ANALISIS KREATIVITAS SISWA DALAM PEMANFAATAN BARANG BEKAS DALAM PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA SISWA KELAS V SDN 25 BETUNG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.33032Keywords:
creativity, used goods, pancasila student profile strengthening projectAbstract
This study aims to describe the form of creativity shown by students in processing used goods into useful products, and to analyze student independence in the process of designing and making works. Using a descriptive qualitative approach. Data collection techniques were carried out through direct observation of P5 activities, interviews with the principal, grade V teachers and grade V students, and documentation of student work. The subjects of the study were 18 grade V students of SDN 25 Betung. The results of the study showed that most students showed a fairly high level of creativity in designing and making products from used goods such as making hanging mini pots and composting them using dry leaves (biohdrogen). Students developed new ideas, used various recycled materials, and conveyed ideas independently and collaboratively. Overall, this activity had a positive impact on shaping students' character such as, believing and being devoted to God Almighty, independence, creativity, and concern for the environment. Thus, the Pancasila Student Profile Strengthening Project activity based on the utilization of used goods has proven to be effective in fostering creativity while strengthening the values of the Pancasila Student Profile.Downloads
References
Agustine C.P & Andriadi, Dkk. (2023) “Implementasi Kurikulum Merdeka”, PT. Literasi Nusantara Abadi Grup, Malang.
Azizah, S. N., & Prasetiyo, W. H.(2023). Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka: Persepsi dan Harapan Pengajar PPKn. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(7), 5375–5383.
Azkiya Safitri & Daningsih Kurniasari & Muhammad Ichsan (2024). Implementasi Dimensi Kreatif Profil Pelajar Pancasila Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Siswa Kelas Iv Sdn Kebon Kawung. Sindoro Cendikia Pendidikan Issn: 3025-648, Vol.5 No 8 Tahun 2024.
Baehaki, A. (2023). Faktor Penghambat Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4004.
Dian Safitri, ‘Pemanfaatan Barang Bekas dalam Mengembangkan Kreativitas Anak di Kelompok A PAUD Al-Amin Lembah Mukti Kecamatan Dampelas Kabupaten Donggala’ (unpublished Skripsi, Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK) Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palu, 2020) [accessed 9 March 2023]., h. 3.
Ernawati, SE. (2023). “Aneka Kreasi dari Botol Bekas”. Jl. Merpati No. 9, Karangmojo, Wedomartani, Ngemplak, Sleman, DIY.
Faishol, R., Meliantina, Ramiati, E., & Putri, llyaana I. E. (2021).PendampinganKegiatan Pembelajaran Siswa dengan Memanfaatkan Barang Bekas Untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Kreativitas pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 92–100.
Fitriyah, N., & Wibowo, A. (2020). Pengembangan Kreativitas Peserta Didik Melalui Strategi Pembelajaran Aktif. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 25(1), 90–96.
Fitriani, S. (2023). Pemanfaatan Barang Bekas dalam Konteks Lingkungan Hidup. Jakarta: Prenada Media.
Hidayati, N. (2020). Pengelolaan Sampah dan Lingkungan Sekitar Sekolah. Malang: UB Press.
Hanifah, R. (2021). Kreativitas dalam Pembelajaran: Kajian Psikologis. Jurnal Edukasi Kreatif, 5(1), 55–62.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jakarta: Direktorat Jenderal PAUD, Dikdasmen.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2023). Kompetensi dan Tema Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. hlm. 1.
Laksana, R. B. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam pembelajaran berbasis proyek. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 13(1), 77–79. Lestari
Lestari, S., & Budiman, S. N. (2022). Penerapan gaya hidup berkelanjutan melalui pemanfaatan barang bekas. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 10(3), 75-85.
Munandar, U. (2020). Pengembangan Kreativitas Anak. Jakarta : Gramedia
Nadia, P. (2024). Penguatan profil pelajar Pancasila dalam mengembangkan kreativitas peserta didik di SDIT Ummu Fathimah Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan dan Karakter, 5(1), 23–32
Octaviyanti, Faridah (2023) Pengaruh Kreativitas Dan Efikasi Diri Terhadap Keberhasilan Usaha Pada Sentra Industri Kaos Suci Bandung. Other thesis, Universitas Komputer Indonesia.
Pratiwi, D. (2023). "Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kreativitas Siswa dalam Pemanfaatan Barang Bekas." Jurnal Pendidikan dan Kreativitas, 12(1), 45-58.
Sartika, D. (2020). Kreativitas siswa dalam memanfaatkan barang bekas sebagai pembelajaran tematik. Jurnal Inovasi Pendidikan SD, 5(2), 101–109.
Siregar, R. (2022). Asesmen Kreativitas Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Suryani, T. (2022). Kreativitas Anak Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.
Tiara, R. (2023). Mengembangkan kreativitas siswa melalui pembelajaran berbasis projek. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 45-53.
Yekti Ardianti and Nur Amalia, ‘Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka Dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar’, Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6.3 (2022), 399–40.
Wahyuni, A (2024). Inovasi Media Pembelajaran: Kreatif Mengelola Barang Bekas.
Zakiah, D. (2019). Pendidikan Kreativitas di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.