PENGARUH PENGGUNAAN FITUR PELATIHAN MANDIRI PADA PLATFORM RUANG GTK (GURU DAN TENAGA KEPENDIDIKAN) TERHADAP KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU KELAS SEKOLAH DASAR DI KECAMATAN SABBANGPARU KABUPATEN WAJO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33359Keywords:
Platform GTK Room, Pedagogical Competency, Elementary School Teacher.Abstract
Ansar, 2025. "“The Influence of the Use of Independent Training Features on the Ruang GTK (Teachers and Education Personnel) Platform on the Pedagogical Competence of Elementary School Teachers in Sabbangparu District, Wajo Regency”". Educational Administration Study Program, Postgraduate Program, Makassar State University. (supervised by Dr. Andi Makkasau, M.Si.. and Dr. Erma Suryani Sahabuddin, M.Si.). This study aims to determine the effect of utilizing the Self-Training feature on the Ruang GTK Platform on the pedagogical competence of elementary school teachers in Sabbangparu District, Wajo Regency. The background of this research is rooted in the transformation of the national education system, which requires teachers to be adaptive to technological advancements and the implementation of the Merdeka Curriculum. The Ruang GTK Platform, a rebranding of the Merdeka Mengajar Platform, provides a Self-Training feature designed to enhance teacher quality and professionalism through flexible and independent learning access. This research employs a descriptive quantitative approach using questionnaires and open interviews for data collection. The sample consisted of 75 homeroom teachers from Cluster IV of Sabbangparu District. The results show that the level of utilization of the Self-Training feature is high, as is the level of teachers’ pedagogical competence. Simple linier regression analysis revealed a positive and significant influence between the use of the Self-Training feature and the teachers’ pedagogical competence. Thus, it can be concluded that the utilization of the Self- Training feature on the Ruang GTK Platform significantly contributes to improving teachers’ pedagogical competence, especially in the areas of lesson planning, student- centered instruction, and constructive assessment and feedback. This study recommends optimizing the use of the Ruang GTK Platform as a sustainable means of professional development for teachers.Downloads
References
kompetensinya, namun masih perlu
perhatian untuk meningkatkan
proporsi di kategori tinggi.
Berdasarkan hasil kategorisasi
skor, sebanyak 48% responden
berada pada kategori Sedang baik
dalam pemanfaatan Platform Ruang
GTK maupun Kompetensi Pedagogik.
Ini menunjukkan bahwa mayoritas
guru memiliki tingkat penggunaan dan
kompetensi yang cukup, namun
belum maksimal.
Pada variabel Platform Ruang
GTK, terdapat 29,33% guru yang
tergolong dalam kategori Rendah dan
22,67% dalam kategori Tinggi.
Sedangkan pada Kompetensi
Pedagogik, 26,67% guru berada pada
kategori Rendah dan 25,33% pada
kategori Tinggi. Temuan ini
menunjukkan bahwa meskipun
sebagian guru sudah menunjukkan
kompetensi dan pemanfaatan
platform yang tinggi, masih ada
proporsi signifikan yang perlu
ditingkatkan, terutama yang berada
dalam kategori Rendah.
E. Kesimpulan
Terdapat pengaruh positif dan
signifikan antara pemanfaatan fitur
Pelatihan Mandiri pada Platform
Ruang GTK terhadap kompetensi
pedagogik guru. Hasil analisis regresi
menunjukkan bahwa intensitas dan
kualitas penggunaan fitur pelatihan
berkontribusi terhadap peningkatan
kompetensi pedagogik guru secara
signifikan. Sebesar 46% variasi dalam
kompetensi pedagogik dapat
dijelaskan oleh penggunaan platform
tersebut. Dengan demikian, Pelatihan
Mandiri pada Platform Ruang GTK
terbukti efektif sebagai sarana
pengembangan kompetensi guru
yang relevan dengan tuntutan
Pendidikan. Adapun saran untuk Guru
Sekolah Dasar: Disarankan agar guru
terus memanfaatkan fitur Pelatihan
Mandiri pada Platform Ruang GTK
secara konsisten dan berkelanjutan.
Guru disarankan memilih modul yang
sesuai dengan kebutuhan
pembelajaran dan kondisi peserta
didik, serta menerapkan materi
pelatihan dalam praktik nyata di kelas
guna memperkuat kompetensi
pedagogik mereka.
DAFTAR PUSTAKA
Arikunto, S. (2021). Pentingnya
Kompetensi Guru dalam
Pembelajaran Abad 21.
Jurnal Pendidikan Nasional, 5(2), 45-
57
Aulia, R., Murni, S., & Desyandri.
(2023). Pemanfaatan Platform
Merdeka Mengajar dalam
Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.