Pengaruh Media Pembelajaran Kahoot Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD Negeri 01 Fena Fafan

Authors

  • Desy Hukunala Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Samuel P. Ritiauw Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Leonid Ritiauw Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33249

Keywords:

Learning Media, Kahoot, Motivation, Learning Outcomes, Social Studies Subject

Abstract

This study aims to determine the difference between learning outcomes before and after using the Kahoot application in social studies lessons in Grade V elementary school. The research used a quantitative research design with a quasi-experimental approach and a non-equivalent control group design. The results showed that there was a significant increase in learning outcomes and motivation after using Kahoot media in Grade V students at Negeri 01 Fena Fafan Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andita, V., & Rafaela, D. (2023). Kajian Yuridis Tindak Pidana Pemalsuan Identitas Data Diri Dalam Situs Bantuan Kartu Prakerja. JISMA: Journal of Infomation System and Management, 5(2), 1. https://doi.org/10.46930/jurnalrectum.v5i2.3023

Bahri, S. (2021). Peningkatan Kapasitas Guru Di Era Digital Melalui Model Pembelajaran Inovatif Variatif. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(4), 93–102. https://doi.org/10.56806/jh.v2i4.58

Benufinit, Y. A., Fallo, D. Y., Enstein, J., Neno, K. J. T., & Manu, G. A. (2025). Transformasi Pendidikan di Daerah 3T: Kajian Filsafat Ilmu Terhadap Implementasi Teknologi Pendidikan. Hinef : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 4(2), 61–72.

Budiana, I. (2021). Menjadi Guru Profesional Diera Digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 02(02). https://doi.org/10.33853/jiebar.v2i2

Danuri, M. (2019). Perkembangan Dan Transformasi Teknologi Digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2), 116–123. https://doi.org/10.53845/infokam.v15i2.178

Hadiono, K., & Noor Santi, R. C. (2020). Menyongsong Transformasi Digital. Proceeding Sendiu, July, 978–979. https://www.researchgate.net/publication/343135526_MENYONGSONG_TRANSFORMASI_DIGITAL

Hidayati, R., Triyanto, M., Sulastri, A., & Husni, M. (2022). Faktor Penyebab Menurunnya Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Peresak. Jurnal Educatio, 8(3), 1153–1160. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3223

Muhajir, Rusdi, Annisa Rahmadani, Hasmalia, & Indrawati. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot Terhadap Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Disekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1–23.

Muspiroh, Cipta, N. H., & Rokmanah, S. (2023). Peran Motivasi Dalam Meningkatkan Keberhasilan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Mandiri, 9(5), 1236–1245. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.2051

Rahayuningsih, Y. S., & Muhtar, T. (2022). Pedagogik Digital Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(4). https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” 2021, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

Saputra, D., & Prasetyo, K. B. (2025). STRATEGI GURU DALAM MENGEVALUASI PEMBELAJARAN DENGAN APLIKASI KAHOOT DI UPT SD NEGERI SINAR MULYO. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 341–351.

Sitompul, B. (2022). Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 32–44. https://doi.org/10.62589/jurnalpemikiranislam.v3i01.252

Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PEDAGOGIK Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93. https://journal.ummat.ac.id/index.php/fkip/article/view/10044/pdf

Tanjung, R. R., Ritonga, A. A., Abdullah, B. M., Siregar, N. A., & Armilah. (2024). Transformasi Digital dalam Pendidikan Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Teknologi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humanoria Dan Ilmu Pendidikan, 3(2).

Zaskia, A., Rahmawati, T. D., Aljanah, O. H., & Abdurrahmansyah, A. (2025). Era Digital: Mampukah Guru Membentuk Generasi Masa Depan? CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 5(1), 460–471. https://doi.org/10.51878/cendekia.v5i1.4657

Downloads

Published

2025-09-23

Most read articles by the same author(s)