MENANAMKAN SEMANGAT PELAYANAN SEJAK DINI MELALUI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN

Authors

  • Juwinner Kasingku Universitas Klabat, Indonesia
  • Winda Novita Warouw Universitas Klabat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32891

Keywords:

Christian Religious Education, Passion of Service, Children’s Character, Early Childhood

Abstract

In the midst of rapid technological advancement and the strong influence of consumerist culture, children today are increasingly driven to live individualistic lives and show less sensitivity toward others. This phenomenon highlights the critical role of Christian Religious Education (CRE) in instilling a spirit of service from an early age. This study aims to explain how strategies and implementations within CRE can shape a servant-hearted character in children. Using a qualitative method with a library research approach, data were collected from various relevant academic sources. The findings reveal that CRE plays a strategic role in nurturing a spirit of service through three main approaches: the early inculcation of Christian values, the use of relevant and interactive learning, and providing opportunities for children to practice serving directly. By taking Jesus as the ultimate example, children can learn to serve with love, responsibility, and humility. When these strategies are applied consistently, the spirit of service will grow naturally and shape children into individuals who are ready to serve in the family, church, and community from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardiyanto, Y. (2024). Mewujudkan pelayanan yang berkenan di mata Tuhan: konsep service excellence berdasarkan kolose 3:23. Teokristi: Jurnal Teologi Kontekstual Dan Pelayanan Kristiani, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.38189/jtk.v4i1.869

Br Silitonga, R. J., Fitriani, Y., & Arzaqi, R. N. (2025). Penguatan karakter religius anak usia dini melalui cerita alkitab di sekolah minggu. Aulad: Journal on Early Childhood, 8(1), 542–553. https://doi.org/10.31004/aulad.v8i1.1057

David, J., Rede, S., Salebu’, A. N., Timbayo, M., & Rini, R. (2025). Peran pendidikan agama kristen dalam pembentukan karakter anak usia dini. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 108–116.

Ferianti, Y. (2021). Pentingnya etika kristen dalam pendidikan agama kristen terhadap anak sekolah minggu sebagai dasar pembentukan karakter. Inculco Journal of Christian Education, 1(2), 81–94. https://doi.org/10.59404/ijce.v1i2.19

Gultom, R., Lumbantoruan, T., Sitorus, R., & Hasibuan, C. (2025). Tumbuh dalam kasih Kristus: pendampingan spiritual anak melalui program pembinaan gereja. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(1), 872–878.

Gurning, E. B. (2023). Teladan orang muda berdasarkan surat 1 Timotius 4:12. Haggadah: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(2), 197–208. https://doi.org/10.57069/haggadah.v4i2.6171

Istapawati, I. (2022). Keteladanan guru pendidikan agama kristen yang memiliki karakter Kristus terhadap peserta sidik di Sekolah. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 14–32. https://doi.org/10.38189/jan.v3i1.305

Istati, D. (2019). Membentuk karakter bangsa sejak usia dini. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 6(01), 66–76. https://doi.org/10.21009/JKKP.061.09

Kasingku, J. D., & Lotulung, M. S. D. (2024). Peran guru pendidikan agama kristen dalam membentuk karakter peserta didik. Jurnal Educatio, 10(1), 331–339. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i1.7839

Kasingku, J., & Siby, R. (2024). Pengaruh kepemimpinan kristen terhadap pergaulan orang muda di dalam gereja. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 1572–1583. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13514

Khaironi, M., & Ramdhani, S. (2017). Pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal Golden Age, 1(2), 82–89.

Komdigi. (2025). Komitmen pemerintah melindungi anak di ruang digital. Komdigi.Go.Id. https://www.komdigi.go.id/berita/artikel/detail/komitmen-pemerintah-melindungi-anak-di-ruang-digital

Kurniawan, R. D., Hutagalung, S., & Ferinia, R. (2021). Peran gereja dalam mendidik anak-anak terlibat dalam pelayanan semenjak dini. JURNAL KADESI, 4(1), 123–138. https://doi.org/10.54765/ejurnalkadesi.v4i1.23

Marampa, E. R. (2021). Peran orangtua dan guru pendidikan agama kristen dalam membentuk karakter kerohanian peserta didik. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 239–258. https://doi.org/10.53687/sjtpk.v2i2.46

Marpaung, E. K. M., & Saragih, O. (2025). Pendidikan agama kristen sebagai dasar pembentukan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 41), 637–649.

Marpaung, T. D. U., & Dorlan. (2025). Profesional guru pendidikan agama kristen dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Ilmiah Nusantara, 2(1), 382–390. https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3341

Mirino, A. (2025). Buku ajar profesi pendidikan anak usia dini (paud) kristen. Detak Pustaka.

Naibaho, A. P. M., Daeli, P. J., & Destina Selfia Rena. (2023). Guru dan media visual: upaya dalam menanamkan nilai-nilai kristen bagi anak usia dini. Educatum: Jurnal Dunia Pendidikan, 1(1), 66–83. https://doi.org/10.62282/je.v1i1.66-83.

Phote, Y. L., Minggus, M., & Pagawak, M. (2025). Kontribusi model kepemimpinan dan pengajaran hamba Tuhan tentang memberi berdasarkan 2 Korintus 9:6-15 terhadap pengabdian jemaat gpdi kecamatan loli, kabupaten sumba barat. Journal Of Spirituality And Practical Theology, 2(1), 47–61. https://doi.org/10.69668/josaprat.v2i1.82

Rendi, R., Sinaga, G. M., & Tapilaha, S. R. (2024). Peran pendidikan agama kristen dalam pembentukan karakter dan etika berbasis nilai-nilai kristen. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen Dan Katolik, 2(1), 134–144. https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i1.204

Rungkat, N. J., Boiliu, N. I., Rantung, D. A., & Rondo, P. E. (2022). Hubungan pembelajaran pendidikan agama Kristen dengan teknologi pendidikan. Te Deum (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan), 11(2), 279–297. https://doi.org/10.51828/td.v11i2.157

Samaloisa, H. A. S., & Hutahaean, H. (2023). Pentingnya guru pendidikan agama kristen dalam pembentukan karakter, spritual, moralitas dan rohani peserta didik. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(2), 162–178. https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v1i2.155

Saogo, H., Seriya, S., & Topayung, S. L. (2025). Kepemimpinan melayani visi dan misi dalam perspektif kristen. Sukacita : Jurnal Pendidikan Iman Kristen, 2(3), 36–50. https://doi.org/10.61132/sukacita.v2i3.998

Saputra, Y. C. K. (2024). Pelayanan pastoral sebagai wujud kasih kristiani di tengah tantangan zaman modern: menjawab kebutuhan spiritual dan sosial umat. Jurnal Pelayanan Pastoral, 5(2), 149–162. https://doi.org/10.53544/jpp.v5i2.653

Sari, S. Y., & Nofriadi, N. (2019). Pembentukan karakter pada anak usia dini. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 57–62. https://doi.org/10.30631/smartkids.v1i2.50

Sarumaha, N., & Pasuhuk, N. D. (2020). Strategi membangun karakter peduli sesama di kalangan mahasiswa teologi berdasarkan Filipi 2:1-8. Jurnal Teruna Bhakti, 2(2), 133. https://doi.org/10.47131/jtb.v2i2.38

Simanjuntak, J. M. (2025). Penerapan nilai-nilai injil dalam pembentukan karakter dan kedisiplinan remaja di sekolah kristen. Alucio: Jurnal Teologi, 9(2), 51–63. https://doi.org/10.55962/aluciodei.v9i2.195

Sipahutar, F. K., & Zega, Y. K. (2022). Strategi guru pendidikan agama kristen dalam meningkatkan minat belajar anak usia dini. Ekklesia: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 33–44. https://doi.org/10.63576/ekklesia.v1i1.6

Tafonao, T. (2018). Peran pendidikan agama kristen dalam keluarga terhadap perilaku anak. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 121–133. https://doi.org/10.32585/edudikara.v3i2.92

Tafonao, T., Gulo, Y., Situmeang, T. M., & Ditakristi, A. H. V. (2022). Tantangan pendidikan agama kristen dalam menanamkan nilai-nilai kristen pada anak usia dini di era teknologi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4847–4859. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2645

Takasowa, A. G., Ilat, I. P., & Harefa, D. (2023). Kepemimpinan Yesus sebagai model kepemimpinan servant leadership. Magenang: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(2), 46–52. https://doi.org/10.51667/mjtpk.v4i2.1604

Tirtayani, L. A., Asril, N. M., & Lestari, N. G. A. M. Y. (2017). Pengembangan nilai karakter anak usia dini melalui pembelajaran berbasis komunikasi empatik. Widya Laksana, 6(2), 72–80. https://doi.org/10.23887/jwl.v6i2.10533

Tjahjadi, D. R. (2017). Pendidikan agama kristen yang membentuk karakter. BPK Gunung Mulia.

Tulak, R. B. (2023). Peran pendidikan keluarga dalam menghadapi tantangan revolusi industri 4.0. PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen, 4(2), 127–138. https://doi.org/10.34307/peada.v4i2.73

Viani, N., & Arifianto, Y. A. (2022). Kompetensi profesional guru dalam proses pembelajaran pendidikan agama kristen. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.38189/jan.v3i1.250

Warouw, W. N., & Kasingku, J. D. (2024). Peran pemimpin pemuda dalam membentuk komitmen melayani pada orang muda. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1267–1279. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.734

Weni, P., Kristiani, D., & Matius, A. (2025). Dampak pelayanan sekolah minggu bagi kehidupan rohani anak-anak di gereja lokal. ICHTUS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 3(2), 80–86. https://doi.org/10.63830/n6c73894

Widiyanto, M. A., & Nostry, N. (2021). Strategi pelayanan guru sekolah minggu bagi pertumbuhan rohani anak. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 2(2), 276–286. https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.83

Widodo, H. (2021). Pendidikan holistik berbasis budaya sekolah. UAD Press.

Downloads

Published

2025-09-07