PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA GAME EDUCAPLAY TERHADAP PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP MATERI ENERGI DISEKITAR KITA PADA SISWA KELAS III DI SDN GORDA 2

Authors

  • Sulistia Ningrum UNIVERSITAS BINA BANGSA
  • Diana Ayu Rostikawati UNIVERSITAS BINA BANGSA
  • Sohri Ramadhan Al-Fikri UNIVERSITAS BINA BANGSA
  • Ani Purwatisari UNIVERSITAS BINA BANGSA

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32907

Keywords:

Educaplay Game Media, Concept Understanding

Abstract

Students' understanding of the concept of energy in everyday life is still relatively low, which affects less than optimal learning outcomes. This study aims to test the effectiveness of using Educaplay as an interactive learning medium in improving the understanding of energy concepts in third-grade students at SDN Gorda 2. The research method used a quasi-experimental approach with a two-group pretest–posttest design, where the experimental class received treatment using Educaplay media, while the control class received conventional learning. The research instrument was a multiple-choice test totaling 25 questions given before and after the treatment. Data were analyzed through prerequisite tests and non-parametric tests. The results showed a significant effect of using Educaplay (p < 0.05). The average increase in student understanding in the experimental class reached 58.05%, while in the control class only 35.30%. These findings confirm that the use of Educaplay is effective as an alternative learning strategy. In addition, this study provides practical implications for teachers in selecting innovative and appropriate digital learning media to support the learning process of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arum, N. S., & Dimyati, F. A. 2023. "Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ipas Kelas 5 Berbatuan Kuis Educaplay Di SDN Nglambangan 01." Jurnal Media Akademik (JMA), 2(12)

Agdiyah, A. F., & Mustopa, S. (2024). Pengaruh Media Interaktif Educaplay pada Pembelajaran Matematika di Kelas III SD. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(6).

Azahara, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Dalam Pemecahan Soal-Soal Geometri. Journal of Basic Education Research, 1(1), 29–35. https://doi.org/10.37251/jber.v1i1.26

Barkah, L., Puspita Rini, C., & Amaliyah, A. (2022). ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP IPA SISWA KELAS IV SDN KALIDERES 09 PAGI. Berajah Journal, 2(2), 287–292. https://doi.org/10.47353/bj.v2i2.91

Dian Syarifah, N., Damayanti, R., Dwiyanto, M., Wijaya Kusuma Surabaya, U., Negeri Dukuh Kupang, S. I., & Kunci, K. (2024b). Edutama : Jurnal Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas E-ISSN: 3048-3107 Pemanfaatan Video Animasi dan Games Educaplay untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa Materi Sejarah Pancasila. 1(1). https://doi.org/10.69533

Erina Susanti, N. K., Asrin, A., & Khair, B. N. (2021). Analisis Tingkat Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SDN Gugus V Kecamatan Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 686–690. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.317

Ge’e Suryaningsih Ros.,& Dahlan Zaini (2025) Pengaruh Media Interaktif Educaplay terhadap Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar, jurnal ilmu pendidikan, 8(2).

Hayati Suci.,Antoni Prado Del,M., Sofwan M.,Rosmalinda.,Risdalina.,& Violita Zahyuni. Pendampingan Guru Sekolah Dasar dalam Penerapan Platform Educaplay pada Pembelajaran Matematika untuk Melatih Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa di SD (2025). 7(1),https://doi.org/10.32332/bbafbj70

Irma Setianingsih, Ayeb Rosidi, & Imam Anas. (2025). Pengaruh Game Educaplay terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA N 2 Ungaran Kab. Semarang. Al Qodiri : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 22(3), 343–356. https://doi.org/10.53515/qodiri.2025.22.3.343-356

Lestari Nurhaliza M.,Hepsi Nindiasari.,Maman Fathurrohman. (2025). Efektivitas Game Educaplay dalam meningkatkan Kemampuan Numerasi Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal ilmiah ilmu pendidikan, 8(7).

Mujahidah Qonita.,&Evi Mailani (2025). Pengaruh penggunaan Aplikasi Game Educaplay (Froggy Jumps) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV di SDN 023905 Binjai Utara. Intelectuals Journal,6 (3),2762-2771. http://doi.org/10.54373/imeij.v6i3.2878

Putri Nurani, C., & Hakim Lukman, D.,(2022). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XII Pada Materi Program Linier. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(6).https://doi.10.22460/jpmi.v5i6.1573-1580

Ramadhani Susi., Muhamad Yusuf Hidayat.,Ulfiani Rahman.(2025). Penerapan Games Educaplay Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Gerak Lurus Kelas X SMA Negeri 4 Bulukumba. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(2), 20492-20496.

Setya Novanto, Y., Djudin, T., Yani, A., Basith, A., & Murdani, E.(2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Dasar indonesia, 8(1), 43-46.

Wardhani Shinta Ayu.,Erwin Putera Permana.,Misbahul Anam.,(2025). Penggunaan Game Educaplay Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Tradisi Masyarakat Indonesia. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3)1-6. https://doi.org/10.47/pgsd.v213.1586

Downloads

Published

2025-09-11