Pengaruh Media Pembelajaran Kahoot Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD Negeri 01 Fena Fafan
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33249Keywords:
Learning Media, Kahoot, Motivation, Learning Outcomes, Social Studies SubjectAbstract
This study aims to determine the difference between learning outcomes before and after using the Kahoot application in social studies lessons in Grade V elementary school. The research used a quantitative research design with a quasi-experimental approach and a non-equivalent control group design. The results showed that there was a significant increase in learning outcomes and motivation after using Kahoot media in Grade V students at Negeri 01 Fena Fafan Elementary School.Downloads
References
Andita, V., & Rafaela, D. (2023). Kajian Yuridis Tindak Pidana Pemalsuan Identitas Data Diri Dalam Situs Bantuan Kartu Prakerja. JISMA: Journal of Infomation System and Management, 5(2), 1. https://doi.org/10.46930/jurnalrectum.v5i2.3023
Bahri, S. (2021). Peningkatan Kapasitas Guru Di Era Digital Melalui Model Pembelajaran Inovatif Variatif. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(4), 93–102. https://doi.org/10.56806/jh.v2i4.58
Benufinit, Y. A., Fallo, D. Y., Enstein, J., Neno, K. J. T., & Manu, G. A. (2025). Transformasi Pendidikan di Daerah 3T: Kajian Filsafat Ilmu Terhadap Implementasi Teknologi Pendidikan. Hinef : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 4(2), 61–72.
Budiana, I. (2021). Menjadi Guru Profesional Diera Digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 02(02). https://doi.org/10.33853/jiebar.v2i2
Danuri, M. (2019). Perkembangan Dan Transformasi Teknologi Digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2), 116–123. https://doi.org/10.53845/infokam.v15i2.178
Hadiono, K., & Noor Santi, R. C. (2020). Menyongsong Transformasi Digital. Proceeding Sendiu, July, 978–979. https://www.researchgate.net/publication/343135526_MENYONGSONG_TRANSFORMASI_DIGITAL
Hidayati, R., Triyanto, M., Sulastri, A., & Husni, M. (2022). Faktor Penyebab Menurunnya Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Peresak. Jurnal Educatio, 8(3), 1153–1160. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3223
Muhajir, Rusdi, Annisa Rahmadani, Hasmalia, & Indrawati. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot Terhadap Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Disekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1–23.
Muspiroh, Cipta, N. H., & Rokmanah, S. (2023). Peran Motivasi Dalam Meningkatkan Keberhasilan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Mandiri, 9(5), 1236–1245. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.2051
Rahayuningsih, Y. S., & Muhtar, T. (2022). Pedagogik Digital Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(4). https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” 2021, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Saputra, D., & Prasetyo, K. B. (2025). STRATEGI GURU DALAM MENGEVALUASI PEMBELAJARAN DENGAN APLIKASI KAHOOT DI UPT SD NEGERI SINAR MULYO. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 341–351.
Sitompul, B. (2022). Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 32–44. https://doi.org/10.62589/jurnalpemikiranislam.v3i01.252
Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PEDAGOGIK Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93. https://journal.ummat.ac.id/index.php/fkip/article/view/10044/pdf
Tanjung, R. R., Ritonga, A. A., Abdullah, B. M., Siregar, N. A., & Armilah. (2024). Transformasi Digital dalam Pendidikan Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Teknologi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humanoria Dan Ilmu Pendidikan, 3(2).
Zaskia, A., Rahmawati, T. D., Aljanah, O. H., & Abdurrahmansyah, A. (2025). Era Digital: Mampukah Guru Membentuk Generasi Masa Depan? CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 5(1), 460–471. https://doi.org/10.51878/cendekia.v5i1.4657
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.