MEMBANGUN KARAKTER RELIGIUS MELALUI PEMBIASAAN NILAI-NILAI POSITIF DI LINGKUNGAN SEKOLAH DASAR

Authors

  • Paskaria Simbolon Universitas Negeri Medan
  • Yakobus Ndona Universitas Negeri Medan
  • Daulat Saragi Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33389

Keywords:

Religious Character, Habituation, Positive Values, Elementary School

Abstract

This study aims to illustrate how students' religious character can be formed through positive behavioral habits in elementary schools. The approach used was qualitative with descriptive methods. Data collection techniques were conducted through observation, interviews, and document analysis. The research findings indicate that positive routines such as making prayer a habit before and after learning, instilling honesty, mutual respect, and concern for others, have a significant influence on building students' religious character. Schools play a crucial role as formal educational institutions in instilling religious values ​​through daily activities integrated into the teaching and learning process and social interactions among school members.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, A. P. ; L. M. (2024). Penerapan metode habituasi sebagai upaya penanaman nilai karakter religius pada siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 4(2), 87–96. https://doi.org/10.37081/jipdas.v4i2.1845

Ansori, Y. Z. (2021). Menumbuhkan Karakter Hormat dan Tanggung Jawab Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 599–605. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1120

Arofah, L. (2021). Skala Karakter Religius Sebagai Alat Ukur Karakter Religius Bagi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 76. http://repository.unpkediri.ac.id/3648/1/C.1.c.5.b. Jurnal Pinus Sinta 4_Skala Karakter Religius.pdf

Faturohman, M. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Budaya Kerja Guru Pada Kementrian Agama Dalam Pembentukan Karakter di MTs Hasyim Asy’ari Bawang. UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan. http://etheses.uingusdur.ac.id/4425/1/5221009 - Cover_Bab I_Bab V.pdf

Indrianingrum. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Pembiasaan Budaya Sekolah pada Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 194–201. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i2.428

Lathifah. (2024). Peran Pendidikan Dalam Membangun Kemanusiaan Yang Beradab. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 184–193. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3764

Maela, E., Purnamasari, V., Purnamasari, I., & Khuluqul, S. (2023). Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 931–937. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4820

May, M. (2024). Penerapan Disiplin Positif Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Sutenos, 1(1), 1–12. https://orcid.org/0000-0002-1185-5026

Ndona, Y., Setiawan, D., & Rahayu, R. (2022). Fungsi Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Menanamkan Konsep Multikulturalisme. Jurnal Sintaksis, 4(1), 91–103. https://www.ojs.yayasanalmaksum.ac.id/index.php/Sintaksis/article/download/253/254

Nuraeni, I., & Labudasari, E. (2021). Pengaruh Budaya Sekolah Terhadap Karakter Religius Siswa di SD IT Noor Hidayah. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 120–132. https://jurnal.uns.ac.id/jdc/article/download/51593/32489

Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.33367/jiee.v2i1.995

Nurhayani, Yacobus Ndona, & Ibrahim Gultom. (2024). Analysis of Character Education of Elementary School Students in the Perspective of Paulo Freire’S Philosophy of Education. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(2), 2343–2348. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i2.4473

Pasaribu, S. P. A. (2025). Implementasi Budaya Positif Sekolah Sebagai Penanaman Konstitusi Dasar di Sekolah Dasar. Jurnal Mudabbir, 5, 269–276. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/mudabbir/article/download/1142/944

Pridayanti, E. A., Andrasari, A. N., & Kurino, Y. D. (2022). Urgensi Penguatan Nilai - Nilai Religiusitas Terhadap Karakter Anak SD. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 40–47. https://www.ejournal.unma.ac.id/index.php/jipe/article/download/2789/1650

Puspita, A., & Harfiani, R. (2024). Penerapan Pembiasaan Positif Dalam Upaya Meningkatkan Karakter Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 25–38. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.425

Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Penerapan Karakter Disiplin melalui Pembiasaan pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3236

Sari, I. W. (2024). Pengaruh Model Hermeneutik Dilthey dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 13(3), 2847–2858. https://jurnaldidaktika.org

Sari, M., Ismail, F., & Afgani, M. W. (2023). Pembiasaan Nilai-Nilai Keagamaan Sebagai Kunci Pembentukan Karakter Religius. Adiba: Journal of Education, 3(3), 380–388. https://repository.radenfatah.ac.id/27968/1/PEMBIASAAN%2BNILAI-NILAI%2BKEAGAMAAN%2BSEBAGAI%2BKUNCI%2BPEMBENTUKAN%2BKARAKTER%2BRELIGIUS%2BJurnal%2BAdiba.pdf

Sembiring, T. (2024). Memahami Sila Persatuan dalam Konteks Keberagaman di Indonesia. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(4), 137–147. https://doi.org/10.62383/risoma.v2i4.134

Siswanto, S., Nurmal, I., & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2627

Suparwati, D. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid 19. Workshop Inovasi Pembelajaran Di Sekolah Dasar, d(4), 1–23. https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/download/53381/32209

Wilujeng, E. W. S., Sa’dullah, A., & Rodafi, D. (2020). Pembiasaan Kegiatan-Kegiatan Keagamaan Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Di Smpi Karangploso. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(8), 17–23. https://jim.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/7564/6075

Yani, S., Kusen, K., & Khair, U. (2020). Kebijakan Sekolah Dalam Penerapan Karakter Disiplin Siswa Di Sdn 77 Rejang Lebong. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 99–115. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.102

Downloads

Published

2025-09-30