ANALISIS KESESUAIAN GURU DALAM PEMILIHAN MEDIA PEMBELAJARAN PADA MODUL AJAR DAN PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS III SDN PASARKEMIS III
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.33095Keywords:
teachers, independent curriculum, learning media, teaching modulesAbstract
This descriptive qualitative study aimed to analyze the appropriateness of teachers in selecting learning media within teaching modules and the implementation of mathematics learning for Grade 3 students at Pasarkemis III Elementary School. The research subjects consisted of Grade 3 teachers, while the data were collected using observation, interviews, and documentation. Data analysis employed Miles and Huberman’s model: data reduction, data display, and conclusion drawing. The results showed that teachers generally selected appropriate media according to the Merdeka Curriculum. However, some media were not applied due to technical constraints, limited mastery, and availability of facilities. This study recommends continuous professional development and adequate school support to optimize the use of instructional media
Downloads
References
Afridzal, A. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Menggunakan Media Gambar dan Video Animasi pada Materi Karangan Deskripsi di Kelas III SD Negeri 28 Banda Aceh. Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala.
Amalia, R. (2022). Indikator Konsentrasi Belajar dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 45–53.
Ananda, R. (2021). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kencana.
Ananta, A., & Sumintono, B. (2020). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 15(1), 33–42.
Arifin, Z. (2020). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azhar, A. (2023). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Daryanto. (2021). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dewi, F. (2020). Strategi Pemilihan Media dalam Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Djamarah, S. B. (2020). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2021). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Haryanto. (2021). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(2), 77–85.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.
Kristanto, A. (2021). Media Pembelajaran di Era Digital. Bandung: Alfabeta.
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2020). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Lestari, D., & Andayani, S. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Surabaya: Unesa Press.
Moleong, L. J. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2022). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sudjana, N. (2021). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Novak, J. (2020). Pendekatan Inovatif dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 12(1), 15–27.
Pramono, B. (2022). Modul Ajar sebagai Alat Bantu Pembelajaran Efektif. Jakarta: Media Edukasi Nusantara.
Riyanto, Y. (2021). Media Pembelajaran dan Teknologi Pendidikan. Surabaya: Unesa Press.
Susilowati, E. (2021). Penggunaan Media Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(3), 112–120.
Widodo, S., Utami, R., & Kurniawan, H. (2023). Program Sekolah Penggerak dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Inovatif, 18(2), 55–66.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















