ANALISIS MISKONSEPSI PESERTA DIDIK PADA MATERI PERSAMAAN LINIER SATU VARIABEL DALAM BUKU MATEMATIKA TINGKAT SMP
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33165Keywords:
Misconception, Linear Equations in One Variable, Junior High School Mathematics, Textbooks, Mathematics Learning.Abstract
This research aims to analyze various forms of misconceptions in the understanding of students regarding the material of Linear Equations in One Variable (LEOV) found in junior high school mathematics textbooks. The method used in this study is qualitative descriptive analysis by examining the material, examples, and questions that have the potential to cause misconceptions. Data were obtained through content analysis of the books and identifying conceptual errors that may be experienced by students. The results of the study indicate that there are still several misconceptions that arise regarding the material, including errors in understanding the concept of an equation as an open statement, mistakes in writing Linear Equations in One Variable, and errors in operating that material. These findings demonstrate the need for improvement in all forms of material presentation and teaching strategies to minimize misconceptions. Thus, this analysis is expected to provide input for teachers and textbook authors to enhance the quality of mathematics education at the junior high school level.Downloads
References
Armanto, D., Manurung, S. L., Susiana, & Waluyo, S. (2024). Belajar literasi numerasi matematika untuk siswa SMP kelas 7. UMSU Press.
Aspar. (2020). Wajib belajar matematika kelas X SMA/MA program IPS. Uwais Inspirasi Indonesia.
Djumanta, W. 2020. Mari Memahami Konsep Matematika. Bandung: Grafindo Media Pratama.
Fitriyah, D. E. N. (2024). Miskonsepsi siswa pada materi Persamaan Linear Satu Variabel menggunakan asesmen diagnostik di SMPN 1 Bangsalsari Jember. [Skripsi/jurnal].
Hidayat, A., & Ramadhani, N. (2022). Strategi pembelajaran matematika untuk mengatasi miskonsepsi siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 9(2), 22–30.
Hidayatullah, R. 2022. Math: Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Tangerang: Grafindo.
Nababan, D. T. C., dkk. (2024). Miskonsepsi siswa dalam materi Persamaan Linear Satu Variabel pada siswa SMP Negeri 2 Sebawi. Educatio, 14(2), 68–81.
Nugroho, A. A., & Mampouw, H. L. (2020). Analisis miskonsepsi siswa dalam menyelesaikan persamaan linear satu variabel. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 5(2), 95–104.
Prabowo, A. & Permatasari,D. S. (2022). Analisis Kinerja Siswa dalam Pemahaman Materi Sistem Persamaan Linier: Suatu Tinjauan Awal. Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 2(1). 27-40.
Putri, A. R., & Sari, D. P. (2021). Identifikasi miskonsepsi siswa SMP pada materi persamaan linear satu variabel. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 7(1), 45–53.
Putri, J. H., Diva, D. F., Dalimunthe, N. F., Prasiska, E., & Irani, A. R. 2024. Miskonsepsi dalam Pembelajaran Matematika: Sebuah Tinjauan Literatur terhadap Penelitian-Penelitian terbaru. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 4(3). 580-589.
Rahayu, S., & Sunarto. (2020). Pemahaman konsep aljabar siswa SMP dalam menyelesaikan SPLSV. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 101–115.
Rayhan, A. & Sudihartini, E. 2022. Analisis Kesulitan Siswa SMP pada Konsep Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV). Jurnal Pendidikan Matematika,10(2).334-346.
Rohmah, M., Priyono,S., & Sari, R. S (2023). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Miskonsepsi Peserta Didik SMA.UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 7(2), 39-47.
Setiawan, D., & Kurniawati, R. (2023). Analisis miskonsepsi siswa pada pembelajaran aljabar. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 11(3), 199–210.
Supriyanto, B. (2021). Peran guru dan buku teks dalam membentuk miskonsepsi siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 88–97.
Syahputra, H., & Manurung, S. (2023). Analisis penyebab miskonsepsi siswa SMP pada SPLSV. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 11(1), 25
Yuniawati,S., Palupi,E.L.W.,& Fiangga,S. (2024). Pengembangan e-comic Matematika Berbasis Pendekatan Matematika Realistik (PMR) pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. Math dunesa, 13(2). 577-595
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.