PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS SMART BOX PADA MATA PELAJARAN IPAS UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Feby Pelani Trisnawati Universitas Pelita Bangsa
  • Ira Restu Kurnia Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.32895

Keywords:

learning media, smart box, student learning motivation, IPAS, ADDIE

Abstract

This research aims to develop smart box learning media as a teaching aid or learning tool to increase the motivation of fourth grade elementary school students to the value of the material currency. The development Model in this research is ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model with research subjects of fourth grade students. Data collection instruments include observation, interviews, expert validation questionnaires, teacher and student response questionnaires and pre-match and post-test learning motivation questionnaires. The results of the validation of the feasibility of material experts obtained 92.5%, media experts obtained 92.86%, and linguists obtained 95.83%. The results of the feasibility of teacher responses obtained by 95% and student responses obtained by 86.97%. While the N-Gain results obtained by 0.8 with high criteria and a percentage of 80%.  The results of this study indicate that the smart box Learning media developed is very feasible and effective to improve the learning motivation of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, Siti & Eka Yusnaldi. (2024). Pengembangan Media Smart Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol 13 No 3. Diunduh pada 10 Mei 2025.

Aziz, A., & Munif Shaleh. (2019). Variasi Metode Pembelajaran dan Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 4 (1), 87-94. Diunduh pada 06 Februari 2025.

Az-Zahro, Faricha dkk. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Magic Box Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPAS SDIT Al-Islam Sine. Global Education Jurnal, Vol 1 No 2, 292-303. Di unduh pada 06 Februari 2025.

Basori. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Kotak Pintar Di TK Mujahadah. Jurnal Al-Abyadh, 3(2), 52-58. Diunduh pada 06 Februari 2025.

Rahman, Abdul, et al. (2014). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Metode Inkuiri dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, Vol. 3, no. 7. Diunduh pada 06 Februari 2025.

Rahman, Sunarti. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. Diunduh pada 02 Agustus 2025.

Sukarelawan, Irma dkk. (2024). N-Gain vs Stacking. Yogyakarta: Suryacahya.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Downloads

Published

2025-12-13

Most read articles by the same author(s)