PEMECAHAN MASALAH SISWA KELAS V SDN 1 SUWATU PADA MATERI MENGUKUR DAN MEMBANDINGKAN SUDUT MELALUI PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32788Keywords:
problem solving skills, measuring and comparing angles, realistic mathematical approachAbstract
This study aims to analyze the effect of Realistic Mathematics Approach (RMA) on the problem-solving ability of fifth grade students of SDN 1 Suwatu on the material of measuring and comparing angles. The One-Group Pretest-Posttest Design research design with the Pre-experimental method was used. The pretest results showed that the average student score was 58.65 (not yet completed the KKM 75), while the posttest showed a significant increase with an average of 85.57 (completed the KKM). The Paired Sample t-test showed a significance value of 0.000 (<0.05), indicating a significant difference between the pretest and posttest scores. The average N-Gain score of 0.659 (moderate category) and a percentage of 65.90% (quite effective) strengthen that RMA positively influences students' problem-solving abilities. The use of wall clock media and the association of concepts with everyday life have been shown to increase students' enthusiasm and understanding.Downloads
References
Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117
Dewi Budi .J, Ryky Mandar.S. &Filia Prima. A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Operasi Hitung Campuran Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar.
Dwi Puji Astuti, Arifin Muslimin, & Dhi Bramasta. (2020). Analisis Persiapan Guru dalam pelaksanaan pembelajaran matematika di kelas IV SD Negeri Jambu 01. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(2), 185–192.
Fitriani, K., & Maulana (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Kelas V Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1). https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i1.2355
Gusti, I., Ngurah, A., Jayantika, T., Wayan, N., Kesumawati, A., Made, N., & Septiani, A. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Implementasi Pendekatan Pmri Berbasis Diskusi Kelompok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan, 9(2).
Hidayanti, E. N., Wardana, M. Y. S., & Artharina, F. P. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah- Langkah Polya Pada Siswa Kelas III SD Negeri Muntung Temanggung. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 2(1), 36–42.
Isrok’atun., Rusmala, A. (2018). Model-model Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Mashuri, S., & Jahring. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA. http://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMat/index
Marzuqi, M., Mariani, S., & Wijayanti, K. (2023). Systematic Literature Review: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dalam Pendekatan Open Ended Problem. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3138–3147. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2876
Mytra, P., Kaharuddin, A., Fatimah, & Fitriani. (2023). Filsafat Pendidikan Matematika (Matematika Sebagai Alat Pikir Dan Bahasa Ilmu).
Pratiwi, R., & Musdi, E. (2021b). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika | Hal, 10(1), 85–91.
Rahman, S. A., & Hasratuddin, H. (2020). Analisis Pengembangan LKPD Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Fibonaci: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.24114/jfi.v1i2.21906
Rosidana, L., Ayu, D., Sari, P., & Sudibyo, E. (2016). Profil Keterampilan Guru-Guru, 1(2), 146–149.
Saputri, R. D., Ardiyanto, A., & Subekti, E. E. (2023). Dikdas Matappa : Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Pengembangan Media Flash Card Berbasis Microsoft Powerpoint, 6(3), 553–561.
Sajiman, S, U., Hasbullah., Suendarti, M. (2022). Strategi Pembelajaran Metakognitif. Edisi 1. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi
Sulianto, J., Subekti, E. E., Pendidikan, F. I., Bulat, B., Sebaya, T., & Article, H. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Melakukan Operasi Hitung Bilangan Bulat dalam Pemecahan Masalah Melalui Model Tutor Sebaya Pada Siswa Kelas VI, 2(April), 58–68.
Syahri, A. A., Hikmah, S. N., & Rara, K. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Teori John Dewey Ditinjau Dari Self Efficacy (Vol. 4, Issue 1).
Widiastuti, B., & Nindiasari, H. (2022). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik intuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2526–2535. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1190
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.