Penerapan Model Pembelajaran Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Materi Cahaya Dan Sifatnya Pada Siswa Kelas V SD Kristen Patti, Kabupaten Maluku Barat Daya
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33074Keywords:
Learning Model, Think Pair Share, Learning Outcomes, ScienceAbstract
This study aims to determine the application of the think-pair-share learning model on improving the science learning outcomes of fifth-grade students with the material on light and its properties. The type of research used is classroom action research, with the research subjects being 12 fifth-grade students at Patti Christian Elementary School in Southwest Maluku Regency. The results of the study show that there was an increase in student learning outcomes, as indicated by the achievement of learning completeness in the science subject of light and its properties, namely from 23% in the pre-cycle to 38% in cycle I, then increasing again to 69% in cycle IIDownloads
References
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pendidikan, 1(1).
Arlina, Amini, A., Ainun, N., & Maharani, M. (2023). Upaya Guru dalam Meningkatkan Minat Siswa di MIS SKB 3 Menteri Al-Ikhwan Desa Mekar Tanjung Kab. Asahan. Ainara Jurnal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 4(1), 34–38.
Fauzi, S. A., & Mustika, D. (2022). Peran Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2492–2500.
Harahap, R. R. (2024). Penetapan Tujuan dan Sasaran Program Pendidikan. In A. C. Purnomo (Ed.), Perencanaan Program Pendidikan. Sada Kurnia Pustaka dan Penulis.
Idayani, N. P. (2021). Pembelajaran Kooperatif Model TPS ( Think Pair Share ) Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA. Journal of Education Action Research, 5(3), 416–422. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index%0APembelajaran
Kamil, V. R., Arief, D., Miaz, Y., & Rifma. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VI. Jurnal Basicedu, 6(3). https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Khaesarani, I. R., & Khairani Hasibuan, E. (2021). Studi Kepustakaan Tentang Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 15(3), 42. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPM/article/view/38716
Larasati, D., Mulyono, D., & Yuneti, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Pada Pembelajaran Ipa Siswa Kelas Iv Sd Negeri 38 Lubuklinggau. LJSE Linggau Journal Science Education, 4(2), 37–43. https://doi.org/10.55526/ljese.v4i2.372
Mutiaramses, S, N., & Murni, I. (2023). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 208–224. https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v2i2.104
Rachmawati, A., & Erwin. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Berbantuan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230
Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN 1 Gamping. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92–109. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.373
Sukadana, I. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 50–55. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.44596
Widianti, R., Sekaringtyas, T., & Sari, Y. (2025). Hubungan Antara Kecemasan Belajar IPA dan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3).
Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.