaya penanaman nilai karakter religius pada siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 4(2), 87–96. https://doi.org/10.37081/jipdas.v4i2.1845
Ansori, Y. Z. (2021). Menumbuhkan Karakter Hormat dan Tanggung Jawab Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 599–605. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1120
Arofah, L. (2021). Skala Karakter Religius Sebagai Alat Ukur Karakter Religius Bagi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 76. http://repository.unpkediri.ac.id/3648/1/C.1.c.5.b. Jurnal Pinus Sinta 4_Skala Karakter Religius.pdf
Faturohman, M. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Budaya Kerja Guru Pada Kementrian Agama Dalam Pembentukan Karakter di MTs Hasyim Asy’ari Bawang. UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan. http://etheses.uingusdur.ac.id/4425/1/5221009 - Cover_Bab I_Bab V.pdf
Indrianingrum. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Pembiasaan Budaya Sekolah pada Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 194–201. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i2.428
Lathifah. (2024). Peran Pendidikan Dalam Membangun Kemanusiaan Yang Beradab. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 184–193. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3764
Maela, E., Purnamasari, V., Purnamasari, I., & Khuluqul, S. (2023). Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 931–937. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4820
May, M. (2024). Penerapan Disiplin Positif Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Sutenos, 1(1), 1–12. https://orcid.org/0000-0002-1185-5026
Ndona, Y., Setiawan, D., & Rahayu, R. (2022). Fungsi Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Menanamkan Konsep Multikulturalisme. Jurnal Sintaksis, 4(1), 91–103. https://www.ojs.yayasanalmaksum.ac.id/index.php/Sintaksis/article/download/253/254
Nuraeni, I., & Labudasari, E. (2021). Pengaruh Budaya Sekolah Terhadap Karakter Religius Siswa di SD IT Noor Hidayah. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 120–132. https://jurnal.uns.ac.id/jdc/article/download/51593/32489
Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.33367/jiee.v2i1.995
Nurhayani, Yacobus Ndona, & Ibrahim Gultom. (2024). Analysis of Character Education of Elementary School Students in the Perspective of Paulo Freire’S Philosophy of Education. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(2), 2343–2348. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i2.4473
Pasaribu, S. P. A. (2025). Implementasi Budaya Positif Sekolah Sebagai Penanaman Konstitusi Dasar di Sekolah Dasar. Jurnal Mudabbir, 5, 269–276. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/mudabbir/article/download/1142/944
Pridayanti, E. A., Andrasari, A. N., & Kurino, Y. D. (2022). Urgensi Penguatan Nilai - Nilai Religiusitas Terhadap Karakter Anak SD. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 40–47. https://www.ejournal.unma.ac.id/index.php/jipe/article/download/2789/1650
Puspita, A., & Harfiani, R. (2024). Penerapan Pembiasaan Positif Dalam Upaya Meningkatkan Karakter Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 25–38. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.425
Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Penerapan Karakter Disiplin melalui Pembiasaan pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3236
Sari, I. W. (2024). Pengaruh Model Hermeneutik Dilthey dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 13(3), 2847–2858. https://jurnaldidaktika.org
Sari, M., Ismail, F., & Afgani, M. W. (2023). Pembiasaan Nilai-Nilai Keagamaan Sebagai Kunci Pembentukan Karakter Religius. Adiba: Journal of Education, 3(3), 380–388. https://repository.radenfatah.ac.id/27968/1/PEMBIASAAN%2BNILAI-NILAI%2BKEAGAMAAN%2BSEBAGAI%2BKUNCI%2BPEMBENTUKAN%2BKARAKTER%2BRELIGIUS%2BJurnal%2BAdiba.pdf
Sembiring, T. (2024). Memahami Sila Persatuan dalam Konteks Keberagaman di Indonesia. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(4), 137–147. https://doi.org/10.62383/risoma.v2i4.134
Siswanto, S., Nurmal, I., & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2627
Suparwati, D. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid 19. Workshop Inovasi Pembelajaran Di Sekolah Dasar, d(4), 1–23. https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/download/53381/32209
Wilujeng, E. W. S., Sa’dullah, A., & Rodafi, D. (2020). Pembiasaan Kegiatan-Kegiatan Keagamaan Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Di Smpi Karangploso. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(8), 17–23. https://jim.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/7564/6075
Yani, S., Kusen, K., & Khair, U. (2020). Kebijakan Sekolah Dalam Penerapan Karakter Disiplin Siswa Di Sdn 77 Rejang Lebong. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 99–115. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.102
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.