Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Sistem Pernafasan Manusia Pada Kelas V SD Kristen Pupliora

Indonesia

Authors

  • Angly Nawaly PSDKU Universitas Pattimura Kabupaten Maluku Barat Daya
  • Marleny Leasa Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Melati I.S. Umarella PSDKU Universitas Pattimura Kabupaten Maluku Barat Daya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33386

Keywords:

Experimental Method, Learning Outcome, Human Respiratory System

Abstract

This research aims to determine the improvement in science learning outcomes for fifth grade student at Kristen Pupliora Elementary school. On the subject of the human respiratory system using an experimental learning model. This research is classroom action research. The research location used in this Kristen Pupliora elementary school. The subject in this research were sixteen fifth grade students at Kristen Pupliora elementary school. The results of the research show that use of experimental methods in fifth grade students at Kristen Pupliora elementary school shows a significant increase in learning outcomes which is marked by achieving learning completeness in science subjects. This can be seen from the percentage of completion in the pre-cycle of 6%, then in cycle it wa 12%, and in cycle it increased to 94%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansya, Y. A., & Salsabilla, T. (2024). Model Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Cahya Ghani Recovery.

Fitama, D. N., & Andrian, F. (2025). Pengaruh Metode Eksperimen Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2).

Hurit, A. A., & Wati, M. L. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Menggunakan Metode Eksperimen pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 2(2), 85–90. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i2.2455

Isran. (2021). Implemensi Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5631–5639.

Kalangi, V. P., & Zakwandi, R. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(2), 266–276. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i2.218

Lathifa, F. W., Fakhriyah, F., & Khamdun, K. (2025). Efektivitas Model Problem Based Learning Bermetode Eksperimen dengan Media PAREPIA untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPAS Materi Sistem Pernapasan Manusia. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 5(1), 247–258. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v5i1.1350

Maisarah, Ayudia, I., Prasetya, C., & Mulyani. (2023). Analisis Kebutuhan Media Digital Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 48–59. https://doi.org/10.56855/jpsd.v2i1.314

Namiyanto. (2023). Penerapan Metode Eksperimen Pada Materi Ajar Organ Pernafasan Manusia. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 8(1), 2477–3921.

Nurzannah, S. (2022). Peran Guru Dalam Pembelajaran. ALACRITY : Journal of Education, 2(3), 26–34. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i3.108

Salsabilah, A. R., Panjaitan, R. L., & Ismail, A. (2025). Pengaruh Metode Pembelajaran Eksperimen Terhadap Peningkatan Kemampuan Kognitf IPA Siswa Kelas IV Materi Sifat dan Perubahan Wujud Benda. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3).

Somantri, A., Djumhana, N., & Hendriani, A. (2018). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2). https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2.35552

Sulistriani, S., Santoso, J., & Oktaviani, S. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(2), 57–68. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i2.1517

Yanti, E., Utari, M., & Putera, S. (2024). Pengaruh Media Digital Dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 1(3), 339–346. https://doi.org/10.62383/hardik.v1i3.585

Downloads

Published

2025-09-30