PENGGUNAAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN TEKS PUISI PADA PESERTA DIDIK KELAS X SMK PUI GEGESIK

Authors

  • Alina Alina Universitas Darul Ma’arif Indramayu
  • Tobroni Universitas Darul Ma’arif Indramayu
  • Ade Hasanudin Universitas Darul Ma’arif Indramayu

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33353

Keywords:

discovery learning, poetry text, learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the discovery learning method on poetry text learning outcomes among 10th-grade students at SMK PUI Gegesik. Therefore, the hypothesis of this study is: the use of the discovery learning method in poetry text learning among 10th-grade students at SMK PUI Gegesik. This study is a population-based study. The research design used a pretest-posttest control group design, with a sample consisting of two classes: 20 students in the control class, XA, and 20 students in the experimental class, XB. Data collection included tests, observations, and documentation. All of this data was used to determine the effectiveness of the discovery learning method. Based on the analyzed data, the average learning outcome score for the control class, XA, using the Think-Pair-Share method was 71.50, while the average learning outcome score for the experimental class, XB, using the discovery learning method was 79.00. Then obtained t count = 4.781 and t table = 2.024, thus t count > t table, namely 4.781 > 2.024. thus means H0 is rejected and Ha is accepted. This shows the effectiveness of the use of the discovery learning method in learning poetry texts for class X students of SMK PUI Gegesik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1).

Asminah, A. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sejarah Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Kartu Pembelajaran Kelas Xii Ips 5 Sma Negeri 2 Bangkinang Kota Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(1), 259-276.

Ardiansyah, D., Pd, H. M., & Suryana, Y. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas Menggunakan Teknik Pancingan Kata Kunci di Kelas 5 SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 43-52.

Bustami, R. A., Sari, I. P., & Nugroho, A. (2021). Modul Menganalisis Unsur Fisik Kumpulan Puisi berbasis Kearifan Lokal. KASTRAL: Kajian Sastra Nusantara Linggau, 1(2), 29-45.

Evayani, N. L. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Metode Outdoor Dalam Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. Indonesian Journal Of Educational Development, 1(3), 391-400.

Herawati, H., & Mulyani, D. (2016). Pengaruh kualitas bahan baku dan proses produksi terhadap kualitas produk pada UD. Tahu Rosydi Puspan Maron Probolinggo. UNEJ e-Proceeding, 463-482.

Irawati, H. (2020). Analisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa calon guru biologi di Pendidikan Biologi FKIP UAD. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 33-39.

Indriani, D. S. (2014). Keefektifan model think pair share terhadap aktivitas dan hasil belajar IPS. Journal of Elementary Education, 3(2), 21-27.

Kadri, M., & Rahmawati, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu Dan Kalor. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan, 1(1), 29-33.

Lafamane, F. (2020). Karya Sastra (Puisi, Prosa, Drama).

Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2189-2198.

Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).

Nisa, K., Wulandari, A., & Rahayu, R. L. (2020). Pengaruh ketimpangan pendapatan terhadap kemiskinan di Provinsi Kepulauan Bangka Belitung tahun 2009-2018. SOROT, 15(1), 55-63.

Oktaviani, Dwi (2020). Pengaruh penerapan Model Discovery Learning Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas IV Negeri 68 Cangadi II Kecamatan Liliraja Kabupaten Soppeng. Skripsi Makassar: Universitas Makassar.

Permana, D., & Indihadi, D. (2018). Penggunaan Media Gambar Terhadap Pembelajaran Menulis Puisi Peserta Didik. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 193-205

Prayoga. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Menulis Puisi tema 6 Cita-citaku Melalu Metode Discovery Learning dan Media Gambar pada siswa Kelas VII B MI Miftahun Najhin Kauman Lor Tahun 2018/2019.

Rahma, A., Dewi, Y., & Salim, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Dalam Materi Mengidentifikasi Informasi Penting Proposal Di Kelas Xi Sma Negeri 11 Kota Jambi (Doctoral Dissertation, Universitas Jambi).

Rismayani, N. L. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 1(2).

Saariah, S. (2022). Implementasi Model Discovery Learning Dalam Pembelajaran Maharah Qira'ah Pada Kelas Viii Di Smp Muhammadiyah 1 Malang (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Sahrul, S., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Model Discovery Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Smp Kelas Viii. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 626-636.

Sari, I. P., Nugroho, A., & Sari, S. M. (2021). Perbandingan Unsur Batin Kumpulan Puisi Luka Kata Karya Candra Malik dengan Kumpulan Puisi Menyelamimu Karya Agung Setiawan S. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 4(2), 160-176.

Santosa, S., & Luthfiyyah, P. P. (2020). Pengaruh Komunikasi Pemasaran terhadap Loyalitas Pelanggan di Gamefield Hongkong Limited. Pro Mark, 10(1).

Setyaningrum, V. F., Hendikawati, P., & Nugroho, S. (2018, February). Peningkatan Pemahaman Konsep Dan Kerja Sama Siswa Kelas X Melalui Model Discovery Learning. In Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, Pp. 810-813).

Widyastuti, E. S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Materi Konsep Ilmu Ekonomi. In Prosiding Seminar Nasional (Vol. 9, Pp. 33-40).

Widiyawati. (2020). Peningkatan Keterampilan menulia Puisi Melalui Penggunaan Model Discovery Learning Siswa kelas VII SMP Negeri 3 Sungguminasa. Skripsi Makassar: Universitar Muhammadiyah Makassar.

Wulansari, D. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Metode Pembelajaran Langsung (Direct Instruction). Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 230-232.

Downloads

Published

2025-09-11

Most read articles by the same author(s)