PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS PLATFORM GENIALLY PADA MATERI TEKS DESKRIPSI SISWA KELAS VII SMP

Authors

  • Rina Marianti Universitas Riau
  • Silvia Permatasari Universitas Riau
  • Zulhafizh Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32886

Keywords:

Validity, Learning Media, Genially Platform, Descriptive Text, ADDIE Model

Abstract

This study aims to describe the validity level of interactive learning media based on the Genially platform for descriptive text material for seventh-grade junior high school students. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model. After the development process, the learning media was validated by three validators: a material expert, a media expert, and a language expert. The research instrument used was a validation sheet, which was then analyzed to obtain a validation score. Based on the data analysis results, the interactive learning media based on the Genially platform was declared valid with an average validation percentage of 91%, thus categorized as highly valid. Therefore, the Genially-based learning media for teaching descriptive texts is considered suitable for use in the teaching and learning process by both students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan Pembelajaran Interaktif pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i1.24

Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Einstein, J., Bulu, V. R., & Nahak, R. L. (2022). Pengembangan Media

Pembelajaran Game Edukasi Bilangan Pangkat dan Akar Menggunakan Genially. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 101–109. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.150

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 4–17.

Fadly, A., Kartikasari, R. D., & Baihaqi, F. H. (2020). Analisis Unsur Kebahasaan Teks Deskripsi Kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–8. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit

Fatma, N., & Ichsan. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Genially untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di SD Muhammadiyah. Journal of Primary Education, 3(2), 50–59. https://doi.org/10.47766/ga.v3i2.955

Fitriyah, A., & Khaerunisa, I. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Drill Berbantuan Permainan Engklek Termodifikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VII. Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 267–277.

Gunawan, & Ritonga. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Industri 4.0. Depok : Raja Grafindo Persada.

Handayani, L. T. (2023). Implementasi Teknik Analisis Data Kuantitatif. Jakarta: Scinfintech Andrew Wijaya.

Handayani, S. N., Sikhabuden, S., & Praherdhiono, H. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Seni Tari Jawa Timur pada Mata Pelajaran Seni Budaya Kelas VII di SMP Negeri 1 Karangan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1–8.

Hermaditoyo, S. (2019). Teks Deskriptif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(2), 267– 273. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i2.178

Karo-karo, D., & Rangkuti, Irsan, Wardhani, P. P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Adobe Flah CS5 Tema 8 Lingkungan Sahabat Kita Subtema 1 Manusia dan Lingkungan Kelas V SD Negeri 104208 Cinta Rakyat T.A 2019/2020. Elementary School Journal, 10(13– 29), 791–792.

Khoirina, A., & Arsanti, M. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Senada (Seminar Nasional Daring), 1975, 992–997.

Mardatillah, A., Putri, H., Nadia, N., Tanjung, N. K., & Ungu, E. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(22), 98–105. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.10082148

Ni’mah, N. K., Warsiman, W., & Hermiati, T. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Malang. Jurnal Metamorfosa, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.46244/metamorfosa.v10i1.1731

Nugraha, M. S.., Hunaifi, A. A., & Damariswara, R. (2020). Pengembangan Multimedia Peredaran Darah Manusia Pembelajaran Tema 4 Subtema 1 Peredaran Darahku Sehat pada Siswa Kelas V SD. Prodising Seminar Nasional Pendidikan, 2, 33–44. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/298

Nurhasanah, A., Pribadi, R. A., & Anggraeni, R. (2022). Implementasi Perencanaan Pembelajaran Menggunakan Model Group Investigation dengan Media Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak pada Kelas 2 SDIT Bait Adzkia Islamic School. Jurnal Ilmiah Telaah, 7(1), 48. https://doi.org/10.31764/telaah.v7i1.6693

Permatasari, S. V. G., Pujayanto, P., & Fauzi, A. (2021). Pengembangan E-Modul Interaktif Materi Gelombang Bunyi dan Cahaya Berbasis Model VAK Learning. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 11(2), 96. https://doi.org/10.20961/jmpf.v11i2.49235

Putra, L. D., Sintawati, M., & Siswantari, H. (2022). Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar Digital Game-Based Learning. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 0(0), 421–428. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/18284

Rahayu, A., Muhsetyo, G., & Rahardjo, S. (2016). Pengembangan Lks Bercirikan Problem Based Learning untuk Siswa SMP Ar-Rohmah Malang Kelas VII. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1056– 1066.

Raihanati, L., Jamaludin, U., & Taufik, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Powtoon Berbasis Kontekstual pada Mata Pelajaran IPS Kelas Iv. Journal of Elementary Education, 4(2), 1. https://doi.org/10.32507/attadib.v4i2.823

Ratniati, Harahap, Rofiqoh, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika dengan Permainan Ular Tangga Menggunakan Platform Genially pada Pokok Bahasan. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA (JP2MIPA), 07, 18–27.

Rayanto, H. Y., & Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan Addie & R2D2.

Pasuruan, Lembaga Academic & Recearch Institute.

Rezky, M. I., Agus, S., & Qomario. (2024). Pengembangan Gamification Genially dalam Pembelajaran IPS KELAS VII di SMPN 1 UPAU. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 6(1), 1–11. https://jepjurnal.stkipalitb.ac.id/index.php/hepi

Riduan, & Sunarto. (2012). Pengantar Statistika untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi, dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Roesminingsih, R., Widyaswari, M., Rosyanafi, R. J., & Zakariyah, M. F. (2024).

Metode Penelitian Kuantitatif. Madiun. Bayfa Cendekia Indonesia.

Rohmah, N. (2021). Media Pembelajaran Masa Kini: Aplikasi Pembuatan dan Kegunaannya. Jurnal PGMI, 4(2), 127–132.

Sapriyah, S. (2019). Peran Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Septianingsih, M., Kurnia, D., & Hikmah, N. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Platform Genially pada Subtema Penghematan Energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Http://Journal.Unpak.Ac.Id/Index.Php/Pedagogia, 15(01), 34–38.

Surahman, E. (2019). Integrated Mobile Learning System (Imoles) sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Pebelajar Unggul Era Digital. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 5(2), 50–56. https://doi.org/10.17977/um031v5i22019p050

Sutarti, T., & Irawan, E. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan.

Swara, G. Y. (2021). Pemanfaatan Visualisasi 3D pada Multimedia Interaktif dalam Pengenalan Penyakit Demam Berdarah. Jurnal Teknoif Teknik Informatika Institut Teknologi Padang, 8(1), 19–24. https://doi.org/10.21063/jtif.2020.v8.1.19-24

Triana, P., Widowati, H., & Achyani, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran IPA pada Materi Keseimbangan Lingkungan dengan Mengintegrasikan Nilai-Nilai Keislaman untuk Menumbuhkan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(2), 163. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v12i2.4442

Ulfa, N., Amir, J., & Daeng, K. (2018). Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Bahasa Makassar Melalui Media Gambar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bajeng Barat Kabupaten Gowa. 3–4.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928–3936.

Wulandari, A., & Sulanjari, B. (2022). Analisis Teks Deskriptif “Pasemone Joged” dalam Buku Prigel Basa Jawa Kelas XI Terbitan Erlangga. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Daerah, 1(2), 21–33. https://doi.org/10.26877/kaloka.v1i2.12283

Yolanda, A., Santa, S., & Indriani, R. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Genially pada Materi Norma dalam Adat Istiadat Daerahku. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6246–6247.

Zikra, F. A., Asri, Y., & Tamsin, A. C. (2018). Korelasi Keterampilan Memahami Teks Deskripsi dengan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 15 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(3), 55–61.

Downloads

Published

2025-09-07