PENGARUH FATHERLESS TERHADAP KARAKTER PESERTA DIDIK FASE E DI SMA N 02 SOLOK SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32684Keywords:
influence, fatherless, character, phase eAbstract
This research aims to find out: 1) Description of fatherless Students, 2) Description of Student Character, 3) the influence of fatherless on Student Character. This research uses a correlational quantitative descriptive research method. The population of this study is 30 people. Sampling technique using total sampling. The instrument used in this research is the questionnaire. Data analysis in this study is percentage and simple linear regression using SPSS 22.0. The results of this study show: 1 Fatherless in SMA N 02 South Solok is in a low category. 2) The character of the students at SMA N 02 South Solok is in the bad category. 3) There is a Fatherless Influence on the character of students at SMA N 02 South Solok with a low coefficient with a score of 32%. Based on the results of this research, it is recommended to students, to improve the role of fathers as guidance teachers for their children. Then on the character aspect, namely, moral knowing is able to understand or know about good morals, so that it can form a good character.Downloads
References
Abdusshomad, A. (2020). Pengaruh
Covid-19 terhadap Penerapan
Pendidikan Karakter dan Pendidikan
Islam. QALAMUNA: Jurnal
Pendidikan, Sosial, Dan Agama,
12(2), 107–115.
Akbar, M. Y. A., Amalia, R. M., &
Fitriah, I. (2018). Hubungan
Relijiusitas dengan Self Awareness
Mahasiswa Program Studi Bimbingan
Penyuluhan Islam (Konseling) UAI.
JURNAL Al-AZHAR INDONESIA
SERI HUMANIORA, 4(4), 265.
Arsyia Fajarrini, & Umam, A. N.
(2023). Dampak Fatherless Terhadap
Karakter Anak Dalam Pandangan
Islam. Abata : Jurnal Pendidikan
Islam Anak Usia Dini,
Arum, F. (2023). Menjadi Wanita
Cerdas ,Sukses, dan Berakhlak
Menawan Seperti Aisyah. PT Elex
Media Komputindo.
Asrulla, Risnita, Jailani, M. S., &
Jeka, F. (2023). Populasi dan
Sampling (Kuantitatif), Serta
Pemilihan Informan Kunci (Kualitatif)
dalam Pendekatan Praktis. Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(3), 26320–
26332.
Asy’ari, H., & Ariyanto, A. (2019).
Gambaran keterlibatan ayah dalam
pengasuhan anak (paternal
involvement) di Jabodetabek. Intuisi
Jurnal Psikologi Ilmiah, 11(1), 37–44.
Baskoro, P. K. (2025). Prinsip-Prinsip
Pendampingan Generasi yang
Fatherless Pendahuluan Fenomena "
fatherlessness " atau kehilangan figur
ayah dalam kehidupan anak-anak.
Jurnal Teologi Dan Pendidikan
Kristiani, 2025, 25–37.
Endah, H. D. (2011). Peran Keluarga
Dalam Membangun Karakter Anak.
Jurnal Psikologi Undip, 10, 144–152.
Fajriyanti, A. P., Fatgehipon, A. H., &
Istiqomah, N. (2024). Kepercayaan
Diri Peserta Didik Fatherless dalam
Bersosialisasi di SMP Negeri 28
Jakarta. Jurnal Dunia Pendidikan,
5(1), 295–304.
Ginanjar, O. M. H. (2013).
Keseimbangan Peran Orang Tua
dalam Karakter Anak. Jurnal
Pendidikan Islam, 02, 230–242.
Hendayani, M. (2019). Problematika
Pengembangan Karakter Peserta
Didik di Era 4.0. Jurnal Penelitian
Pendidikan Islam, 7(2), 183.
Hidayah, N., Ramli, A., & Tassia, F.
(2023). Fatherless Effects On
Individual Development; An Analysis
Of Psychological Point Of View And
Islamic Perspective. Innovative:
Journal Of Social Science Research,
3(2), 754–766.Ida, S., & Dahrizal. (2014). Pedoman
Penulisan Karya Ilmiah. Rajawali
Press.
Jarot, W., & Esther, S. (2016). Ayah
baik,Ibu Baik. Keluarga Indonesia
Bahagia.
Kiromi, I. H. (2023). Dampak Anak
yang Dibesarkan Dalam Keluarga
Tanpa Sosok Ayah (Fatherless) pada
Kecerdasan Moral. Zuriah : Jurnal
Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 11–
16.
Kusaini, U. N., Hatijah, E. R.,
Faradila, S. A., Hasanah, U. D.,
Julianti, M., Aryanto, R., Rasimin, R.,
Rahmayanty, D., & Ramadhoni, S. R.
(2024). Hubungan Dukungan Ayah
Terhadap Perkembangan Anak.
Innovative: Journal Of Social Science
Research, 4(3), 5414–5426.
Lidya Yuliana, E., Khumas, A., &
Ansar, W. (2023). Pengaruh
Fatherless Terhadap Kontrol Diri
Remaja Yang Tidak Tinggal Bersama
Ayah. Pinisi Journal of Art, Humanity
and Social Studies, 3(5), 65–73.
Mori, D., Ahmad Nur Hidayat, Sakina
T.A Harahap, Citra Aulia Amanda,
Sabila Pratiwi, Daffa Dhiba Oesraini,
Siti Khadijah, Taufik Hilmi, Yosita
Hazrin, Luthfia Aina Salsabila
Parinduri, Syahrani Lubis, & Seri
Rahmadani. (2022). Peran Dan
Upaya Orangtua Dalam Mewujudkan
Generasi Millenial Good Citizenship
Di Desa Tanjunganom. PENDIS
(Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial), 1(2).
Mulihatun, W. N., & Santi, M. Y.
(2022). Faktor yang Mempengaruhi
Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan
Anak Usia Dini Article history : Public
Health Faculty Universitas Muslim
Indonesia: Jurnal Kesehatan, 5(1),
20–34.
Munjiat, S. M. (2017). Pengaruh
Fatherless Terhadap Karakter Anak
Dalam Prespektif Islam. Al-Tarbawi
Al-Haditsah : Jurnal Pendidikan
Islam, 2(1), 108–116.
Nihayati, D. A. (2023). Upaya
Pemenuhan Hak Anak Melalui
Pencegahan Fatherless. Equalita:
Jurnal Studi Gender Dan Anak, 5(1),
31.
Nirra, F. (2018). Pembentukan
Karakter Pendidikan: Jurnal
Pembentukan Karakter 29, 369–387.
Noor, U. (2012). Metodologi
Penelitian Skripsi Tesis Desertasi dan
Karya Ilmiah. Kencana Prenada
Media Group.
Nurhayati, H., & , Langlang
Handayani, N. W. (2021). Peran
Orang Tua dalam Pembentukan
Karakter Remaja Generasi 4.0. Jurnal
Basicedu, 5(5), 3705–3711.
Putri, D., Afrita, D., & Bangsu, T.
(2025). Kesejahteraan Psikososial
pada Mahasiswa Generasi Z yang
Mengalami Fatherless di Kota
Bengkulu. 14(2024), 419–433.
Rahmawati, W., & Yasrial, C. (2024).
The Impact of Trauma on Child
Development. Juvenile and Family
Court Journal, 118–125.
Rahmi, Y. R., Mori, D., & Wira, S.
(2022). Peran Orang Tua dalam
Meningkatkan Motivasi Belajar
Peserta Didik di Tingkat Sekolah
Dasar. Jurnal Counseling Care, 6(2),
38–43.
Reza Rachmat. (2018). Our
Father(less) Story: Potret 12
Fatherless Indonesia. Dian Cipta.Rofi’ie, A. H. (2017). Pendidikan
Karakter Adalah Sebuah Keharusan.
WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai
Dan Pembangunan Karakter, 1(1),
113–128.
Septiani, D., & Nasution, I. N. (2018).
The role of father’s involvement in
parenting for the development of
children’s moral intelligence (in
Bahasa: Peran keterlibatan ayah
dalam pengasuhan bagi
perkembangan kecerdasan moral
anak). Jurnal Psikologi, 13(2), 120.
Solina, W. (2017). Persepsi Orangtua
tentang Pendidikan. Konselor, 6(3),
91.
Sri, W. (2012). Pembentukan
Karakter Bangsa Melalui Pendidikan
Nilai. Jurnal Pendidikan Karakter,
2(1), 55–66.
Sudrajad, Taat, W., & Tri, W. A.
(2015). Muatan nilai-nilai karakter
melalui nilai pertemanan di paud
among siwi, Panggungharjo, Sewon,
Bantul. 2(1), 44–65.
Suharsimi, A. (2014). Prosedur Suatu
Pendekatan Prakti. Rineka Cipta.
Sulaiman, S., Nurmasyitah, N., Affan,
M. H., & Khalisah, K. (2022). Peran
Orang Tua terhadap Pembentukan
Karakter Disiplin Belajar Anak.
Suryadi, & Dianto, M. (2018). Online
addiction relationship game student
learning out comes. JUANG: Jurnal
Wahana Konseling (Vol. 1, No. 2,
September 2018), 1(2), 65–73.
Suryani Hendriyani. (2015). Metode
Riset Kuantitatif dan Aplikasi.
Kencana.
Utami, L. D., Achadi, M. W., &
Mustafid, F. (2024). Eksistensi Ayah
dalam Keluarga Sebagai Tindakan
Preventif Fatherless Perspektif at-
Tahrim:6. INNOVATIVE: Journal Of
Social Science Research Volume,
4(3), 11440–11453.
Wijayanti, R. M., & Fauziah, P. Y.
(2020). KETERLIBATAN AYAH
DALAM PENGASUHAN ANAK
Program Studi Pendidikan Anak Usia
Dini , Universitas Negeri Yogyakarta
1. Jurnal Ilmiah PTK PNF, 15(2), 95–
106.
Yunarti, Y. (2017). Pendidikan kearah
pembentukan karakter. Jurnal Ilmiah
Pendidikan, 11(2), 267–272.
Yusuf, A. M. (2005). Metodologi
Penelitian. UNP Press.
Zarkasyi, E. S. W., & Badri, M. A.
(2023). Fenomena Fatherless Dalam
Keluarga Perspektif Hukum Islam.
USRAH: Jurnal Hukum Keluarga
Islam, 4(2), 193–208.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.