PROFIL PERAN GURU SD DALAM KEGIATAN BELAJAR MENGAJAR DARI RUMAH DI MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Olivia Disjayanti Fauzi PGSD FPIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Septi Budi Sartika PGSD FPIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v5i2.3312

Keywords:

profile, role of teacher’s in primary school, teaching learning from home, covid-19 pandemic

Abstract

This research aims to describe the role of teacher’s in teaching learning activities from home in SDN Gelam 1 Candi Sidoarjo during covid-19 pandemic. The research method uses qualitative research of phenomenological types. Data collection techniques using questionnaires given to students, teachers, and parents. Data analysis techniques using the Miles & Huberman model, which includes data reduction, data display, verification and conclusions. The results showed all indicators namely planning, implementation, assessment, and allocation of learning time, meaning that all indicators of the application of learning have been achieved and there are no significant constraints during the learning activities teaching from home. This research uses a questionnaire instrument in which the questionnaire instrument is closed so that the data results are less in-depth, further research is expected to uncover the phenomenon through interview techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, J. S. (2013). Pendidikan Karakter Disiplin anak pada keluarga guru (Studi Kasus di Desa Pandes Kecamatan Wedi Kabupaten Klaten). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Amelia, S., Tursina, T., Nikmah, S., & Sofyan, F. A. (2020). Sistematika A Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Daring di rumah Lewat Televisi Saat Terjadinya Covid-19. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(2), 120–131.

Andini, Y. T., & Widayanti, M. D. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di TK Bias Yogyakarta. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 4(2), 206–216.

Arifin, M. (2020). Kutunggu Hadirmu di Depan Layar Int. Retrieved from Kumpulan Penelitian dan Pengabdian Dosen website: publikasiilmiah.umsu.ac.id

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Fitriyani, R.,Fernandes, R. (2020). Pelaksanaan Student Centered Learning Berbasis Online pada Pembelajaran Sosiologi Siswa Kelas X IPS SMA Negeri 4 Bukittinggi Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 8–18.

Gunawan, C. I.,Yulita, S. (2020). Anomali Covid-19: Dampak Positif Virus Corona Untuk Dunia. IRDH Book Publisher.

Hasyim, M. H. M. (2014). Penerapan Fungsi Guru dalam Proses Pembelajaran. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 265–276.

Hero, H.,Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139.

Inah, E. N. (2015). Peran komunikasi dalam interaksi guru dan siswa. Al-Ta’dib, 8(2), 150–167.

Kemdikbud. Siaran Pers Biro Kerja Sama dan Hubungan Masyarakat Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. , (2020). Indonesia.

Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34.

Miles, M. B., Huberman, A. M., Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. RIS Publisher: Emerald Group Publishing Limited.

Musfiqon. (2012). Panduan Lengkap Metodologi Penelitian. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Purwanto, Agus, et al. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemic Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online Di Sekolah Dasar. Eduspsycouns: Journal Of Education, Psychology And Counseling, 2(1), 1–12.

Qurrotul, A. (2014). Keterampilan Analisis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Pada Tema VIII Subtema II Ditinjau Dari Gender. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Rusmana, F. A. (2018). Peningkatan Keberanian Siswa Berbicara Dalam Diskusi Kelas Menggunakan Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Pada Siswa Kelas VII di SMP Negeri 1 Natar Tahun Pelajaran 2017/2018. ALIBKIN: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1). Retrieved from jurnal.fkip.unila.ac.id

Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: PT. Kencana.

Setiawan, A. R. (2020). Lembar Kegiatan Literasi Saintifik Untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Coronavirus 2019. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 28–37.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan Rnd. Bandung: Alfabeta. Bandung: Alfabeta.

Utomo, W. A. (2019). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Kompetensi Guru di SDN Sembungharjo 01. Universitas Islam Sultan Agung.

Wiryanto, W. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Di Tengah Pandemic Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(2).

Downloads

Published

2020-12-30