ANALISIS SOAL TES BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA BILANGAN CACAH KELAS IV DI SD NEGERI 104218 SIDOMULYO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32707Keywords:
Validity, Reliability, Discriminating Power, Distractor Effectiveness, SPSSAbstract
The objective of this research was to determine the validity, reliability, difficulty level, discriminating power, and distractor effectiveness of 15 multiple-choice mathematics questions on whole numbers for Grade IV students at SDN 104218 Sidomulyo. This research employed a quantitative descriptive method. The population consisted of 42 students, while the sample included 23 students. The research instrument was a set of 15 multiple-choice mathematics questions on whole numbers for Grade IV. Data analysis was conducted using SPSS Software and Microsoft Excel. The research findings indicate that 5 questions (33.3%) were valid, while 10 questions (66.7%) were invalid. The test instrument scored < 0.6, making it unreliable. All 15 questions had a moderate difficulty level. The discriminating power of the test items varied, with 4 questions classified as very poor, 6 questions as poor, 3 questions as fair, and 2 questions as good. Regarding the effectiveness of the distractors, only a few items required revision, and only one option was rejected or replaced.Downloads
References
Asrul dkk. (2022). Evaluasi Pembelajaran.
Balau, M., Pesik, A., & Damai, I. W. (2021). Analisis Kualitas Butir Soal Buatan Guru Mata Pelajaran Matematika Kelas VIII SMP Negeri Satap Matabulu Kabupaten Bolaang Mongondow Timur. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi Dan Kolaborasi, 2(1), 13–18. https://doi.org/10.53682/marisekola.v2i1.1112
Dalimunthe, N. (2021). Penerapan Blended Learning sebagai Alternative Model Merdeka Belajar di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru (New Normal) untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kelas V di SDN 200311 Padangsidimpuan. Jurnal ESTUPRO, 6(1), 36–44. https://www.jurnal.ugn.ac.id/index.php/ESTUPRO/article/view/670
Dinda Yarshal. (2022). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak Belajar di Rumah pada Masa Pandemi Covid 19 di SDIT Darussalam. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 1(1), 16–19. https://doi.org/10.57251/tem.v1i1.234
Fauziana, A., & Dessy Wulansari, A. (2021). Analisis Kualitas Butir Soal Ulangan Harian di Sekolah Dasar dengan Model Rasch. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6, 10–19. https://doi.org/10.21154//ibriez.v6i1.112
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(I), 159–181.
Hudri, S., & Umam, K. (2022). Konsep dan Implementasi Merdeka Belajar pada Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Moderasi : Journal of Islamic Studies, 2(1), 51–59. https://doi.org/10.54471/moderasi.v2i1.22
Isnawati, I., Jalinus, N., & Risfendra, R. (2020). Analisis Kemampuan Pedagogi Guru SMK yang sedang Mengambil Pendidikan Profesi Guru dengan Metode Deskriptif Kuantitatif dan Metode Kualitatif. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20(1), 37–44. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i1.652
Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar Di Sd Negeri Bencongan 1. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 87–98. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa/article/view/818
Maliki, P. L., & Erwinsyah, A. (2020). Evaluasi Manajemen Pembelajaran Di Madrasah. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 24–37. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v10i1.854
Miftha Huljannah. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Educator (Directory of Elementary Education Journal), 2(2), 164–180. https://doi.org/10.58176/edu.v2i2.157
Riyani, R., Maizora, S., & Hanifah, H. (2017). Uji Validitas Pengembangan Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional Pada Materi Persamaan Kuadrat Siswa Kelas Viii Smp. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 60–65. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.60-65
Rufaedah, E. A., & Himmawan, D. (2023). Risalah : Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Pelaksanaan Instrumen Non Tes Dalam Bimbingan Dan Konseling ( Penelitian Di SMP Negeri 1 Balongan Indramayu ). Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(3), 1298–1305.
Soimah, W., & Fitriana, E. (2020). Konsep Matematika ditinjau dari Perspektif Al-Qur’an. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 131–135.
Sriana, J., & Sujarwo, S. (2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 39–51. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v8i1.245
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta
Sulistyawati, W., Wahyudi, & Trinuryono, S. (2022). ANALISIS (DESKRIPTIF KUANTITATIF) MOTIVASI BELAJAR SISWA DENGAN MODEL BLENDED LEARNING DI MASA PANDEMI COVID19. KadikmA, 13(1), 68–73. https://doi.org/10.19184/kdma.v13i1.31327
Sutrisno. (2022). Guru Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era. ZAHRA: Research And Tought Elmentary School Of Islam Journal, 3(1), 52–60. https://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/ZAHRA/article/view/409
Tania, D. (2021). Analisis Kemampuan Hots (Higher Order Thinking Skills) Siswa Pada Pembelajaran Online Di Sman 1 Teluk Kuantan Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 1–65.
Tilaar, A. L. F., Sulangi, V. R., & Pelealu, E. M. C. (2020). Analisis Kualitas Butir Soal Tes Buatan Guru Mata Pelajaran Matematika Kelas X SMA Negeri 1 Arimadidi Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Sains, Matematika Dan Edukasi (JSME) Matematika FMIPA UNIMA, 8(2), 190–196
Widiyarto, A., & Inayati, N. L. (2023). Penerapan Evaluasi Pembelajaran Tes Dan Non-Tes Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Kejuruan. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 307–316. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i2.439
Yuliawati, D. D., Bintang, K. A., Fath A., M. S., Fitrotul, R., Gheafitri, Z., & Hanatan, A. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Dengan Penilaian Tes Dan Non Tes. Jurnal Pembelajaran Fisika, 11(2), 65. https://doi.org/10.19184/jpf.v11i2.31048
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.