Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD Negeri 29 Ambon

Indonesia

Authors

  • Rizki Amelia Aziz Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Leonid Ritiauw Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Samuel P. Ritiauw Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33254

Keywords:

Learning Model, Cooperative, Numbered Head Together, Critical Thinking Skills.

Abstract

This study aims to determine the application of the numbered head together cooperative learning model to improve the critical thinking skills of fifth-grade elementary school students. This study used a quantitative research design with a pre-experimental design. The sample used in this study consisted of 20 fifth-grade students at SD Negeri 29 Ambon. The data collection techniques used were observation, tests and documentation. Meanwhile, the data analysis techniques used were the N-Gain test, and Normality test. The results showed that: 1) the application of the cooperative learning model type (NHT) was very effective in the learning process, 2) there was an increase in students' critical thinking skills in social studies using the application of the cooperative learning model type (NHT).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 84–90. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p84-90

Angraeni, A. T., & Ismail. (2024). Peran Filsafat Pendidika Dalam Konteks Berpikir Kritis Untuk Menghadapi Tantangan Era Global. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04).

Ariadila, S. N., Silalahi, Y. F. N., Fadiyah, F. H., Jamaluddin, U., & Setiawan, S. (2023). Analisis Pentingnya Keterampilan Berpikir Kritis TerhadapPembelajaran Bagi Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 664–669.

Azizah, A. A. M. (2021). Analisis Pembelajaran IPS Di SD/MI Dalam Kurikulum 2013. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1), 1. https://doi.org/10.32934/jmie.v5i1.266

Briliandika, D., Putra, D. A., & Afiani, K. D. A. (2021). ANALISIS MODEL PEMBELAJARAN NHT DALAM MENINGKATAKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS. Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 16–29.

Febrianti, F. A. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS. Journal Civics & Social Studies, 3(2), 42–52. https://doi.org/10.31980/2655-7304.v3i2.696

Handayani, D., Gustina, Z., Apdasuli, R. R., Suradi, & Riadi, D. (2025). Konsep Dasar Filsafat Pendidikan Dalam Membangun Landasan Berpikir Kritis. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 231–242.

Nasution, T., & Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar IPS. Penerbit Samudra Biru.

Parni. (2020). Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Cros-Border: Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi Dan Hubungan Internasional, 3(2), 96.

Permana, E. P. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPS SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2), 49–58. https://doi.org/10.29407/jpdn.v1i2.210

Pratiwi, P. E., & Umbara, U. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Koopertif Tipe Numbered Head Together (NHT) Berbantuan Game Number Chains Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. POLINOMIAL: Jurnal Pendidikan Matematiak, 4(3), 1–9. file:///C:/Users/ACER/Downloads/adminjurnal,+10.+Nengah+Winta+Rahayu+108-116.pdf

Septarina, E., Sodikin, S., & AD, Y. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Probing Prompting dan Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 46–54. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.3971

Wasahua, S. (2021). Konsep Penyembangan Berfikir Kritis dan Berfikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Horizon Pendidikan, 16(2), 78–82.

Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Sebuah Kritik Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan

Downloads

Published

2025-09-25

Most read articles by the same author(s)