PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA BAAMBOOZLE PADA MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sarah Faradillah PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa
  • Destri Astrianingsih PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa
  • Vivit Nurhikmah Havita PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.33154

Keywords:

baamboozle, critical thinking, biodiversity, elementary school students

Abstract

The aim of this study is to evaluate students' critical thinking skills using Baamboozle as a learning medium on the topic of biodiversity. The research employed a One-Group Pretest-Posttest Design within a pre-experimental model, conducted in a single class. A total of 35 fifth-grade students participated in the study. Data were collected through critical thinking tests administered as pretests and posttests. The data were analyzed using a paired sample t-test with the help of SPSS. The results indicate a significant difference between the pretest and posttest scores after the implementation of Baamboozle in the learning process. These findings demonstrate that Baamboozle effectively enhances students' critical thinking skills. Therefore, Baamboozle can be considered an innovative and engaging learning medium to support the development of critical thinking skills among elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, Tulus, J., & Rachmi, A. (2016). Implementasi Digital-Age Literacy Dalam Pendidikan Abad 21 Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, 2016–2113. https://media.neliti.com/media/publications/173402-ID- none.pdf

Akhyaruddin. (2022). Implementasi Project Based Learning-Case Method (PjBL- CM) dalam Pembelajaran Morfologi Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1),1. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.243

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Arif, M., Mohamad, N., & Imam, S. (2016). DINAMIKA PEMAHAMAN KONSEP SISWA SMP PADA MATERI ENERGI NORMALIZED GAINVERSUS NORMALIZED LOSS. 5(2), 991–1000.

Avinda, F., Heni, P., & Yanuar, H. M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMP Negeri 2 Pangkah Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Kognitif Impulsif. Aksioma, 9(1), 11–20.

Azzahra, K. C. M., Lailatun, N., Yova, M., & Wismanto. (2024). Pemilihan Media Pembelajaran Yang Tepat Untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Inovasi Pendidikan,1(3),76–85. https://doi.org/https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3. 243

Deandra, K. M., Ami, S., & Haryono. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Bamboozle dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas X di SMAN 1 Pamarayan. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(1), 509–520. Dewa, A. K. T. A., & I, K. D. A. S. P. (2022). Analisis Media Pembelajaran IPA Terhadap Ketercapaian Pembelajaran Dideferensiasikan Di Kelas IV Semester 1 SDN 2 Cempaka Tahun 2022. Wahana Chitta Jurnal Pendidikan, 8(5), 30–39.

Firdayu, F., & Ardipal. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6SE-Articles) 6330–6338. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1387

Gesy, S. S., Basuki, A., Churiyah, M., & Agustina, Y. (2023). Meningkatkan Berpikir Kritis Melalui Media Pembelajaran Google Site Model Case Based Learning. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 8(1), 38–53. https://doi.org/10.17509/jpm.v8i1.49216

Ghozali. (2021). APLIKASI ANALISIS MULTIVARIATE Program IBM SPSS 26 Dengan Edisi 10 (Cetakan X). Badan Penerbit - Undip.

Hamdani M., Prayitno B. A., & Karyanto P. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Proceeding Biology Education Conference, 16(Kartimi).

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633

Hanifa, N. ’Aini, Christina, K. S., Naufal, I., & Rini, S. (2024). Kemampuan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah Berorientasi Numerasi pada Konten Aljabar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 841– 853. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i1.2531

Haris, T. H., & Dewi, C. (2018). Penerapan Pembelajaran Bioenterpreneurship Pada Sub Materi SpermatophytaUntuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X Di SMA Negeri 1 Tanjung Brebes. Jurnal Ilmu Alam Indonesia, 1(4), 201–213.

Ika, P., Thoriq, A., Nelman, W., Nazwa, K., Sitevis, N., & Eka, S. (2024). JENIS- JENIS MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(12), 97–102. http://jonedu.org/index.php/joe

Ititi, F., Sulastri, A., Muspita, Z., & Sururuddin, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Eth (Everyone Is A Teacher Here) dengan bantuan Ice Breaking Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 MI Husnul Abror. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 15.

Kementrian, P. dan K. R. I. (2013). Lampiran Permendikbud No. 64 Tahun 2013 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. https://www.slideshare.net/slideshow/06-b-salinan-lampiran-permendikbud/no-64-th-2013-ttg-standar-isi/26482773

Maulida, Muhibbuddin, & Yusrizal. (2015). Analisis Indeks Kesukaran dalam Pengembangan Item Tes pada Konsep Sel Tingkat Sekolah Menengah Atas. Jurnal EduBio Tropia, 3(1), 42–45.

Maulida, Z. A., Masrukan, & Tri, S. N. A. (2024). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Model Problem Based Learning dengan Asesmen Dinamis Berpendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2). https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i2.3255

Mubarrok, A., Budi Waluyo, S., Rachmani Dewi Zaenuri, N., & Agoestanto, A. (2025). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika Peran Media Pembelajaran Interaktif terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 8. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Nadia, C., Murjainah, & Maharani, O. (2025). PENGARUH MEDIA EDUGAME BAAMBOOZLE TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS KELAS V DI SD NEGERI 195 PALEMBANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 200–212.

Nicky, F., Ahmad, S., & Ilmi, N. R. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Pada Materi Suhu Dan Kalor. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 261–269. https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/1 306

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3(1). https://doi.org/10.33511/misykat.v3i1.52

Nurul, A., & Eka, A. F. (2025). Pengaruh Penggunaan Baamboozle Sebagai Media Test Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Sosiologi Kelas XI di SMAN 2 Pariaman. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 4(1). https://doi.org/10.24036/nara.v4i1.299

OECD. (2014). PISA 2012 results: Students and money - Financial literacy skills for the 21st century (Volume VI). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264208086-en

Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787

Rida, M. S., Ratih, P. P., & Sri, E. K. D. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Baamboozle terhadap Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negeri. Journal of Elementary School, 3(2).

Rio, T. H., Hamidah, & Jaka, W. K. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Game Based Learning dengan Quiz Game Baambloze terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa SMP. Original Research, 337–346.

Rodhotun, N., & Ayu Pratiwi Dia. (2024). IMPLEMENTASI MODEL MARS DAN MEDIA BAAMBOOZLE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN BERPIKIR KRITIS SISWA DI SDN BENUA ANYAR 8 BANJARMASIN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 619–638.

Saffitri, Kurnisar, & Tyas, M. M. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Baamboozle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran PPKn Kelas XI SMA. Jurnal Educatio, 10(4), 1233–1240. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i4.9519

Salsanila, & Emil, E. F. (2025). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Baamboozle t erhadap Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(2025).

Saputri, H. A., Zulhijrah, Larasati, N. J., & Shaleh. (2023). Analisis Instrumen Assesmen : Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesukaran, dan Daya Beda Butir Soal. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(05), 2986–2995.

Sugiyono. (2017). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF DAN R&D (Cetakan 25). Alfabeta Bandung.

Sugiyono. (2023). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF, DAN R&D (Cetakan 5). Alfabeta Bandung.

Tsurayya, Nabhana, A., & Fitria, S. (2023). Pemanfaatan Media Interaktif Berbasis Baamboozle pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa, 6(2).

Ulviah, L. (2024). Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3), 976–985. https://doi.org/10.20961/shes.v7i3.91788

Yoki, A., Evi, L., & Yusu, A. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah. Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 6(1). https://doi.org/10.37676/professional.v6i1.839

Yunita, A., Nurlinda, S., & Yuyun, Y. (2024). PENGGUNAAN MEDIA INTERAKTIF BAAMBOOZLE TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 816–824.

Downloads

Published

2025-12-01